افسردگی

علائم ، دلایل و روش های درمان افسردگی

یکی از اختلالاتی که می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، افسردگی است. ما قصد داریم علائم ، دلایل و روش های درمان افسردگی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

افسردگی یا اختلال افسردگی عمده، یک وضعیت سلامت روانی بوده که احساس غم و اندوه، انزوا و ناامیدی را می‌توان از نشانه‌های آن دانست؛ این شرایط می‌تواند به طور قابل توجهی با زندگی روزمره افراد تداخل داشته باشد و افکار خودکشی را در ذهن آن‌ها برانگیزد. افسردگی با تنهایی، غم و اندوه ناشی از یک اتفاق همانند مرگ افرادی که برایتان اهمیت دارند، تفاوت دارد. در سال 2015 میلادی، حدود 16.1 میلیون بزرگسال آمریکایی (18 سال و بالاتر) یا 6.7 درصد از جمعیت بزرگسال، حداقل یک مورد افسردگی عمده یا نشانه های افسردگی را تجربه کرده‌اند که بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در ایالات متحده آمریکا است.

این اختلال می‌تواند در افراد مختلف با رده‌های سنی متفاوت، نژادها، طبقه‌های اجتماعی و اقتصادی گوناگون تاثیر بگذارد. بر اساس آمار موسسه ملی سلامت روان، این وضعیت در زنان دو برابر بیشتر از مردان است. گزارشات اخیر منتشرشده مراکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها نشان می‌دهد که زنان 40 تا 59 سال، بالاترین میزان افسردگی را بر اساس سن و جنس در ایالات متحده آمریکا دارند.

علائم افسردگی

افسردگی

بر اساس اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند، اما در اکثر موارد، احساس ناراحتی عمیق یا بی‌میلی به فعالیت‌های روزمره و علاقه‌مندی‌ها به وجود خواهد آمد. سایر علائم افسردگی را می‌توان شامل موارد زیر عنوان کرد، از جمله:

  • کج‌خلقی، پریشانی و بی‌حوصلگی
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در تمرکز و عدم تصمیم‌گیری
  • بی‌خوابی یا خواب بیش از حد
  • تغییر در اشتها یا وزن (خوردن بیش از حد یا خیلی کم مواد غذایی)
  • خستگی و کمبود انرژی
  • گریه‌های غیرطبیعی و بدون دلیل
  • علائم جسمی غیرقابل توصیف همانند درد بدن یا سر
  • احساس ناامیدی و بی‌ارزش بودن
  • دوری از شرایط اجتماعی و فعالیت‌های عادی
  • داشتن افکار مرگ یا خودکشی

دلایل ایجاد اختلال افسردگی

علت دقیق بروز این اختلال در افراد مشخص نیست، اما دانشمندان بر این باورند که عدم تعادل در مواد شیمیایی سیگنالینگ مغز ممکن است به عنوان علت ایجاد این وضعیت باشد، اما با این حال، نظریه‌های متعددی درباره این عدم تعادل و نوع مواد شیمیایی سیگنالینگ وجود دارد. توجه داشته باشید که عوامل استرس زندگی همانند آسیب‌های زودرس کودکی، از دست دادن شغل، مرگ عزیزان، مشکلات مالی یا طلاق هم در ایجاد افسردگی موثر هستند. بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت روان، احتمالا افسردگی به وسیله ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی ایجاد خواهد شد.

توجه داشته باشید که برخی شرایط پزشکی همانند ضعیف شدن غده تیروئید، سرطان، بیماری قلبی، دردهای طولانی و سایر بیماری‌های مهم هم ممکن است موجب افسردگی شوند؛ این وضعیت می‌تواند پس از زایمان یا زمان یائسگی هم رخ دهد. بر اساس اعلام NIMH، مصرف برخی آرام‌بخش‌ها همانند قرص‌های خواب آور و داروهای فشار خون بالا با افسردگی مرتبط هستند.

روش‌های تشخیص افسردگی را می‌دانید؟

افسردگی

پزشکان برای تشخیص این اختلال نیازمند تاریخچه پزشکی، الگوهای رفتاری و افکار خودکشی در افراد هستند و آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهند داد، همچنین ممکن است از افراد مبتلا به اختلال درخواست کنند تا علائم خود را گزارش دهند. بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM)، در صورتی که افراد 5 مورد از علائم افسردگی را به مدت دو هفته داشته باشند، دچار اختلال افسردگی شدید شده‌اند، همچنین باید علائمی همانند غمگینی و بی‌میلی به علایق خود را هم تجربه کنند. زمانی این تشخیص نهایی می‌شود که علائم به بیماری‌های دیگری همانند تیروئید یا تاثیرات مصرف دارو مرتبط نباشد. بر اساس اعلام کلینیک مایو، پزشکان می‌توانند برای اطمینان از مبتلا شدن افراد به اختلال افسردگی، آزمایش خون انجام دهند.

روش های درمان اختلال افسردگی

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نیمی از مردم مبتلا به اختلال افسردگی ایالات متحده آمریکا برای درمان از روش‌های پزشکی کمک نگرفته‌اند. عدم درمان افسردگی در افراد مبتلا، می‌تواند موجب بروز مشکل در روابط اجتماعی، عاطفی و سلامتی شود، همچنین ممکن است اضطراب را به همراه داشته باشد. با توجه به اعلام کلینیک مایو، ممکن است مشکلاتی همانند درگیری‌های ارتباطی، انزوای اجتماعی، مصرف الکل یا مواد مخدر، اضطراب، مشکلات کاری یا خودکشی ایجاد شود. درمان اختلال افسردگی شامل روان درمانی، مصرف داروها یا ترکیبی از هر دو می‌شود.

داروهای تجویزی ضد افسردگی با تغذیه مواد شیمیایی طبیعی مغز، موجب تغییر حالت افراد می‌شوند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند، اما معمولا پزشکان برای شروع از بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) استفاده می‌کنند و در صورت بهبود بیمار، ممکن است داروهای دیگری هم تجویز کنند؛ بازدارنده‌های بازجذب سروتونین می‌توانند سروتونین مغز که یک ماده شیمیایی انتقال‌دهنده عصبی است را هدف قرار می‌دهند. عوارض جانبی این داروها که معمولا موقتی هستند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییر در میل جنسی
  • مشکلات گوارشی
  • سر درد
  • بی‌خوابی
  • عصبانیت

سایر داروهای ضدافسردگی هم به شرح ذیل هستند:

  • مهارکننده‌های باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)
  • مهارکننده‌های بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین (NDRIs)
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت روان، تاثیرگذاری داروها در حدود 2 الی 4 هفته طول کشیده و علائم آن‌ها هم در ابتدا به اشتها، تمرکز و خواب مربوط شده و سپس تغییر خلق و خو را ایجاد خواهند کرد.

آیا روان درمانی می‌تواند برای افسردگی موثر باشد؟

افسردگی

روان درمانی برای برخی افراد مبتلا به این اختلال، مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب روان درمانی و مصرف دارو، بهترین درمان برای افرادی‌ست که افسردگی شدید دارند. انواع مختلف روان درمانی را می‌توان موارد زیر دانست:

درمان شناختی: این درمان به افراد کمک می‌کند تا الگوهای ذهنی منفی خود را تغییر داده و آن را با رفتارهای سالم، جایگزین کنند.

درمان بین فردی: این درمان در درک و کار با روابط دشوار موثر است.

درمان حل مشکل: این درمان شامل راه‌حل‌های واقع‌بینانه برای مقابله با شرایط استرس‌زا خواهد بود.

بر اساس اعلام کلینیک مایو، پزشکان ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی شدید که به هیچ دارو یا روان درمانی پاسخ نداده‌اند، روش تحریک مغناطیسی مغز (TMS) را در نظر بگیرند؛ این روش باعث تحریک سلول‌های عصبی مغز شده و به درمان افسردگی کمک خواهد کرد.