فناوری RCS

گوگل پروژه بزرگ جایگزینی SMS با فناوری RCS را آغاز کرد

فناوری RCS قابلیت‌های بسیار بیشتری در مقایسه با SMS همچون برقراری تماس ویدیویی و نمایش دریافت پیام توسط مخاطب دارد. گوگل زودتر از زمانی که تصور می‌کنیم، جایگزینی اس ام اس را با سرویس RCS Chat آغاز کرد.

گوگل به جای انتظار برای توسعه تکنولوژی RCS در سراسر دنیا توسط اپراتورهای کشورهای مختلف، توسعه فناوری RCS اختصاصی خود را آغاز کرده است. بر اساس گزارش جدید وب سایت The Verge، از ماه جاری، کاربران گوشی های اندرویدی در کشورهای انگلستان و فرانسه قادر خواهند بود از سرویس گفتگوی RCS شرکت گوگل استفاده کنند. قرار است تا انتهای سال 2019، پشتیبانی از این سرویس برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی ساکن کشورهای بیشتری فراهم شود. گوگل بدون انتظار برای توسعه این فناوری توسط اپراتورهای موبایل سراسر دنیا، تصمیم گرفته فناوری RCS را یک تنه برای دنیای اندروید توسعه بدهد.

از تکنولوژی RCS بیشتر بدانید

فناوری RCS قرار است جایگزین SMS کنونی شود. به عنوان برخی محدودیت‌های برطرف شده بعد از جایگزینی تکنولوژی آر سی اس با اس ام اس می‌توان به فراهم شدن امکان ارسال پیام‌هایی حاوی بیش از 160 کاراکتر و افزوده شدن قابلیت ایجاد پیام‌های گروهی اشاره کرد. فناوری RCS علاوه بر نمایش دریافت شدن یا نشدن پیام ارسال شده توسط مخاطب همچون قابلیت Delivery اس ام اس، همانند نرم افزارهای پیام‌ رسان، خوانده شدن آن را نیز اعلام خواهد کرد. در نهایت باید به وجود قابلیت‌هایی همچون برقراری تماس تصویری بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های جانبی و امکان اشتراک‌گذاری فایل‌های دارای حجم بالا اشاره کرد.

فناوری RCS

ضعف فناوری RCS در حفظ حریم خصوصی

یکی از محدودیت‌های فناوری RCS در مقایسه با نرم افزارهای پیام رسان مبتنی بر بستر اینترنت، عدم پشتیبانی از رمزنگاری انتها به انتها است. برای بسیاری از کاربرانی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهند، این مهم‌ترین دلیل تاکید بر استفاده از پیام رسان‌هایی همچون واتس اپ و تلگرام به جای ارسال پیامک است. گوگل تصمیم دارد این بخش از محدودیت تکنولوژی آر سی اس را نیز برطرف کند.

بر اساس گفته‌های یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن Messages گوگل، این شرکت عقیده دارد گفتگوهای کاربران برای آن‌ها بسیار خصوصی تلقی شده و نگرانی کاربران درباره حفظ حریم خصوصی‌شان کاملا طبیعی است. به همین دلیل گوگل در پی یافتن راهکارهایی به منظور فراهم آوردن ویژگی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی در فناوری RCS است. به عقیده این توسعه‌دهنده، تصمیم نهایی گوگل، ایجاد یک نرم افزار پیام رسان فوق‌العاده و ساده است، به طوری که بتوان روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی از آن استفاده کرد.

خوشبختانه برای استفاده از سرویس جدید نیازمند نصب برنامه جدیدی نبوده و امکان استفاده از قابلیت‌های آن از طریق نرم افزار Messages امکان‌‌پذیر است. این اپلیکیشن رسمی گوگل برای ارسال پیامک بوده و قابلیت‌های متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کاربارن ساکن کشورهایی که گوگل فناوری RCS را برای اولین مرتبه در آن‌ها آزمایش خواهد کرد، به زودی در برنامه Messages گوشی اندرویدی خود پیغامی مبنی بر تمایل یا عدم تمایل به ثبت نام در سرویس RCS Chat دریافت خواهند کرد. RCS Chat نامی است که گوگل روی سرویس اختصاصی مبتنی بر فناوری RCS خود نهاده است.

فناوری RCS

گوگل تصمیم دارد از طریق RCS Chat تجربه مشابهی از کار با iMessage برای کاربران دستگاه‌های آی او اسی را در اختیار کاربران گوشی ها و تبلت های اندرویدی قرار بدهد. در نرم افزار پیام رسان پیش‌فرض دستگاه‌های دارای سیستم عامل‌های iOS، اگر کاربر، iMessage را در جعبه متن مشاهده کند، متوجه خواهد شد مخاطب مورد نظر دارای یک گوشی آیفون یا تبلت آیپد است. در صورت نمایش یک جعبه متن معمولی، کاربر از اندرویدی بودن دستگاه مخاطب مطلع خواهد شد. بعد از قبول عضویت در سرویس RCS Chat، در صورت مشاهده Chat داخل برنامه، از فعال بودن این سرویس برای مخاطب خود اطلاع پیدا خواهید کرد.

اقدام اولیه گوگل برای افزایش ویژگی‌های مربوط به حریم خصوصی در راهکار خود، حذف پیام از سرورهای خود بعد از اطمینان از دریافت آن توسط مخاطب کاربر است. به عقیده گوگل، تنها دلیل نگه داشتن پیام‌ها داخل سرورهای خود، رساندن آن به مخاطب در صورت خاموش بودن گوشی اندرویدی وی است.