افزایش سرعت کپی

آموزش افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

با آموزش افزایش سرعت کپی در ویندوز در زمان صرفه‌جویی کنید. در این مطلب 6 راهکار نرم افزاری و سخت افزاری به منظور افزایش سرعت کپی در سیستم‌ عامل‌های ویندوز ارائه خواهیم کرد.

احتمالا تاکنون اصلا به نحوه کپی شدن فایل‌ها در سیستم عامل ویندوز توجه نکرده‌اید، در حالی که این کار را هر روز چندین مرتبه انجام می‌دهید. می‌توان از طریق افزایش سرعت کپی در ویندوز زمان قابل توجهی ذخیره و از درگیر شدن بیش از حد منابع سیستم جلوگیری کرد. افزایش سرعت کپی مخصوصا در زمان نیاز به جابه‌جا کردن فایل‌های دارای حجم بالا اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

در ویندوز 7 و قبل از آن، در صورت بروز مشکل حین اجرای فرآیند کپی کردن، این کار به طور کامل متوقف می‌شد و از ابتدا مجبور به شروع آن بودید. خوشبختانه این مشکلات در ویندوز 10 برطرف شده‌اند. علاوه بر عدم بروز مشکلات این چنینی، اکنون می‌توان از چند روش مختلف، سرعت فرآیند کپی شدن فایل‌ها را افزایش داد.

افزایش سرعت کپی در ویندوز با یادگیری میان‌برهای کیبورد

در تمامی بخش‌های ویندوز، در صورت تسلط بر میانبرها، زمان قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد شد. در فایل اکسپلورر نیز میانبرهای متعددی تعریف شده است. آن‌ها به افزایش سرعت کپی در ویندوز 10 و دیگر سیستم عامل‌های مایکروسافت کمک زیادی می‌کنند. مهم‌ترین میانبرهای مربوط به بخش فایل اکسپلورر برای کمک به ما، کپی کردن، کات کردن و پیست کردن هستند.

از طریق کلیدهای ترکیبی Ctrl + X فایل‌ها کات خواهند شد. بعد از انتخاب یک فایل و سپس فشردن دو کلید یاد شده، آن فایل یا فایل‌ها در کلیپ بورد ویندوز قرار گرفته و آماده انتقال (پیست شدن) به مکانی دیگر خواهند بود. فراموش نکنید اصلی‌ترین تفاوت کات کردن با کپی کردن، حذف فایل از مکان قرارگیری ابتدایی آن است، در حالی که با کپی کردن، فایل(ها) با وجود انتقال به مکانی جدید، در فولدر اولیه نیز باقی خواهند ماند.

افزایش سرعت کپی

پیشنهاد ما این است که در صورت عدم نیاز به فایل‌ها در فولدر مبدا، همچنان از کات کردن خودداری کنید. بهتر است ابتدا آن‌ها را به مقصد کپی کرده و بعد از اتمام فرآیند، فایل‌ها را از فولدر مبدا حذف کنید. با این کار از چند تکه شدن فایل‌ها و فولدرها در صورت بروز مشکل حین اجرای فرآیند جابه‌جایی جلوگیری خواهید کرد. برای کپی کردن می‌توانید از دو کلید Ctrl + C استفاده کنید. بعد از کپی یا کات کردن فایل‌های مورد نظر در دایرکتوری مبدا، به فولدر مقصد رفته و سپس کلیدهای Ctrl + V را بفشارید.

با استفاده از کلیدهای Ctrl + Shift + N می‌توانید در هر مکانی خیلی سریع یک فولدر جدید ایجاد کرده و فایل‌های قرار گرفته در کلیپ بورد را در آنجا پیست کنید. می‌توان با استفاده از کلیدهای ترکیبی Alt + Left/Right به پوشه قبلی یا بعدی رفت. از طریق فشردن Alt + Up می‌توانید به جای رفتن به پوشه قبلی که در آن حضور داشتید، در ساختار سلسله مراتبی فولدر کنونی، یک مرحله به بالاتر بروید.

یادگیری میانبرهای ماوس

افزایش سرعت کپی

اگر برای جابه‌جا کردن فایلی از یک فولدر به فولدری دیگر، استفاده از ماوس را ترجیح می‌دهید، متاسفانه همانند قبل ترفندهای زیادی برای افزایش سرعت کپی / پیست کردن در اختیار ندارید. با این حال همچنان دستتان برای بهبود فرآیند کمی باز است.

کافی است کلید Ctrl را نگه داشته و فایل‌های مورد نظر برای جابه‌جا شدن را به وسیله کلیک روی آن‌ها انتخاب کنید. مهم نیست هر فایل در کجای صفحه قرار گرفته است. در زمان نگه داشتن کلید کنترل روی کیبورد، در صورت نیاز به انتخاب فایل‌های قرار گرفته در یک ردیف می‌توانید نشانه‌گیر ماوس را کنار اولین گزینه در سمت چپ یا راست برده و سپس آن را تا انتهای سمتی دیگر بکشید. همچنین می‌توان حین نگه داشتن کلید یاد شده، بعد از کلیک روی اولین گزینه در یک ردیف، کلید Shift را حین انتخاب آخرین گزینه فشرد تا همه فایل‌های قرار گرفته در آن ردیف انتخاب شوند. به این ترتیب می‌توانید تعداد زیادی از فایل‌های درون یک فولدر را به صورت انتخابی به منظور کپی کردن در محلی دیگر مشخص کرد. گفتنی است در صورت تمایل به انتخاب همه فایل‌های درون پوشه جاری برای کپی کردن، می‌توانید از میانبر کیبورد Ctrl + A استفاده کنید.

راهکار دیگر افزایش سرعت کپی استفاده از تکنیک کشیدن و رها کردن است. کافی است فایل‌ مورد نظر را بعد از کلیک روی آن، به درون پوشه مقصد بکشید. در صورت قرارگیری پوشه مبدا و مقصد در یک درایو، عملیات به صورت کات کردن انجام خواهد شد، در غیر این صورت فایل یا فایل‌های انتخابی به مقصد جدید کپی می‌شوند. بعد از انتخاب یک فایل، در صورت کلیک راست کردن، منویی رو به رویتان باز خواهد شد که Copy و Cut جزو گزینه‌های آن است. در صورت اصرار به عدم استفاده از کیبورد یا در اختیار نداشتن صفحه کلید می‌توانید از این ترفندها استفاده کنید، هر چه به افزایش سرعت کپی کمک زیادی نمی‌کنند.

استفاده از ویندوز 10 برای افزایش سرعت کپی

افزایش سرعت کپی

رابط کاربری پنجره مربوط به نمایش فرآیند کپی شدن فایل‌ها، در ویندوز 8 ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 7 وضعیت بسیار بهتری پیدا کرد. علاوه بر افزایش سرعت به لطف اعمال یک سری تغییر سیستمی، اکنون سرعت انتقال نیز به صورت گراف به کاربر نمایش داده می‌شود. از اهمیت قابلیت متوقف کردن فرآیند و امکان اجرای مجدد آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

اگر به صورت همزمان مشغول کپی کردن چندین فایل باشید، همه پنجره‌ها با یکدیگر ترکیب شده و دیگر نیازی به سر و کله زدن با چندین پنجره نخواهد بود. می‌توان از طریق متوقف کردن فرآیند‌های نه چندان مهم، به موارد مهم‌تر اجازه داد سریع‌تر به مکان جدید منتقل شوند. در نهایت باید به عدم توقف کامل فرآیند کپی شدن در ویندوز 10 در صورت بروز مشکل اشاره کرد. در صورتی که بخش قابل توجهی از کار شما، درگیر کپی / پیست کردن فایل‌های مختلف از مکان‌های مختلف به یکدیگر است، بهتر است سیستم عامل کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به ویندوز 10 ارتقا دهید.

استفاده از TeraCopy برای افزایش سرعت کپی در ویندوز

افزایش سرعت کپی

روش‌های یاد شده در بالا تاثیر چندان قابل توجهی در افزایش سرعت کپی در ویندوز ندارند. به این منظور بهتر است یک نرم افزار مخصوص بهینه‌سازی و مدیریت و حرفه‌ای روی کامپیوتر خود نصب کنید. یکی از بهترین برنامه‌ها در این زمینه TeraCopy است. ویژگی‌های ارائه شده توسط این نرم افزار به مراتب بیشتر از ویژگی‌های پیش‌فرض ویندوز 10 است. به عنوان نمونه TeraCopy با استفاده از الگوریتم‌های اختصاصی توسعه یافته درونش، به فرآیند کپی / پیست شدن فایل‌ها سرعت می‌دهد.

این برنامه قادر است از طریق بازبینی فایل‌های کپی شده، از یکسان بودن آن‌ها اطمینان پیدا کند، به همین دلیل احتمال خراب شدن فایل‌ها حین انتقال به صفر می‌رسد. همچنین اگر به صورت تصادفی، فایلی را از مکانی به مکانی دیگر با ماوس کشیده و رها کنید، حین نصب بودن TeraCopy، به وسیله نمایش یک پیغام دریافت تاییدیه به منظور انجام این کار، از بروز مشکل جلوگیری خواهد شد.

می‌توان این نرم افزار را با فایل اکسپلورر ویندوز یکپارچه کرد. به این ترتیب تمامی فرآیندهای کپی / پیست کردن از طریق آن صورت خواهند گرفت. برنامه، اطلاعات زمان و تاریخ اورجینال فایل را بعد از کپی شدن بدون تغییر نگه می‌دارد. این موضوع برای برخی کاربران دارای اهمیت خاصی است. دانلود و نصب برنامه رایگان است، اما به منظور دسترسی به همه قابلیت‌های آن باید نسخه پریمیوم را خریداری کنید.

استفاده از محیط متنی ویندوز

افزایش سرعت کپی

در صورت ترس نداشتن از کار با محیط متنی ویندوز، می‌توانید از یک ابزار پیش‌فرض ویندوز به نام Robocopy برای افزایش سرعت کپی کردن فایل‌ها استفاده کنید. این نام مخفف عبارت “Robust File Copy” به معنی «قدرتمند برای کپی» است. استفاده از آن بیشتر به کاربران حرفه‌ای نیازمند انجام اعمال پیچیده برای جابه‌جایی فایل‌ها پیشنهاد می‌شود.

برای کابران نیازمند افزایش سرعت کپی حین کار در شبکه‌های کامپیوتری، ابزار نام برده بسیار مناسب است. به منظور استفاده از آن، وارد کامند پرامپت یا پاورشل شوید. برای ورود به ابزار باید دستور robocopy وارد کنید. آموزش نحوه استفاده از این ابزار خارج از مطلب جاری است، به همین دلیل آن را در مطلبی دیگر شرح خواهیم داد. می‌توانید به صفحه اختصاصی آن در وب سایت مایکروسافت رفته و نحوه کار با Robocopy را بیاموزید. با نوشتن عبارت ?/ robocopy در محیط متنی ویندوز، آموزش‌هایی جزئی درباره نحوه کار با این ربات به شما ارائه خواهد شد.

به‌روزرسانی دستگاه برای افزایش سرعت کپی

روش‌های نام برده در بالا همگی نرم افزاری هستند. از اهمیت سخت افزار در سرعت کپی شدن فایل‌ها نباید غافل شد. در صورت بهینه، به‌روز و مناسب نبودن سخت افزار، بهترین راهکارهای نرم افزاری نیز در افزایش سرعت کپی راه به جایی نخواهند برد.

از طریق ارتقای هارد درایو خود از HDD به SSD، تاثیری باورنکردنی روی سرعت فرآیند کپی کردن فایل‌ها خواهید گذاشت. برخلاف هارد دیسک‌های قدیمی، در حافظه‌های از نوع اس اس دی هیچ قطعه مکانیکی وجود ندارد، به همین دلیل سرعت خواندن و نوشتن داده به مراتب بالاتر است.

در صورت داشتن مشکل حین انتقال فایل از کامپیوتر به فلش مموری، بهتر است از حافظه‌های دارای استاندارد یو اس بی 3.0 به جای یو اس بی 2.0 استفاده کنید. البته سیستم کامپیوتری دسکتاپ یا لپ تاپ شما باید دارای درگاه پشتیبانی‌کننده از این نوع یو اس بی‌ باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. فایده نداره یه ویندوز ده باید نصب کنیم

  2. این همه دنگو فنگ داره ؟