تواقنامه منع جاسوسی هواوی

هواوی آماده‌ امضای توافقنامه منع جاسوسی با دولت آمریکا است

در حالی که هواوی از سوی ایالات متحده به جاسوسی برای چین متهم شده؛ رئیس این شرکت «لیانگ هوآ» از آمادگی کمپانی متبوعش برای امضای توافقنامه منع جاسوسی با دولت آمریکا و هر کس دیگری خبر داد که نیازمند چنین چیزی است.

رئیس هواوی اخیرا در دیدار از بنیاد مبادلات چین و ایالات متحده، به گفتگو با خبرنگاران آمریکایی پرداخت. او ضمن ابراز تمایل به امضای توافقنامه منع جاسوسی با دولت ترامپ، اظهار داشت:

آمریکا از ما چیزی نخریده، در حال خرید نیست و برنامه‌ای هم برای خرید از ما ندارد. بنابراین من نمی‌دانم که آیا شانس امضای چنین توافقنامه‌ای وجود دارد یا خیر؟

لیانگ همچنین استفاده از ابزار سیاسی برای ضربه زدن به شرکتی مانند هواوی را اقدامی نادرست خواند. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که دولت ترامپ، عجله‌ای برای حل مسایل تجاری با چینی‌ها داشته باشد؛ اما شاید در نشست G20 که همین ماه برگزار خواهد شد، پیشرفت‌هایی حاصل شود.

در همین حال «دیوید دائوکو لی» اقتصاددان از دانشگاه شینگهوا می‌گوید که حرکت ترامپ در کوتاه مدت، می‌تواند به هواوی ضربه بزند؛ اما در بلند مدت این غول تکنولوژی چین را تقویت خواهد کرد:

کاری که پرزیدنت ترامپ می‌کند، بیدار کردن توانایی خفته‌ی هواوی است.

بد نیست بدانید که طبق اطلاعات منتشر شده در توییتر، گوشی های سری هواوی میت 30 به تراشه کایرین 985 مجهز خواهند بود و سیستم عامل هانگ منگ (HongMeng) نیز همراه با آن‌ها معرفی خواهد شد؛ سیستم عاملی که هواوی جایگزین اندروید در چین خواهد کرد. گزارش‌های فعلی به رونمایی از خانواده میت 30 در پایان شهریور ماه اشاره دارند؛ یعنی حتی زودتر از زمانی که نسل‌های پیشین سری Mate معرفی می‌شدند.

سیستم عامل هواوی

البته با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی گوگل، هنوز مشخص نیست که آیا مدل‌های بین‌المللی این پرچمداران هم دارای سیستم عامل HongMeng خواهند بود یا خیر؟ اخیرا شنیده می‌شد که هواوی، سیستم عامل جدید خود را در ماه ژوئن معرفی می‌کند؛ حتی این کمپانی، نسبت به ثبت نام تجاری Ark OS هم اقدام کرد. بنابراین شاید هانگ منگ در سطح جهان با نام آرک او اس شناخته و در نسخه‌های جهانی میت 30 هم یافت شود.