لنوو زد 6 پرو 5G

مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G

مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G (Lenovo Z6 Pro 5G) با اوپو رینو 5G (Oppo Reno 5G) و هواوی میت 20 ایکس 5G (Huawei Mate 20 X 5G) به کاربران برای انتخاب یک گوشی 5G خوب از میان بهترین‌ها کمک خواهد کرد. در این مطلب به مقایسه سه گوشی 5G مهم بازار می‌پردازیم.

تنها سه ماه بعد از راه‌اندازی رسمی اولین شبکه موبایل 5G، اکنون بازار گوشی های هوشمند مملو از محصولات پشتیبانی‌کننده از این فناوری شده است. جدیدترین گوشی 5G معرفی شده تا امروز را می‌توان لنوو زد 6 پرو 5G دانست. کمتر شرکتی همچون ال جی (در معرفی گوشی ال جی وی 50) جرات کرده یک گوشی پرچمدار عادی را مجهز به مودم نسل پنجم شبکه موبایل روانه بازار کند، به همین دلیل یک نسخه جداگانه با پشتیبانی از این قابلیت به صورت جداگانه توسعه داده است.

دلیل دیگر این تصمیم گوشی‌سازان، نبود یک تراشه موبایل مجهز به مودم داخلی 5G است. به همین دلیل سازنده چاره‌ای به جز سوار کردن یک مودم موبایل جداگانه روی برد اصلی گوشی ندارد. این کار با مشکلات متعددی همچون افزایش ضخامت دستگاه همراه است.

با وجود تعدد گوشی های پشتیبانی‌کننده از جدیدترین فناوری شبکه‌های بی‌سیم، در این مطلب تصمیم گرفتیم جدیدترین گوشی هوشمند 5G را با دو مورد از قوی‌ترین و پرطرفدارترین‌ها مقایسه کنیم. در ادامه به مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G خواهیم پرداخت.

جدول مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با رقبای آن

اوپو رینو 5G
هواوی میت 20 ایکس 5G
لنوو زد 6 پرو 5G
ابعاد و وزن162 در 77.2 در 9.3 میلی‌متر، وزن 215 گرم174.6 در 85.4 در 8.2 میلی‌متر، وزن 232 گرم157.5 در 74.6 در 8.7 میلی‌متر، وزن 185 گرم
نمایشگر6.6 اینچ، رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس)، پنل SuperAMOLED7.2 اینچ، رزولوشن 1080 در 2244 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس)، پنل OLED6.39 اینچ، رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس)، پنل SuperAMOLED
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 855، پردازنده 8 هسته‌ای با سرعت 2.8 گیگاهرتزهواوی کایرین 980، پردازنده 8 هسته‌ای با سرعت 2.6 گیگاهرتزکوالکام اسنپدراگون 855، پردازنده 8 هسته‌ای با سرعت 2.8 گیگاهرتز
حافظه8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت ظرفیت داخلی / پشتیبانی از کارت حافظه جانبی از نوع میکرو اس‌دی6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی / 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت ظرفیت داخلی / پشتیبانی از کارت حافظه جانبی از نوع نانو6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی / 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی / 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت ظرفیت داخلی / 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت ظرفیت داخلی / پشتیبانی از کارت حافظه جانبی از نوع میکرو اس‌دی
سیستم عاملاندروید 9 پای با رابط کاربری Color OSاندروید 9 پای با رابط کاربری EMUIاندروید 9 پای با رابط کاربری ZUI
ارتباطاتوای فای، بلوتوث نسخه 5.0، جی پی اسوای فای، بلوتوث نسخه 5.0، جی پی اسوای فای، بلوتوث نسخه 5.0، جی پی اس
دوربیندوربین اصلی: سه گانه مجهز به سنسورهای دارای رزولوشن و گشودگی دریچه دیافراگم 48 مگاپیکسل و f/1.7 به علاوه 13 مگاپیکسل و f/3.0 به علاوه 8 مگاپیکسل و f/2.2

دوربین سلفی دارای سنسور 16 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0

دوربین اصلی: سه گانه مجهز به سنسورهای دارای رزولوشن و گشودگی دریچه دیافراگم 40 مگاپیکسل و f/1.8 به علاوه 20 مگاپیکسل و f/2.2 به علاوه 8 مگاپیکسل و f/2.4

دوربین سلفی دارای سنسور 24 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0

دوربین اصلی: چهارگانه مجهز به سنسورهای دارای رزولوشن و گشودگی دریچه دیافراگم 48 مگاپیکسل و f/1.8 به علاوه 8 مگاپیکسل و f/2.4 به علاوه 16 مگاپیکسل و f/2.2 به علاوه 2 مگاپیکسل و f/1.8

دوربین سلفی دارای سنسور 32 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0

باتری4000 میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 20 واتی5000 میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 22.5 واتی4000 میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 18 واتی
قابلیت‌های اضافهدو سیم کارته هیبریدی (امکان استفاده از درگاه کارت حافظه جانبی برای سیم کارت دوم)دو سیم کارته هیبریدی / پشتیبانی از استاندارد مقاومتی IP53 (مقاومت در برابر پاشش آب)دو سیم کارته هیبریدی

طراحی

مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G نشان داد کاربران در پی نوآورانه‌ترین، مدرن‌ترین و زیباترین طراحی باید گوشی شرکت Oppo را خریداری کنند. در این گوشی، به لطف مکانیزم اسلایدری دوربین سلفی که در زمان نیاز به عکاسی از لبه بالایی بدنه بیرون می‌آید، بدون نیاز به استفاده از ناچ، نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه‌ای بسیار بالا حاصل شده است. استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای، زیبایی بدنه این گوشی را دو چندان می‌کند.

اوپو رینو

اوپو رینو

بعد از آن، زیباترین گوشی را می‌توان لنوو زد 6 پرو 5G دانست، چرا که استفاده از پنل پشتی شفاف ظاهری بسیار خاص و منحصربه‌فرد به آن بخشیده است. به این ترتیب کاربر می‌تواند قطعات سخت افزاری گوشی را مشاهده کند! تنها مزیتی که در بخش طراحی می‌توان برای گوشی هواوی میت 20 ایکس 5G قائل شد، مقاومت آن در برابر پاشش آب است که با در نظر گرفتن نیاز کاربران امروزی به گوشی های هوشمندی مقاوم در برابر نفوذ آب، در نهایت چندان کاربردی نیست!

نمایشگر

در صورتی که از گوشی هوشمند خود برای اجرای بازی، گشت و گذار در وب، تماشای ویدیو و خواندن کتاب استفاده می‌کنید، محصول هواوی انتخابی بهتر برای شما است. هواوی میت 20 ایکس 5G به لطف مجهز شدن به نمایشگری 7.2 اینچی، حتی از تبلت‌های 7 اینچی مرسوم نیز کمی بزرگتر است! با این حال فاقد حاشیه‌های بزرگ اطراف صفحه نمایش تبلت‌ها بوده و به همین دلیل جابه‌جا کردن آن خیلی دردسرساز نخواهد بود.

هواوی میت 20 ایکس

هواوی میت 20 ایکس

پشتیبانی از تکنولوژی HDR10 به همراه گستره‌ وسیعی از رنگ‌ها سبب می‌شود این صفحه نمایش علاوه بر داشتن ابعاد بزرگ، کیفیتی درخور نیز داشته باشد. اگرچه ممکن است عدم استفاده از نمایشگر کیو اچ‌دی در آن یک کاستی به نظر برسد،‌ اما بر اساس مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G رقبای پرچمدار بزرگترین گوشی‌ساز چینی نیز دارای صفحه نمایشی با رزولوشن فول اچ‌دی هستند.

نمایشگر لنوو زد 6 پرو 5G از نظر کیفیت در وضعیت تقریبا برابری با هواوی میت 20 ایکس 5G قرار داشته و تنها از آن کوچکتر است. اگر با وجود نیاز به صفحه نمایشی باکیفیت، از جابه‌جا کردن دستگاهی با نمایشگر 7.2 اینچی بیزارید، پرچمدار لنوو گزینه مناسب‌تری برای شما محسوب می‌شود.

سخت افزار / نرم افزار

هواوی میت 20 ایکس 5G با هدف جلب توجه دوست‌داران بازی‌های موبایل معرفی شد، اما با توجه به تفاوت در توانایی پردازنده‌ به کار رفته در این گوشی با دو رقیب آن، باید بیشتر در انتخابتان دقت کنید. کایرین 980 تراشه‌ای 7 نانومتری با توان بسیار بالا است، اما همچنان از اسنپدراگون 855 کمی پایین‌تر قرار می‌گیرد. برای دوست‌داران بازی‌های موبایل، با توجه به نتیجه‌ای که از مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G حاصل شد، بهترین گزینه، بالاترین نسخه پرچمدار کنونی Lenovo است. در این نسخه، از 12 گیگابایت رم به همراه 512 گیگابایت ظرفیت داخلی استفاده شده است.

لنوو زد 6 پرو

لنوو زد 6 پرو

از نظر برخی کاربران، 6 گیگابایت رم برای یک گوشی گیمینگ کافی نیست، به همین دلیل اوپو رینو 5G و لنوو زد 6 پرو 5G، مخصوصا با در نظر گرفتن تراشه اسنپدراگون 855 به کار رفته در آن‌ها، گزینه‌های بهتری برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌های ویدیویی به شمار می‌روند.

دوست‌داران دستیابی به بالاترین سرعت ممکن تحت شبکه 5G باید هواوی میت 20 ایکس 5G را انتخاب کنند، چرا که از مودم موبایل پیشرفته‌تری بهره می‌برد. از نظر نرم افزاری، به ظاهر تفاوتی بین این سه وجود ندارد، چرا که به صورت پیش‌فرض همراه اندروید 9 پای عرضه می‌شوند، اما هر یک دارای رابط کاربری منحصربه‌فردی بوده و برخی ویژگی‌هایشان با دیگر سیستم عامل‌های اندروید سفارشی‌سازی شده متفاوت است.

دوربین

سخت‌ترین قسمت مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G همینجاست. در بخش دوربین، اصلی‌ترین رقابت بین پرچمدار هواوی و اوپو است، اگرچه یک سنسور کمتر از سومین رقیب دارند. دوربین سه گانه هر دو گوشی از سیستم تثبیت‌کنندگی نوری تصویر به همراه زوم اپتیکال 5 برابری بهره برده و قادر است تصاویری بسیار باکیفیت در محیط‌های تاریک به ثبت برساند.

البته نمی‌توان منکر قابلیت‌ها و توانایی دوربین چهارگانه لنوو زد 6 پرو 5G شد که از یک سنسور اضافی در مقایسه با ماژول دوربین رقیبانش بهره می‌برد،‌ هر چند از نظر کیفیت، نسبت به آن‌ها برتری ندارد.

هر سه گوشی، حداقل روی کاغذ، برای دوست‌داران عکاسی سلفی گزینه‌های مناسبی هستند. متاسفانه نمونه عکس‌های دوربین اصلی و سلفی این سه گوشی در دسترس نیست تا بلکه بتوان برای مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G در بخش دوربین، یک نتیجه‌گیری عادلانه و دقیق داشت.

باتری

شاید تصور کنید بیشتر بودن ظرفیت باتری هواوی میت 20 ایکس 5G در مقایسه با رقیبانش، با توجه به صفحه نمایش بسیار بزرگ آن تاثیر چندانی در افزایش عمر باتری گوشی نداشته باشد، اما این تصور اشتباه است! تست عمر باتری سه گوشی درگیر در این مقایسه نشان داد گوشی گیمینگ هواوی، یکی از بهترین پرچمداران بازار از نظر دوام باتری است این گوشی از نظر سیستم شارژ سریع نیز در وضعیت بهتری قرار دارد.

قیمت

هواوی میت 20 ایکس 5G به قیمت 1150 دلار به فروش می‌رسد. به منظور خرید اوپو رینو 5G باید هزار دلار ناقابل پرداخت کنید. متاسفانه قیمت لنوو زد 6 پرو و همچنین مدل 5G آن هنوز مشخص نیست. بعید می‌دانیم قیمت این گوشی اختلاف فاحشی با پرچمدار هواوی و اوپو داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در نهایت نمی‌توان به طور قاطع برنده‌ای در انتهای مقایسه لنوو زد 6 پرو 5G با اوپو رینو 5G و هواوی میت 20 ایکس 5G مشخص کرد و انتخاب از بین این سه بیشتر به سلیقه و مخصوصا نیاز کاربران برمی‌گردد.

از نظر عمر باتری و صفحه نمایش (کیفیت و ابعاد)، هواوی میت 20 ایکس 5G در وضعیت بهتری قرار دارد. از آن جایی که در این مطلب، سه گوشی 5G را مقایسه کردیم، ارزیابی نحوه عملکرد آن‌ها بر بستر نسل پنجم شبکه موبایل را نباید فراموش کرد. در این قسمت نیز پرچمدار هواوی با اختلافی قابل توجه وضعیت بهتری دارد. به عبارتی در یک شبکه موبایل خاص، با استفاده از این گوشی سرعت دریافت فایل و پایداری در اتصال بالاتری خواهید داشت.

اوپو رینو 5G عملکرد سخت افزاری بالایی دارد، اما از نظر صفحه نمایش (ابعاد و کیفیت) در حد هواوی میت 20 ایکس 5G نیست، هر چند این مقایسه نسبی بوده و نمی‌توان ایرادی به کیفیت بی‌نظیر نمایشگر آن گرفت. داشتن ظاهری بسیار زیبا، مدرن و چشم‌نواز، دلیلی بسیار مهم برای خرید این گوشی است.

از نظر عملکرد سخت افزاری، لنوو زد 6 پرو 5G در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. مجددا نمایشگر بسیار باکیفیت آن، در مقایسه با دو رقیب چینی دیگر به طور نسبی پایین‌تر قرار می‌گیرد. در صورتی که از شنیدن قابلیت‌های سنسور ToF به وجد آمده و دوست دارید کاربرد آن را در عمل ببینید، دوربین لنوو زد 6 پرو 5G این فرصت را به شما خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*