استعلام اصالت گوشی

حالت‌های مختلف نتایج استعلام اصالت گوشی موبایل به چه معناست؟

کاربرانی که خواهان خرید گوشی موبایل هستند، می‌بایست پیش از خرید، مراحل استعلام اصالت گوشی مورد نظر خود را با استفاده از سامانه همتا انجام دهند. در ادامه حالت‌های مختلف نتایج این استعلام را بررسی می‌کنیم.

طرح رجیستری دستگاه‌های سیم کارت‌خور با هدف به صفر رساندن قاچاق گوشی های موبایل طی سال‌های اخیر اجرا شد تا با شناسنامه‌دار کردن این تجهیزات با قاچاق به صورت سیستمی مقابله شود. در این طرح به واسطه امکانات زیرساختی مخابرات تمامی گوشی های موبایل فعال اسکن خواهند شد و با استفاده از شناسه IMEI قابل شناسایی خواهند بود. شناسه IMEI به نوعی شماره شناسنامه گوشی های موبایل محسوب می‌شود که از سوی شرکت تولیدکننده و به صورت ویژه صادر می‌شود.

نحوه استعلام اصالت گوشی موبایل

استعلام اصالت گوشی موبایل

به واسطه طرح رجیستری پس از فعال شدن تلفن همراه اگر به شکل قاچاق به کشور وارد شده باشد، شناسایی می‌شود و مالک آن گوشی موبایل فقط 30 روز فرصت خواهد داشت تا از آن در شبکه تلفن همراه استفاده کند. از این رو خریداران گوشی های موبایل می‌بایست از فعال‌سازی دستگاه مطمئن شوند. همچنین قبل از فعال‌سازی تلفن همراه می‌بایست اصالت تلفن همراه نیز بررسی شود. متقاضیان برای استعلام اصالت گوشی موبایل در گام نخست با هر گوشی دلخواه کد دستوری  ستاره 7777 مربع (#7777*) را شماره‌گیری کنند. پس از اتصال به سامانه همتا عدد 1 که برای استعمال اصالت و ارز است را ارسال کنید. پس از انجام این مرحله، باید شناسه 15 رقمی IMEI گوشی را بدون علامت اضافه‌ای به سامانه ارسال کنید تا پس از آن نتیجه استعلام اصالت برای شما پیامک شود.

حالت‌های مختلف نتایج استعلام اصالت گوشی

حالت اول:

نتیجه استعلام اصلات گوشی در حالت اول به این گونه خواهد بود که اگر گوشی نو، قانونی و دارای گارانتی معتبر باشد، در پیامکی که برای شما ارسال می‌شود مدل، برند و شناسه دستگاه نیز درج می‌شود و شما می‌توانید آن دستگاه موبایل را خریداری کنید.

حالت دوم:

در حالت دوم پیام حاوی این نتیجه خواهد بود که دستگاه قانونی نبوده و در شبکه سرویسی دریافت نخواهد کرد. در صورت غیر قانونی بودن دستگاه مورد نظر، فقط 30 روز به صورت موقت از خدمات اپراتوری بهره می‌برد و پس از آن قطع خواهد شد.

حالت سوم:

در حالت سوم نتیجه این است که دستگاه مورد نظر قانونی بوده اما دست دوم است؛ به بیانی دیگر از این دستگاه در گذشته استفاده شده است. این متن حاوی پیامی مبنی بر این است که گوشی موبایل قبلا با یک سیم کارت دیگر روشن شده است. در این شرایط باید هوشیار باشید تا دستگاه تلفن به عنوان یک محصول نو به شما فروخته نشود و همچنین فروشنده مالکیت دستگاه را از طریق انتقال مالکیت به شما منتقل کند.

حالت چهارم:

حالت چهارم به گوشی های مسافری ارتباط دارد؛ در این مرحله گوشی موبایل مورد نظر به واسطه یک مسافر به کشور وارد شده است و از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار نیست. خریدار در این مرحله باید هوشیار باشد که این تلفن همراه به عنوان یک گوشی معتبر یا دارای گارانتی به شما فروخته نشود.

حالت پنجم:

این حالت به گوشی‌هایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور وارد شده‌اند، مربوط می‌شود و فقط در مناطق آزاد سرویس دریافت می‌کند و اپراتورها به این گوشی‌ها در خارج این مناطق آزاد خدمات ارائه نمی‌کنند.

حالت ششم:

در حالت ششم کاربران پیامی را دریافت خواهند کرد که عنوان می‌کند دستگاه مورد نظر قانونی نیست، اما مشمول طرح ثبت گوشی موبایل نیز قرار نمی‌گیرد. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید و نوع آن یک تلفن همراه است، نباید این گوشی را خریداری کنید؛ زیرا در آینده قطع خواهد شد، اما اگر این دستگاه موبایل نباشد، این امکان وجود دارد که با سیم کارت خود از آن دستگاه استفاده کنید تا قانونی شود.