پیام رسان های داخلی

وضعیت پیام رسان های داخلی چگونه است؟

پیام رسان های داخلی تاکنون به اهدافی که برای آنها تعیین شده نزدیک نشده‌اند و این در حالی است که همچنان پیام رسان های خارجی در کشور فیلتر بوده و نسخه‌های فارسی آنها نیز از مارکت‌های خارجی حذف شده‌اند.

طی چند سال گذشته شاهد راه‌اندازی پیام رسان های داخلی بوده‌ایم که دوران اوج آنها نیز به زمان فیلترینگ پیام رسان خارجی تلگرام برمی‌گردد که انتظار می‌رفت در آن زمان بسیاری از کاربران به پیام رسان های بومی مهاجرت کنند. البته بسیاری از کارشناسان این حوزه همچنان بر این باورند که فیلترینگ پیام رسان های خارجی روش مناسبی برای حمایت از پیام رسان های داخلی محسوب نمی‌شود.

به هر حال برخی از مسئولان روش فیلترینگ را برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی مناسب می‌دانند. از سویی همچنان از دید کاربران ایرانی نسخه اصلی تلگرام بهتر بوده و به کمک فیلترشکن‌ها و یا به وسیله نسخه‌های فارسی با پروکسی‌های داخلی همچنان از آن استفاده می‌کنند که مسئولان نیز از چنین شرایطی انتقاد می‌کنند. طبق آمار در حال حاضر بیش از نیمی از کاربران ایرانی همچنان از نسخه اصلی تلگرام استفاده می‌کنند.

تعداد کاربران پیام رسان های داخلی

در فروشگاه‌های آنلاین می‌توان تعداد دانلود هر یک از پیام رسان‌های داخلی را مشاهده کرد. البته کاربران برای دانلود این پیام رسان های بومی علاوه بر این که می‌توانند آنها را از گوگل پلی و بازار برای گوشی های اندرویدی و فروشگاه‌های سیپ اپ و سیب چه برای گوشی های آیفون دانلود کنند، این پیام رسان‌ها از سایت هر یک از آنها نیز قابل دانلود است. گفتنی است پیام رسان های داخلی از مارکت اپ استور حذف شده‌اند. از این رو با در نظر گرفتن این موضوع که در حالت عادی کاربران برنامه‌های خود را از مارکت‌ها دانلود می‌کنند، در این بررسی مارکت‌ها ملاک محاسبه تعداد کاربران پیام رسان های بومی خواهند بود.

نکته

در ادامه برای هر یک از پیام رسان‌ها تصویری از میزان دانلود آنها را در مارکت‌های آنلاین تهیه کرده‌ایم که این آمارها نشان می‌دهد چه تعداد از برنامه‌ها دارای نصب فعال هستند. البته باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که احتمال دارد فردی هر یک از این پیام رسان های داخلی را دانلود و نصب کرده باشد، اما آن‌ها را مورد استفاده قرار ندهد. از این رو چنین شرایطی در آمار لحاظ نشده است. گفتنی است تعداد نصب فعال به شرایطی گفته می‌شود که کاربران علاوه بر اینکه برنامه را دانلود و نصب می‌کنند، در آن ثبت نام کرده و از آن استفاده کرده باشند.

تعداد کاربران پیام رسان بله

پیام رسان های داخلی

اپلیکیشن بومی بله در مارکت بازار 1 میلیون، در گوگل پلی 500 هزار و در فروشگاه مایکت نیز 200 هزار نصب فعال دارد که در مجموعه تعداد کاربران فعال آن را به 1 میلیون و 700 هزار می‌رساند.

تعداد کاربران پیام رسان سروش

پیام رسان های داخلی

پیام رسان داخلی سروش نیز در بازار 2 میلیون کاربر، (اپلیکیشن سروش پلاس به عنوان نسخه پیشرفته سروش نیز 200 هزار کاربر در بازار) و با 34 هزار کاربر در مایکت در مجموع میزان کاربران فعال آن به 2 میلیون و 234 هزار کاربر می‌رسد.

تعداد کاربران پیام رسان گپ

پیام رسان های داخلی

پیام رسان بومی گپ در بازار حدود 200 هزار کاربر، در گوگل پلی حدود 500 کاربر و در مایکت نیز 200 کاربر که مجموع کاربران این اپلیکیشن داخلی را به 900 هزار کاربر می‌رساند.

عدم رشد پیام رسان های بومی 

پس از بررسی تعداد کاربران پیام رسان های داخلی توسط فروشگاه‌های آنلاین، این احتمال وجود دارد که مدیران آنها مدعی شوند تعداد کاربرانشان از این تعداد بیشتر است. چنین ادعایی از سوی آنها ممکن است به دلیل میزان دانلود کاربران از وب‌سایت مربوط به هر اپلیکیشن باشد، اما ملاک اصلی ما تعداد نصب‌های فعال پیام رسان های بومی در مارکت‌های معروف است. به طور کلی علاوه بر این پیام رسان های بومی تعدادی دیگری از آنها نیز همچون آی گپ، بیسفون، ویسپی و ایتا نیز وجود دارند که اگر تمام کاربران آنها را در کنار این تعداد از پیام رسان‌های بررسی شده قرار دهیم به تعداد 10 میلیون کاربر فعال هم نخواهند رسید. به طور کلی تعداد کاربران پیام رسان های بومی طی سال گذشته با رشد چشمگیری همراه نبوده‌اند. طبق گفته‌های قبلی وزیر ارتباطات مردم به دلیل وجود نداشتن ظرفیت‌های فنی لازم از اپلیکیشن‌های بومی استفاده نمی‌کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گذشته عنوان کرده بود:

اینکه بگوییم پیام رسان های داخلی با استقبال کمی مواجه‌اند، گفته درستی نیست؛‌ چرا که این پیام رسان‌ها بر اساس ظرفیت و توانایی‌هایی که دارند از استقبال خوبی برخوردارند و توانستند اعتماد عمومی را به تدریج کسب کنند. در واقع اگر انتظار داشته باشیم یک پیام رسان داخلی آن هم در گام نخست از یک پیام رسان خارجی که چندین سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، بهتر باشد،‌ منطقی نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. نمیدونم واقعا اینا ملتو احمق فرض کردن؟وقتی بازار میزنه ۱ میلیون گوگل پلی میزنه ۵۰۰ هزار دلیل نمیشه که این دوتا با هم جمع بشن تا تعداد نصب بدست بیاد ۱ میلیون ک ۵۰۰ هزار

  2. ۱۰ میلیون رو با این فرض گفتن که کسی که بله رو داره دیگه سروش رو نداره در صورتی که پر واضحه اینجور نیست و سر انگشتی حساب کنی ممکنه به ۴-۵ میلیون هم نمیرسه :)))

  3. تو معلومه چی میزنی.مغزت چرک کرده.

  4. دروغ که کنتر نداره ، میگن نصف ایران عضو برنامه های اینا هستن ، به شخصه هنوز در اطرافم هنوز ندیدم کسی از

    پیام رسان یا همو جاسوس افزار های داخلی استفاده کنه خخخ

  5. واقعا ایول ممنون از مسئولان مربوطه .انتظار نداشتم سروش میزبان ۲۵ میلیون نفر باشه این نشون میده که دیگه مردم از پیام رسان های ساخت غرب استکبار استفاده نمی کنند در عوض به پیام رسان های ساخت داخل کشور عزیزمان ایران اسلامی مهاجرت کردند 👏👏👏