تشخیص هویت با ضربان قلب

تشخیص هویت با ضربان قلب ؛ راهکار جدید پنتاگون برای شناسایی افراد!

پنتاگون به تازگی سیستم جدیدی توسعه داده که توانایی تشخیص هویت با ضربان قلب فرد را داشته و می‌تواند ظرف مدت چند ثانیه و از فاصله دور افراد را شناسایی کند. در ادامه نگاهی به این سیستم پیشرفته و جذاب خواهیم داشت.

برای تشخیص هویت افراد از روی ویژگی‌های جسمانی روش‌های مختلفی وجود دارد و سنسورهای بایومتریک بسته به نوع خود اقدام به سنجش عضوی خاص از بدن می‌کنند. از ابتدایی‌ترین آن‌ها می‌توان به حسگرهای اثرانگشت اشاره کرد که امکان فریب آن‌ها نیز وجود دارد. سنجش قرنیه یا بررسی دندان‌ها نیز از دیگر راهکارهای موجود هستند که نسبت به اثرانگشت بسیار امن‌ترند. اما به تازگی سیستمی برای تشخیص هویت با ضربان قلب ساخته شده که دقت بسیار بالایی داشته و از فاصله بسیار دور نیز عمل می‌کند.

تشخیص هویت با ضربان قلب

سیستم تشخیص هویت با ضربان قلب که جتسون (Jetson) نام دارد، توسط نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده آمریکا توسعه یافته و با استفاده از پرتوهای لیزری اقدام به شناسایی می‌کند. روش کار سیستم جتسون نیز به این صورت است که پرتوهای لیزری با به فرد تابانده و به روش ویبرومتری، علائم منحصر به فردی که ضربان قلب هر نفر تولید می‌کند را از روی پوست می‌خواند. ضربان قلب هر شخص با شخص دیگر تفاوت اندکی داشته و جتسون نیز با بررسی لرزش ناشی از ضربان قلب روی سطح بدن، فرد را شناسایی می‌کند. این سیستم همچنین می‌تواند از روی لباس نیز لرزش منتشر شده روی پوست را بخواند.

این سیستم در مدت زمان کوتاه چند ثانیه‌ای شخص را شناسایی و در فاصله 200 متری دارای دقت 95 درصد است. حال هرچه فاصله کمتر باشد دقت سیستم جتسون نیز بیشتر می‌شود. سیستم تشخیص هویت با ضربان قلب جتسون برای استفاده مناطق جنگی، به ویژه در ایست‌های بازرسی، بسیار کاربردی است و می‌توان پیش از نزدیک شدن فرد، فهمید که آیا دشمن است یا خیر.

در میدان نبرد نیروهای ویژه بایستی دائما افرادی که در منطقه حضور دارند و یا مشغول کار هستند را تعقیب و شناسایی کنند. این سیستم می‌تواند برای شناسایی سریع و موثر افراد حاضر در منطقه، آ‌ن‌هم از فاصله دور، به آن‌ها کمک کرده و در صورتی که فردی ناشناس، مثلا تروریست انتحاری، در آن ناحیه حضور یابد، سریعا مطلع شوند و پیش از آنکه مهاجم بتواند به فاصله مناسب برای حمله برسد، نیروها از قبل برای مقابله با او آمادگی داشته باشند و در صورت نیاز وی را از پا در آورند.

تشخیص هویت با ضربان قلب

به گفته سازندگان این سیستم موثرتر از روش‌های دیگر همچون تشخیص چهره است؛ چرا که مثلا در صورتی که شخصی از عینک آفتابی استفاده کند یا تغییر چهره بدهد، آن‌گاه روش تشخیص چهره دیگر کاربردی نیست. روش دیگری نیز وجود دارد که حالت بدن هنگام راه رفتن فرد را بررسی و هویت وی را شناسایی می‌کند، اما این روش نیز با تقلید حرکات بدن فرد مورد نظر هنگام راه رفتن قابل فریب است. اما فریب سیستم تشخیص هویت با ضربان قلب اگر غیرممکن نباشد، کاری به شدت سخت است.

البته تشخیص هویت با ضربان قلب نیز بی‌نقص نیست. سیستم جتسون برای شناسایی بایستی 30 ثانیه لیزر روی فرد بتاباند و فرد نیز باید نشسته یا ایستاده باشد. با این حال باید توجه داشت گرچه جتسون یک پیش‌نمونه اولیه است اما در فاصله 200 متری دقت 95 درصدی دارد. سازندگان در نظر دارند تا ضمن افزایش دقت و توانمندی این سیستم برای شناسایی سریع‌تر افراد در حالت‌های مختلف، برد کشف را نیز از 200 متر فراتر ببرند. همچنین می‌توان سیستم تشخیص هویت با ضربان قلب را در ترکیب با سیستم‌های تشخیص هویتی دیگر به کار برد تا یک شناسایی کامل و موفق از افراد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. فوق‌ العاده عالى
    🙂
    😉
    این روش مى تونه افراد جاسوس ساندیس خور را به راحتى تشخیص بده!!
    😀