استخراج بیت کوین

فیروزآبادی: در ایران برای استخراج بیت کوین قانونی نداریم

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت در ایران برای استخراج بیت کوین قانونی نداریم، از این رو نمی‌توانیم عنوان کنیم آنچه در حال حاضر از سوی عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است؛ چراکه قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.

از ماه‌های گذشته استخراج ارزهای دیجیتالی در ایران به میزان چشمگیری رونق پیدا کرده است و بسیاری از جوانان با کسب سود به این حوزه روی آورده‌اند. با توجه به سود زیاد تولید ارز مجازی، بسیاری از واحدهای تولیدی از فعالیت اصلی خود دست کشیده‌اند و استخراج ارزهای دیجیتالی چون استخراج بیت کوین را ترجیح می‌دهند، اما در کنار این سود وسوسه‌کننده، تولید هر واحد بیت کوین هزینه‌های زیادی را به همراه دارد و از مهم‌ترین آنها می‌توان به مصرف برق زیاد اشاره کرد که در روزهای گذشته میزان مصرف برق کشور به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است و بر روی شبکه برق کشور فشار سنگینی به وجود آمده است.

در همین رابطه همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیرو عنوان کرد کاربران ایرانی برای استخراج بیت کوین از برق یارانه‌ای برخوردارند که حتی از مراکزی چون مساجد که از برق رایگان بهره می‌برند، سوءاستفاده می‌کنند. از این رو وزارت نیرو تصمیم دارد برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی تعرفه ویژه‌ای را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که برای تولید هر بیت کوین برقی برابر با مصرف سالانه 24 خانه در تهران مصرف می‌شود که این میزان با مصرف برق یک خانه در تهران به مدت 24 سال برابری می‌کند. همچنین برای هر کیلووات برق یارانه 5000 ریال اختصاص پیدا می‌کند؛ یعنی تولید یک واحد بیت کوین حدود 350 میلیون ریال یا 2 هزار و 700 دلار با یارانه دولتی هزینه به همراه دارد.

خلا قانونی برای استخراج بیت کوین

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص ماینینگ ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت کوین در ایران عنوان کرد:

برای قانون‌مند کردن این فعالیت با استفاده از دیدگاه دستگاه‌های مربوطه چون بانک مرکزی، وزارت نیرو، سازمان بورس طرحی را آماده کرده‌ایم و در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است، اما تاکنون در هیئت دولت بررسی نشده است. از این رو قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم عنوان کنیم آنچه در حال حاضر از سوی عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است؛ چراکه قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد. بسیاری از دستگاه‌های استخراج بیت کوین به روش غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده‌اند و ابهام مهمی که در این خصوص وجود دارد، این است که فعالیت ماینینگ از سوی اموال قاچاق انجام می‌شود.