تجهیزات UTM

تحریم‌ها تجهیزات UTM مورد استفاده در ایران را با مشکل مواجه کرد

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) با انتشار اطلاعیه‌ای از مشکلات تجهیزات UTM مورد استفاده در ایران به دلیل تحریم‌ها خبر داد که مشکلاتی چون انقضای مجوز و محدودیت در ارائه خدمات را به همراه دارد.

مدیریت یکپارچه تهدیدات (UTM) جزو توابع مدیریت امنیت محسوب می‌شود که به ادمین شبکه این توانایی را می‌دهند تا با استفاده از یک ابزار مدیریتی، دامنه گسترده‌ای از کاربردهای امنیتی و تجهیزات زیرساختی را مدیریت کنند. تجهیزات UTM به شکل عمومی مواردی چون دستگاه‌های تشخیص اختلال در شبکه، سرویس‌های ابری، ضد اسپم‌ها، فایروال‌ها، دستگاه‌های شبکه، ضد فیلترینگ محتوا و ضد بدافزارها را شامل می‌شوند. این تجهیزات باعث خواهند شد تا شبکه در برابر تهدیداتی چون هرزنامه‌ها، بدافزارها، برنامه‌های کلاهبرداری، ویروس‌ها، حملات هکرها در امان باشند.

مشکلات تحریم تجهیزات UTM در ایران

در اطلاعیه جدیدی که از سوی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) منتشر شد، آمده است از ابتدای سال 98 تعدادی از تجهیزات مرتبط با مدیریت یکپارچه تهدیدات سایبری (‫UTM) با نام‌های تجاری سوفوس و سایبروم که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل تحریم شرکت اصلی سوفوس با مشکلاتی چون انقضای مجوز و محدودیت در ارائه خدمات مواجه شده‌اند. این مشکلات در کنار راهکارهای آن در جلسه‌هایی با شرکت‌های واردکننده و خدمات‌دهنده عمده این تجهیزات بررسی خواهد شد. لذا سازمان‌ها و شرکت‌های مصرف کننده این تجهیزات توجه داشته باشند که این موضوع سراسری بوده و بهره‌برداران مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو توصیه می‌شود حداکثر همکاری میان شرکت‌های تامین‌کننده و مصرف کننده برای انتخاب راهکارهای جایگزین انجام شود.