استخراج ارز دیجیتال

پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استخراج ارز دیجیتال ؛ ماینینگ بیت کوین قانونی می‌شود؟

اخیرا وزارت ارتباطات پیشنهاداتی برای استخراج ارز دیجیتال در ایران و قانونی کردن ماینینگ بیت کوین و سایر پول های رمز پایه به دولت ارائه کرده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص استخراج ارز دیجیتال به ویژه بیت کوین به صورت غیرقانونی در کشور عنوان کرد در حال حاضر فقط موضوع غیرقانونی بودن دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتالی مطرح نیست؛ زیرا برخی از این دستگاه در حدود یک سال گذشته و پیش از قانون ممنوعیت واردات تجهیزات ارز دیجیتال به کشور وارد شده‌اند، اما موضوعی که در حال حاضر ممنوع است، این است که یک واحد صنعتی اجازه ندارد برای ماینینگ از برق یارانه‌ای استفاده کند.

امیر ناظمی در ادامه بیان کرد پروانه بهره‌برداری هر واحد صنعتی برای فعالیت معینی صادر می‌شود و بر اساس مقدار مصرف هر واحد به آن واحد صنعتی برق اختصاص پیدا می‌کند. وی افزود برق صنعتی دارای چند برابر سوبسید نسبت به قیمت برق خانگی است که این موضوع برای رونق صنعت انجام می‌شود. از این رو اگر یک واحد صنعتی به جای فعالیت مشخصی که برای آن تعیین شده است، در حوزه استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ فعالیت کند، قطعا یک اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود. معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد تا زمانی که یک واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری یک صنعت مشخص است، اجازه ندارد در واحد صنعتی خود ارز دیجیتال استخراج کند. همچنین بر اساس قانون، کاربران از برق خانگی خود نمی‌توانند برای استخراج ارزهای دیجیتالی استفاده کنند.

پیشنهادهای وزارت صنعت برای ساماندهی استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد وزارت ارتباطات برای ساماندهی ماینینگ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در کشور پیشنهادهایی را به دولت ارائه کرده است. وی افزود ما این پیشنهادها را چند بار به دولت ارائه کرده‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر به تصویب برسد؛ زیرا بر این باوریم که نباید در این خصوص صبر کرد تا مسئله به بحران تبدیل شود و پس از آن به دنبال تصمیم‌گیری باشیم. امیر ناظمی تاکید کرد در این پیشنهادها به مصرف برق و واردات دستگاه‌های استخراج ارز نیز اشاره شده است که اگر این پیشنهادها مورد قبول دولت و دستگاه‌های مربوط باشد، استخراج ارز دیجیتال در کشور به ساماندهی مناسبی خواهد رسید.

وضعیت نابسامان استخراج ارز دیجیتال

امیر ناظمی در ادامه به وضعیت نابسامان استخراج ارز دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت مشکل این است که ما استخراج ارز را نه به عنوان یک صنعت می‌پذیریم و نه آن را تایید می‌کنیم، چنین موضوعی باعث می‌شود تا عده‌ای از شرایط سوءاستفاده کنند که همین مورد مشکلاتی را به همراه دارد؛ زیرا برای استخراج ارز دیجیتال در کشور، برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای تعرفه صنعتی بوده و فقط برای تولید ویژه صنعتی اختصاص پیدا کرده است. وی برای ساماندهی این حوزه افزود:

برای ساماندهی این بخش، پیشنهادمان این است که اگر جایی قصد راه‌اندازی مزرعه استخراج ارز دیجیتال دارد و می‌تواند برق خود را تامین کند، برای مثال از سولار سل استفاده کند، باید بتواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی کار خود را آغاز کند. یا اگر قصد تاسیس نیروگاهی برای این منظور وجود دارد، نباید مشکل جدی برای آن به وجود بیاوریم. چرا که این نیروگاه بعد از مدتی به دارایی ملی ما تبدیل خواهد شد و باید از آن استقبال کنیم. همچنین در خصوص مصرف برق در زمان پیک ما پیشنهاد تعرفه‌گذاری متفاوت برای مصرف برق را ارائه کرده‌ایم. به این معنی که می‌توانیم تعرفه سیار برای استخراج ارز دیجیتال در نظر گرفته و یا اینکه یک بازار برق ثانویه به این موضوع اختصاص دهیم که به صورت جداگانه در یک بازار عرضه و تقاضا، استخراج کنندگان ارز دیجیتال، برق مورد مصرف خود را خریداری کنند.

سرمایه‌گذاری خارجی در استخراج ارزهای دیجیتالی

استخراج ارز دیجیتال

معاون وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد یکی دیگر از پیشنهادهای وزارت ارتباطات در خصوص ساماندهی این حوزه این بود که مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال، قسمتی از سرمایه خود را به واسطه سرمایه‌گذاری خارجی تامین کنند؛ زیرا ما قصد نداریم در این بخش ریسک کرده و سرمایه ملی را به سمتی ببریم که دارای عدم قطعیت است. از این رو به جای اینکه دستگاه‌های کوچک استخراج ارز در منازل خانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و برق خانگی مصرف شود، مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال را توسعه خواهیم داد. وی افزود در حال حاضر از ارائه پیشنهاد اولیه ما به دولت حدود 6 ماه می‌گذرد و تصمیم‌گیرنده نهایی نیز مجموعه دولت است. امیر نظامی تاکید کرد:

بخش فناوری اطلاعات حوزه‌های نوپا با حضور وزارت ارتباطات و معاونت علمی در حوزه ارز دیجیتال نقش دارد. در حوزه مالی-بانکی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درگیر هستند. در حوزه نیروگاهی بازیگر اصلی وزارت نیرو و وزارت نفت هستند که سوخت نیروگاه‌ها را تامین می‌کنند و بخش مربوط به پولشویی نیز به دستگاه‌های امنیتی مربوط می‌شود. این مسئله چندین وجه دارد و حداقل در ساده‌ترین حالت 10 دستگاه درگیر آن هستند که هر کدام از آنها قاعدتا نظرهای مختلفی دارند.

خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور

معاون وزیر ارتباطات در خصوص خرید و فروش ارزهای دیجیتالی در ایران خاطرنشان کرد ما پیشنهاد می‌کنیم که با ارز دیجیتالی همان برخوردی صورت بگیرد که با ارز خارجی انجام شود تا صرافی‌ها نیز بتوانند مجوز ارز دیجیتال را اخذ کنند. امیر ناظمی تاکید کرد تمام دستگاه‌ها موافق هستند که نباید ارزهای دیجیتال خرید و فروش شوند؛ زیرا ما بر این باوریم که نباید به این گونه ارزها در کشور اجازه خرید و فروش داده شود تا نتوانند جایگزین پول می‌شوند. البته تمام کشورها با این موضوع به این شکل مقابله می‌کنند.