ویژگی های جدید آی او اس 13

معرفی 13 مورد از ویژگی های جدید آی او اس 13 – iOS 13

ویژگی های جدید آی او اس 13 با در نظر گرفتن همه تغییرات جزئی، چشمگیر است. در این مطلب قصد داریم به بررسی برخی قابلیت های جدید سیستم عامل iOS 13 بپردازیم.

با وجود تعدد دستاوردها و بخش‌های کنفرانس WWDC 2019، همانند همیشه، هیچ چیز به اندازه سیستم عامل جدید آی او اس در کانون توجه قرار نداشت. آی او اس 13 پیشرفت‌های زیادی در مقایسه با قبل داشته و این مرتبه، ظاهر و بستر آن هر دو به شدت بهبود پیدا کرده است. به عنوان نمونه‌ای از مهم‌ترین تغییرات ظاهری می‌توان به افزوده شدن حالت تاریک (Dark Mode) سرتاسری اشاره کرد. افزایش دو برابری سرعت بارگذاری اپلیکیشن‌ها، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به بستر این سیستم عامل جدید است.

بررسی ویژگی های جدید آی او اس 13

بیشتر ویژگی های جدید آی او اس 13 از مدت‌ها قبل مورد انتظار کاربران بودند. برخی دیگر در نسخه‌های بتای سیستم عامل‌های قبلی اضافه شده بودند، اما به خاطر عدم توسعه کامل، در نهایت از نسخه پایدار حذف شدند. تعداد قابلیت های جدید سیستم عامل آی او اس 13 بسیار زیاد است، اما در این مطلب، به بررسی برخی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

تغییر موقعیت نشانگر حجم صدا

این مورد شاید تغییر چندان مهمی به نظر نرسد، اما از اولین سال‌های معرفی آیفون و به همراه آن پلتفرم موبایل آی او اس، مورد تقاضای کاربران بوده است. پیش از این، در زمان فشار دادن کلیدهای کنترل حجم صدا، نمایش‌دهنده میزان حجم صدا درست در میانه رابط کاربری نمایش داده می‌شد، اما این نشانگر در سیستم عامل جدید به گوشه بالا و سمت چپ منتقل شده است. پیشتر، بعد از افزایش یا کاهش حجم صدا، نشانگر آن در میانه صفحه نمایش ظاهر شده و جلوی نمایش محتوا را می‌گرفت.

اسکرول سریع در صفحات وب و اسناد

این یکی از جالب‌ترین ویژگی های جدید آی او اس 13 محسوب می‌شود. اپل مدعی شده به لطف این قابلیت قادر خواهید بود بی‌درنگ در اسناد، صفحه‌های وب و مکالمه‌ها (همچون نرم افزارهای پیام‌رسان) که دارای طول زیادی هستند جابه‌جا شوید و به انتهای یا نیمه‌های فهرست بروید. پیش از این، برای رسیدن به انتهای یک صفحه وب طولانی یا رسیدن به نیمه‌های یک فایل متنی، می‌بایست پشت سر هم انگشتتان را روی نمایشگر می‌کشیدید، در غیر این صورت سرعت اسکرول شدن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کرد.

کاربردهای فراوانی می‌توان برای این ویژگی متصور شد. به عنوان نمونه در زمان جابه‌جا شدن در فهرست کامنت‌های یک پست در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و اینستاگرام، قبلا باید به صورت پیاپی روی نمایشگر ضربه می‌زدید. قابلیت جدید در زمان اسکرول کردن عادی محتوا مشکلی پیش نخواهد آورد و می‌توانید همانند همیشه، خیلی آرام با سرعت دلخواه در صفحه وب، فایل متنی یا هر صفحه دیگر از قسمتی به قسمتی دیگر جابه‌جا شوید.

بهبود نحوه اسکن QR کد

همه ویژگی های جدید آی او اس 13 مربوط به افزوده شدن یک قابلیت جدید نیستند. بعد از دریافت آپدیت سیستم عامل جدید، یک سوئیچ مخصوص در کنترل سنتر برای اسکنر QR کد افزوده خواهد شد. پیش از این با لمس یک سوئیچ دیگر در کنترل سنتر وارد اپلیکیشن دوربین در حالت فاقد فریم می‌شدید. در این زمان به شما مکانی که باید دوربین را رو به روی آن می‌گرفتید نمایش داده می‌شد.

ویژگی های جدید آی او اس 13

یکی از ویژگی های جدید آی او اس 13 وارد شدن به حالتی خاص در اپلیکیشن دوربین بعد از لمس سوئیچ مخصوص QR کد است. در اینجا یک دکمه برای روشن یا خاموش کردن فلاش ال ای دی و یک فریم مربعی به منظور تمرکز روی کد مورد نظر وجود دارد.

هات اسپات مداوم

قبل از توسعه آی او اس 13، اپل روی قابلیت هات اسپات اتصال به اینترنت گوشی های آیفون محدودیت‌هایی قرار داده بود. دلیل آن، فشار زیادی است که هات اسپات روی باتری دستگاه اعمال می‌کند. یکی از ویژگی های جدید آی او اس 13 قرار دادن قابلیت اعمال یا رفع محدودیت بر عهده کاربر است. به این ترتیب یک آیپد یا دیگر دستگاه‌ها می‌توانند در زمان عدم وجود اتصال به اینترنت، به هات اسپات شخصی گوشی هوشمند شما به صورت خودکار متصل شوند. پیشتر امکان اتصال خودکار وجود نداشت و کاربر باید به صورت دستی وارد تنظیمات می‌شد.

محدودیت دیگر، قطع شدن اتصال به اینترنت آیپد در زمان وارد شدن به حالت اسلیپ بود، اما اکنون، در صورت برداشتن محدودیت‌های هات اسپات شخصی توسط کاربر آیفون، کاربر دستگاه متصل‌شونده می‌تواند در زمان خاموش شدن نمایشگر همچنان به منظور دریافت پیام‌ها و نوتیفیکیشن از اتصال اینترنت گوشی آی او اسی استفاده کند.

استفاده از ماوس همراه آیپد

همانند همیشه، برخی قابلیت‌های سیستم عامل جدید iOS به طور ویژه مخصوص تبلت‌های این شرکت توسعه پیدا کرده‌اند. با دریافت آپدیت سیستم عامل جدید، امکان پشتیبانی از ماوس به تبلت‌های اپل افزوده خواهد شد. بعد از به‌روزرسانی، با رفتن به گزینه‌های دسترسی (Accessibility) تنظیمات تبلت، گزینه AssistiveTouch را مشاهده خواهید کرد که امکان اتصال ماوس‌های بی‌سیم یا سیم‌دار را فراهم می‌کند. پشتیبانی از مجیک ترک پد اپل نیز در نظر گرفته شده است.

بعد از اتصال، نشانگر ماوس همانند زمان استفاده از آن در یک سیستم کامپیوتری به شکل پیکان نخواهد بود. در عوض، با یک دایره رو به رو خواهیم بود که با هر مرتبه انتخاب قسمتی از نمایشگر، حس لمس شدن آن ناحیه توسط انگشت کاربر را القا می‌کند.

برای استفاده از این ویژگی های جدید آی او اس 13 باید به مسیر Settings > Accessibility > Touch > AssistiveTouch > Pointing Devices رفته و ماوس بلوتوثی را به شکلی عادی به دستگاه بشناسانید یا از طریق کابل لایتنینگ، مجیک ترک پد را به آن متصل کنید. می‌توان سرعت حرکت نشانگر و اسکرول ماوس را تغییر داد.

شارژ بهینه باتری

از جمله ویژگی های جدید آی او اس 13 باید به افزایش عمر باتری به وسیله کاهش زمان قرارگیری گوشی در حالت شارژ کامل اشاره کرد.

به وسیله بهره بردن از ماشین لرنینگ، سیستم عامل متوجه خواهد شد کاربر به صورت متداول، چه زمانی گوشی هوشمندش را از شارژر جدا می‌کند. به این ترتیب از شارژ شدن باتری تا 100 درصد و مخصوصا قرارگیری در آن حالت برای مدت زمان طولانی جلوگیری خواهد شد. این اتفاق بیشتر حین اتصال گوشی به شارژر پیش از خوابیدن رخ می‌دهد.

به این ترتیب، باتری تا 80 درصد به صورت عادی شارژ خواهد شد، اما شارژ 80 تا 100 درصد، زمانی ادامه پیدا می‌کند که بعد از پر شدن کامل شارژ باتری، کاربر بلافاصله گوشی را از شارژر جدا کند! در واقع سیستم عامل به مرور زمان به ساعت بیدار شدن از خواب کاربر پی برده و روال شارژ شدن دستگاه را تنظیم می‌کند. خوشبختانه می‌توان در صورت تمایل این ویژگی را غیر فعال کرد.

نبود محدودیت در دانلود حین اتصال به شبکه موبایل

پیش از این، در زمان استفاده از اینترنت موبایل، محدودیت‌هایی در دریافت اپلیکیشن‌های دارای حجم بالا وجود داشت. به همین دلیل در صورت مواجه شدن با یک نرم افزار یا بازی دارای حجم بالا در اپ استور، باید تا زمان اتصال به یک شبکه وای فای منتظر می‌ماندید. یکی از ویژگی های جدید آی او اس 13 رفع این محدودیت است. اپل اکنون به عاقل بودن کاربران و توانایی‌شان به منظور تصمیم‌گیری برای خود پی برده و دانلود یا عدم دانلود بازی‌ها و برنامه‌های دارای حجم بالا در زمان اتصال به شبکه موبایل را بر عهده خودشان قرار داده است!

پشتیبانی از دسته بازی ایکس باکس وان و پلی استیشن

از جمله مهم‌ترین ویژگی های جدید آی او اس 13 برای گیمرها، فراهم شدن پشتیبانی از دسته‌ بازی مخصوص ایکس باکس وان و پلی استیشن است. به این ترتیب دیگر نیازمند خرید کنترلرهای متفرقه به منظور اجرای بازی با دسته روی گوشی یا تبلت نبوده و می‌توانید همان دسته بازی پلی استیشن یا ایکس باکس وان خود را از طریق بلوتوث به گوشی متصل کنید.

ویرایش ویدیوی غیر مخرب!

اکنون می‌توان گزینه‌های ویرایش عکس‌ها را برای ویدیوها و بالعکس مورد استفاده قرار داد. علاوه بر آن، یکی از ویژگی های جدید آی او اس 13 که اپل از آن با عنوان «غیر مخرب» یاد می‌کند، به کاربر اجازه خواهد داد یک یا چند فیلتری که پیشتر روی ویدیو اعمال کرده است را از آن خارج کند یا ویدیو را بعد از برش داده شدن به اندازه طبیعی برگرداند.

یافتن آیفون‌ها و آیپدهای آفلاین

اگر یک سارق گوشی آیفون یا تبلت آیپد شما را سرقت کرده و بعد خارج کردن سیم کارت، اتصال وای فای را قطع کند، تنها در صورت نصب بودن آی او اس 13 روی دستگاه دستتان به جایی بند خواهد بود! یکی از ویژگی های جدید آی او اس 13 کمک می‌کند از طریق دستگاه‌های غریبه‌، موقعیت جغرافیایی وسیله گم شده به شما گزارش داده شود، حتی در زمانی که گوشی یا تبلت آفلاین است.

هر دستگاه آی او اسی اطراف گوشی یا تبلت سرقت شده می‌تواند سیگنال‌های بلوتوثی آن را دریافت کرده و موقعیت جغرافیایی را به طور دقیق به شما گزارش کند. هر چه تعداد دستگاه‌های یابنده گجت آی او اسی سرقت شده بیشتر باشد، دقت موقعیت جغرافیایی اعلام شده افزایش پیدا خواهد کرد. داده‌ها به صورت انتها به انتها و به شکل رمزنگاری شده ارسال شده و به همین دلیل حریم خصوصی هیچ یک از کاربران به خطر نخواهد افتاد.

اشتراک‌گذاری ایرپادزها

سیستم عامل آی او اس 12 قادر است به طور همزمان، ویدیو یا لیست پخش موسیقی را روی دو ایرپاد پخش کند. به عبارتی گوشی یا تبلت قادر خواهد بود به صورت همزمان، به دو گجت بی‌سیم متفاوت متصل شود.

دسترسی به حالت دسکتاپ در مرورگر سافاری

یکی از ویژگی های جدید آی او اس 13 بهبود شیوه تعامل با صفحه‌های وب است. بعد از دریافت سیستم عامل جدید، به جای سه مرتبه ضربه زدن روی نمایشگر به منظور بزرگنمایی متنی در یک صفحه وب، این کار را با دو مرتبه لمس صفحه نمایش انجام خواهید دید. کافی است روی گزینه زوم واقع در نوار آدرس ضربه زده و سپس میزان بزرگنمایی مورد نظرتان را مشخص کنید.

ویژگی های جدید آی او اس 13

در همان منو می‌توان در صورت عدم نمایش صحیح وب سایت در حالت موبایل، با لمس یک گزینه، آن را در حالت دسکتاپ مشاهده کرد.

گزینه‌های فرمت متن متعدد

از این بعد می‌توان از طریق خود کیبورد دستگاه آی او اسی، در زمان ارسال ایمیل یا کار درون ویرایشگر وب سایت‌ها، فونت، اندازه متن، رنگ و دیگر ویژگی‌های متن همچون جهت چینش را مشخص کرد. در کیبورد سیستم عامل آی او اس 13، گزینه‌هایی به منظور تسریع اسکن، افزودن یک ویدیو، تصویر یا فایل و همچنین کشیدن یک نقاشی یا ایجاد دست نوشته اضافه شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*