سامسونگ گلکسی نوت 10

تراشه 7 نانومتری سامسونگ فناوری ساخت یکسانی با اسنپدراگون 865 خواهد داشت

تراشه 7 نانومتری سامسونگ به زودی در گوشی گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پرو به کار خواهد رفت. با توجه به تولید تراشه اسنپدراگون 865 به دست سامسونگ، این چیپست فناوری ساخت یکسانی با تراشه پرچمدار کوالکام در سال 2020 خواهد داشت.

سامسونگ در نسخه مخصوص بازارهای جهانی گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس از تراشه‌ای 8 نانومتری (اگزینوس 9820) استفاده کرد، در حالی که نسخه مخصوص آمریکا و چین این دو گوشی در کنار سایر پرچمداران از تراشه‌ای 7 نانومتری قدرت می‌گرفت. سامسونگ این عقب ماندگی را با سرعتی بالا جبران خواهد کرد؛ فرآیند ساخت 7 نانومتری مبتنی بر تکنولوژی اختصاصی EUV این شرکت پیشرفته‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

آغاز ساخت تراشه 7 نانومتری سامسونگ

فناوری ساخت 7 نانومتری EUV به سامسونگ اجازه داد بعد از دو سال قطع همکاری کوالکام با آن به منظور ساخت تراشه‌های پرچمدار خود، مجددا به این شرکت روی بیاورد. کوالکام بعد از سفارش تراشه‌های اسنپدراگون 820 و 835 به سامسونگ، تولید اسنپدراگون 845 و 855 را به شرکت TSMC سپرد، اما به تازگی اعلام شده سامسونگ ساخت تراشه اسنپدراگون 865 کوالکام را بر عهده خواهد داشت. انویدیا یکی دیگر از مشتریانی است که به خاطر فناوری EUV سامسونگ، تولید چیپ‌های گرافیک خود را به این شرکت سپرده است. علاوه بر آن‌ها، تراشه 7 نانومتری سامسونگ جزو بهترین نمونه‌های تولید شده با استفاده از فناوری EUV شده خواهد بود.

تراشه 7 نانومتری سامسونگ

رئیس بخش محصولات نیمه هادی سامسونگ از فناوری EUV این شرکت با عنوان چالش برانگیز یاد می‌کند. وی عقیده دارد سامسونگ به زودی در زمینه تولید تراشه‌ پرچمداری خواهد کرد. استفاده از لیتوگرافی به سازنده تراشه اجازه می‌دهد ابعاد ترانزیستورها را کاهش داده و آن‌ها را با هزینه‌ای کمتر، نزدیک‌تر به یکدیگر قرار بدهد.

سامسونگ تصمیم دارد تراشه اگزینوس 9825 به عنوان مغز متفکر گوشی گلکسی نوت 10 و همچنین تراشه اسنپدراگون 865 را مبتنی بر نسل دوم فرآیند ساخت 7 نانومتری EUV تولید کند. نسل دوم، ساخت تراشه را راحت‌تر و کم هزینه‌تر کرده است. ابعاد تراشه 9825 در مقایسه با چیپست 10 نانومتری به کار رفته در گلکسی نوت 9 چیزی حدود 40 درصد کمتر خواهد بود، هر چند توان پردازشی آن 20 درصد در مقایسه با قبل بهبود پیدا می‌کند! کاهش 50 درصدی میزان مصرف انرژی، تحول مهم دیگر تراشه 7 نانومتری سامسونگ محسوب می‌شود.

محصولات سایر مشتریان سامسونگ

تراشه اسنپدراگون 865 در دو نسخه تولید خواهد شد. نسخه‌ای دارای مودم 5G بوده و نسخه‌ای دیگر فاقد آن است. در نتیجه مودم موبایل جدید کوالکام X55 که از نسل پنجم شبکه موبایل پشتیبانی می‌کند، با تراشه اسنپدراگون 865 یکپارچه نخواهد شد. برای تبدیل اسنپدراگون 855 به تراشه‌ای درخور برای یک گوشی با قابلیت پشتیبانی از 5G، باید دو قطعه به آن افزود. در اسنپدراگون 865 این پیشرفت با افزودن یک قطعه یعنی مودم X55 حاصل می‌شود. با این حال، اگر قرار باشد مودم از ساختار تراشه جدا باشد، نمی‌توان اسنپدراگون 865 را یک چیپست 5G دانست!

تراشه 7 نانومتری سامسونگ

تراشه 7 نانومتری سامسونگ یا کوالکام با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل، در مدل 5G گوشی های مختلف به کار خواهد رفت. به عنوان نمونه می‌توان به وان پلاس 7 پرو 5G یا گلکسی نوت 10 5G اشاره کرد. امسال پرچمدار سری Note سامسونگ در دو مدل عرضه خواهد شد و برای هر مدل نسخه‌ای 5G وجود دارد. این نسخه‌ها، مشتریان تراشه 7 نانومتری سامسونگ با پشتیبانی از 5G هستند!

می‌توان تصور کرد سامسونگ به زودی تبدیل به یک غول در دنیای نیمه‌ هادی‌ها خواهد شد. چندی پیش اعلام شد سامسونگ ساخت تراشه 3 نانومتری را در دستور کار قرار داده است. به عبارتی این شرکت قصد دارد با جهش از چیپست‌های 5 نانومتری، مستقیما به سراغ تراشه‌های 3 نانومتری برود! آن‌ها در صورت ساخت، دستاوردی حیرت‌آور در دنیای فناوری خواهند بود.