خودرو وارداتی

4700 خودرو وارداتی شماره‌گذاری شدند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت 4700 خودرو وارداتی از برندهای هیوندای، کیا و رنو شماره‌گذاری شده‌اند و مراحل شماره‌گذاری سایر برندها نیز در حال انجام است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص آینده قیمت خودروهای وارداتی عنوان کرد امیدواریم قیمت این خودروها در بازار ایران روند کاهشی پیدا کند؛ زیرا در حال حاضر قیمت‌ها غیرمنطقی بوده و بسیار زیاد است. وی افزود بررسی‌ها نشان می‌دهد به صورت کلی فضای قیمت‌ها روند کاهشی ندارد، اما مواردی چون شماره‌گذاری خودروهای وارداتی باعث می‌شود با افزایش عرضه شاهد کاهش مقطعی قیمت‌ها باشیم. هرچند پس از اینکه عرضه این خودروها متوقف شود و مراحل شماره‌گذاری نیز به پایان برسد، با توجه به ممنوع بودن واردات مجددا قیمت این خودروها افزایش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو خارجی افزود ما از رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم تا آزادسازی واردات مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا اگر واردات خودرو انجام نشود بسیاری از شرکت‌ها تعطیل خواهند شد. در این حوزه حدود 12 هزار نفر مشغول هستند که هم‌اکنون تعداد آنها به 400 تا 500 نفر کاهش پیدا کرده است و اگر چنین شرایطی ادامه داشته باشد، این تعداد نیز فعالیت خود را به پایان می‌رسانند.

شماره‌گذاری 4700 خودرو وارداتی 

مهدی دادفر در ادامه افزود در حال حاضر حدود 4700 دستگاه خودرو از گمرک خارج شده‌اند و مراحل شماره‌گذاری این خودروها در حال انجام است. البته حدود 2800 خودرو اظهار گمرکی شده‌اند و 2500 خودرو بلاتکلیف بوده و حدود 2800 دیگر نیز توسط مراجع قضایی توقیف هستند. همچنین در ارتباط با خودروهایی که از گمرک خارج شده‌اند علاوه بر اینکه موضوع شماره‌گذاری مطرح است، موضوع قیمت‌گذاری و پرداخت مابه‌التفاوت از سوی مشتریان نیز وجود دارد که به یک چالش تبدیل شده است. گفتنی است از این 4700 خودرو، محصولاتی از برندهای هیوندای، کیا و رنو شماره‌گذاری شده‌اند و مراحل شماره‌گذاری سایر برندها نیز در حال انجام است.

مشتریان باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان خاطرنشان کرد:

مشتریان می‌بایست مبلغ مابه‌التفاوت را پرداخت کنند، اما هنگامی که خریدار چنین موضوعی را نمی‌پذیرید، باید مرجعی برای تمام شدن این ماجرا وارد کار شود. به طور متوسط بین 150 الی 500 میلیون تومان هزینه مابه‌التفاوت را باید مشتریان پرداخت کنند. شرکت‌ها در این خصوص مدعی هستند و این نکته را نیز باید گفت که شماره‌گذاری‌ها انجام شده است. بنابراین تعدادی از خودروها به دست مشتریان رسیده است.