تیامین یا ویتامین B1

هر آنچه باید درباره تیامین (ویتامین B1) بدانید

یکی از ویتامین‌هایی که مزایای بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد، تیامین یا ویتامین B1 است. در ادامه اطلاعات جذاب و مهمی درباره ویتامین B1 را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ویتامین B1 یا تیامین در گروه ویتامین B قرار دارد؛ این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب بدن، ضروری است.

دکتر Sherry Ross، متخصص بیماری‌های زنان و کارشناس سلامت زنان در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکای کالیفرنیا، اظهار داشت:

تیامین تاثیر بسیار زیادی در بخش‌هایی از بدن همانند سیستم عصبی، قلب و عضلات دارد؛ این ویتامین در جریان الکترولیت‌های سلول‌های عصبی و عضلانی، فرآیندهای آنزیمی و متابولیسم کربوهیدرات هم نقش مهمی دارد. با توحه به اعلام مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMM)، تیامین به عنوان ویتامین B1 هم شناخته می‌شود، زیرا اولین ترکیب کشف‌شده از ویتامین B به شمار می‌رود.

منابع ویتامین B1

پرتقال دارای تیامین یا ویتامین B1 است

روش‌های طبیعی زیادی برای افزودن مواد غذایی سرشار از تیامین همانند گوشت گاو، جگر، شیر خشک، آجیل، جو، پرتقال، تخم مرغ، دانه‌ها، حبوبات، نخود فرنگی و مخمر به رژیم غذایی روزانه وجود دارد. برخی مواد غذایی همانند برنج، پاستا، نان، غلات و آرد هم دارای ویتامین B1 قابل توجهی هستند.

مزایای مصرف تیامین

تیامین برای درمان افراد مبتلا به بیماری قلبی، اختلالات متابولیک، پیری، زخم‌های آفتی، آب مروارید، گلوکوم و بیماری حرکتی استفاده می‌شود؛ مطالعات زیادی این مسئله را تایید کرده‌اند، به عنوان مثال، نتایج یکی از تحقیقات منتشرشده نشان می‌دهد که تیامین ممکن است عملکرد شناختی بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که این ویتامین برای بهبود کلی عملکرد مغز و بسیاری از بیماری‌ها هم اهمیت دارد.

بر اساس اعلام مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گاهی وقت‌ها از تیامین به عنوان ویتامین ضد استرس هم یاد می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین B1 می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توانایی بدن را برای کنترل اختلالات خلقی و فیزیولوژیکی ناشی از استرس، بهبود ببخشد، همچنین ممکن است ویتامین B1 برای درمان سایر اختلالات هم مفید باشد.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط مرکز Milton S. Hershey، مصرف ویتامین B1 در کنار سایر ویتامین‌ها، می‌تواند از ایجاد آب مروارید جلوگیری به عمل آورد. نتایج مطالعه انجام‌شده در آزمایشگاه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اوزاکا در Takatsuki ژاپن، نشان می‌دهد که مصرف تیامین می‌تواند موجب پیشگیری از چاقی و اختلالات متابولیکی در موش‌های صحرایی شود، همچنین سایر محققان بر این باورند که ویتامین B نقش مهمی در متابولیسم بدن داشته و ممکن است در درمان اختلالات متابولیکی موثر باشد.

میزان قانونی مصرف ویتامین B1

میزان مصرف ویتامین B1 با توجه به سن و جنسیت هر فرد به صورت روزانه متفاوت است. بر اساس اعلام کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، میزان مناسب ویتامین B1 برای مصرف به ترتیب زیر خواهد بود:

  • مردان 14 سال و بالاتر باید 1.2 میلی‌گرم ویتامین B1 در هر روز مصرف کنند.
  • زنان 14 تا 18 سال باید در 1 میلی‌گرم ویتامین B1 در هر روز مصرف کنند.
  • مقدار توصیه‌شده تیامین برای زنان 19 سال به بالا، 1.1 میلی‌گرم در روز است، همچنین زنان باردار و شیرده هم معمولا نیاز بیشتری به این ویتامین دارند و به همین خاطر باید در این رابطه با پزشک خود مشورت کنند.

معمولا افراد می‌توانند تیامین مورد نیاز روزانه خود را از طریق مصرف غذاهای سالم به دست آورند. برخی افراد ممکن است از مولتی ویتامین‌ها برای اطمینان یافتن از کسب مقدار مورد نیاز تیامنین مورد نیاز بدنشان، استفاده کنند. مصرف بسیاری از مکمل‌های ویتامینی می‌توانند برای افراد مشکل آفرین باشند، اما مکمل ویتامین B1 در اکثر موارد بدون مشکل خواهد بود.

دکتر Kristine Arthur، متخصص داخلی در Fountain Valley کالیفرنیا، اظهار داشت:

از آن جایی که مکمل‌های ویتامین B1 به صورت محلول در آب هستند، احتمالا آن‌ها را کمتر از سایر ویتامین‌ها مصرف می‌کنید.

نشانه‌های کمبود تیامین

کمبود تیامین

با این که کمبود تیامین در کشورهای توسعه‌یافته همانند ایالات متحده، نادر است، اما کمبود آن می‌تواند مشکلات جدی در سلامت افرد ایجاد کند.

دکتر Ross در رابطه با کمبود تیامین بیان کرد:

کمبود شدید تیامین می‌تواند موجب آسیب به سیستم عصبی، مغز، عضلات، قلب و دستگاه گوارش شود.

دکتر Kristine Arthur، اظهار داشت:

افرادی که دچار کمبود ویتامین B1 هستند، ممکن است به اختلالات خاصی همانند سندرم بری‌بری و ورنیکه – کورساکوف مبتلا شوند. سندرم بری‌بری در افراد می‌تواند علائمی همانند عملکرد غیرطبیعی عصبی، نارسایی قلبی و تورم در پاها را ایجاد کند و این در حالی‌ست که سندرم ورنیکه – کورساکوف می‌تواند موجب از دست رفتن حافظه، سرگیجه و عدم تعادل شود؛ این علائم در افراد الکلی بسیار شایع هستند.

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند جذب و نگهداری تیامین را برای بدن، دشوار کند. در بسیاری از موارد، مصرف ویتامین B1 برای ترک الکل در افراد توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که سندرم بری‌بری از طریق ژن‌ها هم منتقل می‌شود. توجه داشته باشید که افراد مسن به مراتب بیشتر از سایر افراد به کمبود تیامین دچار می‌شوند، زیرا جذب ویتامین در بدن آن‌ها دشوار خواهد بود.

بر اساس اعلام دانشگاه ایالتی اورگان، استفاده از دیورتیک‌ها را می‌توان به عنوان یکی دیگر از دلایل کمبود ویتامین B1 معرفی کرد. تیامین محلول در آب بوده و در بدن ذخیره نمی‌شود، همچنین دیورتیک‌ها توانایی از بین بردن آب بدن را هم دارند و از شکل‌گیری ویتامین‌هایی همانند تیامین، جلوگیری می‌کنند.

علائم کمبود ویتامین B1 زیاد بوده و معمولا به سیستم عصبی، عضلانی و دستگاه گوارش مربوط می‌شود. با توجه به نتایج منتشرشده در مجله نارسایی قلبی، علائم کمبود تیامین می‌تواند شامل افسردگی، بی‌ثباتی عاطفی، ناسازگاری، ترس و وحشت، تحریک، ضعف، سرگیجه، بی‌خوابی، از دست دادن حافظه، احساس درد، نوروپاتی محیطی، کمر درد، آتروفی عضلانی، حالت تهوع، استفراغ و یبوست شوند.