اعتیاد به بازی ویدیویی

سازمان جهانی بهداشت اعتیاد به بازی ویدیویی را یک بیماری دانست

از نگاه متخصصان در سازمان جهانی بهداشت، کسانی که ساعات متوالی به گیمینگ می‌پردازند دچار اعتیاد به بازی ویدیویی شده و بیمار محسوب می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت که به اختصار WHO نیز شناخته می‌شود در آخرین گزارش‌های خود اعتیاد به بازی ویدیویی را یک بیماری معرفی کرده است. برای مدتی می‌شد که چنین گزارش‌هایی در فضای مجازی منتشر شده بود و متخصصان و دکترها برای مدتی روی پدیده بازی‌های ویدیویی و رفتارشناسی گیمرها تحقیق می‌کردند.

در ژانویه سال 2018 سازمان جهانی بهداشت یازدهمین نسخه از طبقه‌بندی بیل‌المللی آماری بیماری‌ها یا ICD-11 را منتشر کرد. در این نسخه، مشکلات ناشی از تجربه بازی‌های رایانه‌ای نیز طبقه‌بندی شد. یکی از ایده‌ها نیز بیماری خواندن اعتیاد به بازی ویدیویی بود.

در ICD-11 یک سری از بیماری‌ها با طبقه‌بندی اختلالات و مشکلات ناشی از تجربه بازی‌های ویدیویی فهرست شده‌اند و جالب است بدانید که این فهرست درست بعد از فهرست اختلالات و مشکلات ناشی از قماربازی است. متخصصان معتقدند که قماربازها دچار اختلالاتی می‌شوند که آنها را مجبور به ادامه قماربازی می‌کند. درواقع دستاورد برای قماربازها اهمیتی نداشته و تجربه قمار برای آنها لذت بخش است. از نظر متخصصان همین موضوع برای گیمرها اتفاق می‌افتد و ساعت‌ها به تجربه بازی‌های مختلف مشغول می‌شوند.

در توضیحات فهرست اختلالات ناشی از تجربه بازی‌های ویدیویی آمده است که این بازی‌ها شامل بازی‌های ویدیویی یا دیجیتالی شده و می‌توانند نیازمند به اینترنت یا آنلاین باشند یا تجربه آنها به‌صورت آفلاین میسر باشد. همچنین گفته شده که گیمرها از توقف تجربه بازی ناتوان هستند و کنترلی روی سپری‌شدن زمان ندارند.

مشکلات ناشی از اعتیاد به بازی‌های ویدیویی به این گونه ذکر شده که بیماران توانایی اولویت‌بندی را از دست داده و تجربه بازی‌های ویدیویی را جایگزین فعالیت‌های مفید روزمره می‌کنند. ادامه این روند نیز برای گیمرها عواقب بدی به همراه دارد و در مرور زمان به بروز مشکلات مختلفی ختم می‌شود.

در این بین سازمان‌های مختلفی نسبت به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت واکنش نشان داده و از این سازمان خواسته‌اند تا نسبت به گزارش‌های خود بازنگری کند. در بین این سازمان‌ها می‌توان به اتحادیه نرم‌افزارهای تفریحی (ESA) و فدراسیون بازیسازان اروپایی (EGDF) اشاره کرد. این سازمان‌ها بیانیه‌ای نیز منتشر کرده‌اند که به شرح زیر است:

سازمان جهانی بهداشت از سازمان‌های بسیار مهم است و راهنمایی‌های این سازمان می‌بایست بر اساس بررسی‌های منظم، جامع و شفاف متخصصان مستقل به هر سازمان یا ارگانی باشد. ادعای این سازمان در ICD-11 مبنی بر بروز مشکلات بر اثر تجربه بازی‌های ویدیویی از شواهد کافی و قوی برخوردار نبوده است.

با وجود تلاش‌های غول‌های صنعت بازی، سازمان بهداشت جهانی گویا حاضر نیست که اختلالات ناشی از بازی‌های ویدیویی را نادیده بگیرد. این سازمان قصد دارد در یکم ژانویه سال 2022 راهنمای جامع خود یعنی ICD-11 را به‌صورت رسمی منتشر کند و این یعنی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی نیز یک بیماری شناخته خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تازه فهمیدن ما خیلی وقت می دونیم مرضیم