تماشا کنید : یخچال های طبیعی پرو در معرض نابودی است

بر اساس داده های مطالعات دولتی، تغییرات آب و هوایی در ۴ دهه گذشته، شمار یخچال های طبیعیِ پرو را ۴۰ درصد کاهش داده و در برابر، به خلق صدها دریاچه کوهستانی جدید منجر شده است.

در منطقه کوردیرا بلانکا، وافع در رشته کوههای آند، ۷۵۵ یخچال طبیعی هستند که ۸۷ درصد آن ها، کمتر از یک کیلومتر مربع مساحت دارند و خطر نابودی تهدیدشان می کند.

peru-glacier-1

نلسون سانتیلانا، کارشناس یخچال های طبیعی می گوید:

«در چهل سال گذشته، حدود ۹۹۶ دریاچه جدید خلق شده است. فهم این پدیده آسان و منطقی است. هنگامی که یخچالی از بین می رود، نخستین چیزی که برجای می گذارد، یک بستر عمیق است.»

در سال ۱۹۷۰ میلادی، در پی وقوع زلزله، یک یخچال طبیعی از جا کنده شد و مانند یک بهمن به سوی شهر یونگای واقع در شمال پرو حرکت کرد. بر اثر این حادثه ۲۰ هزار نفر جان باختند.

از آن زمان به بعد، دولت با همکاری دانشمندان، با نصب موانع و حسگرهایی سعی می کند تا با آگاه کردن ساکنان محلی از احتمال ریزش یخچال، از وقوع فجایع مشابه جلوگیری کند.

peru-glacier-2

نلسون سانتیلانا می گوید: «نباید فراموش کنیم که کوههای پوشیده از برف و یخ ما در منطقه گرمسیری واقع شده اند. توده های یخی روی دامنه های عمودی قرار دارند. نتیجه اینکه احتمال از هم گسستن و فروریزش مجدد این توده های یخ به سوی دریاچه هایی که همین یخچال ها ساخته اند، بسیار زیاد است. در چنین حالتی این دریاچه ها نابود می شوند و جریان آبی همراه با رسوبات به راه خواهد افتاد که می تواند شهرها را بشوید و نابود کند.»

کشور پرو، حدود دو هزار و هشتصد یخچال طبیعی در ۱۹ کوه برفگیر دارد. آب حاصل از این یخچال ها، منبع اصلی تامین آب شرب مردم این کشور است. تغییرات آب و هوایی می تواند در سال های آینده، بحران کمبود آب را به مشکلات مردم فقیر این کشور اضافه کند.

منبع : euronews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*