تحریم هواوی‌

چه بر سر شرکت‌هایی می‌آید که تحریم هواوی‌ را دور بزنند؟

درصورتی‌که اخبار را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که هواوی توسط دولت آمریکا تحریم شده است، اما سوال اینجاست که چه بر سر شرکت‌هایی می آید که تحریم هواوی‌ را نادیده گرفته و با این شرکت چینی همکاری کنند؟

طی دو هفته گذشته هواوی مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و بسیاری از شرکای خود از جمله گوگل، کورنینگ و ARM را از دست داده و نمی‌تواند از تکنولوژی‌ها، قطعات ساخته‌شده توسط این شرکت‌ها یا خدماتشان به هر نحوی استفاده کند.

با این حال برخی از شرکت‌ها هنوز با هواوی همکاری می‌کنند که شاید مهم‌ترین آنها را بتوان مایکروسافت نامید. البته لپ‌تاپ‌های هواوی از سایت‌های مایکروسافت حذف شده‌اند، اما این شرکت آمریکایی هنوز بیانیه‌ای در مورد قطع کامل همکاری با هواوی منتشر نکرده است.

مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین همکاران نرم‌افزاری هواوی است، به نحوی که برخی لپ‌تاپ‌های شرکت هواوی همراه با سیستم‌عامل ویندوز عرضه شده و توسط مایکروسافت آپدیت رسمی دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد مایکروسافت نمی‌خواهد همکاری خود با هواوی را قطع کند یا حداقل آنها علنی بیان کند و تمامی کارهای خود را به دور از چشم رسانه‌ها انجام می‌دهد. با این حال سوال اینجاست که اگر شرکتی خلاف میل دولت آمریکا کار کرده و با هواوی همکاری خود را ادامه دهد، چه عواقبی منتظر آن خواهد بود؟

در ابتدا باید گفت که انتظار می‌رود مایکروسافت درنهایت مانند گوگل رفتار کرده و همکاری خود با هواوی را قطع یا به حداقل برساند. برخورد دولت آمریکا در رابطه با شرکت‌ها یا اشخاصی که تحریم‌ها را دور بزنند بسیار شدید است. درواقع چنین اقدامی می‌تواند اعضای بلندپایه مایکروسافت را به دادگاه کشانده و پای آنها را به زندان بکشاند، البته خسارت‌های وارده به مایکروسافت از جمله تجارت‌های بین‌المللی این شرکت به قدری خواهد بود که قبل از به زندان افتادن اعضای بلندپایه مایکروسافت، شاهد ضررهای پی‌درپی شرکتشان باشند.

چنین عواقبی تنها برای شرکت‌های آمریکایی نخواهد بود و هر شرکتی خارج از خاک آمریکا که به نحوی با این کشور رابطه دارد در صورت همکاری با هواوی به مشکل برخواهد خورد. برای مثال اگر شرکتی از تکنولوژی ساخت شرکت‌های آمریکایی استفاده کند باید بین برخورداری از این تکنولوژی‌ها یا همکاری با هواوی یکی را انتخاب کند. این موضوع برای فعالیت در بازار آمریکا نیز صدق می‌کند و در صورت همکاری شرکتی با هواوی، آن شرکت می‌بایست قید فروش محصولات خود یا ارائه خدماتش در آمریکا را بزند.

البته اقدامات مایکروسافت منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا احتمال اینکه تحریم‌ها علیه هواوی برداشته شود وجود دارد. با این حال باید دید که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و آیا ترامپ به تحریم شرکت هواوی ادامه خواهد داد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خود امریکایی ها اول صف وایسادن