گوشی های هوشمند هواوی

گوشی های هوشمند هواوی الهام‌بخش محصولات سامسونگ و اپل بوده‌اند

به واسطه معرفی جدیدترین گوشی های هوشمند هواوی طی سال‌های اخیر، راهکارها و فناوری‌های نوینی به دنیای موبایل وارد شده است. این موضوع سبب شده گوشی های هوشمند هواوی الهام‌بخش محصولات سامسونگ و اپل باشند.

از سال‌های دور، سامسونگ و اپل به عنوان دو شرکت پیشرو در دنیای گوشی های هوشمند محسوب شده‌اند. هر دو شرکت نام برده، راهکارها و تکنولوژی‌های متعددی در دنیای موبایل خلق کرده و الهام‌بخش دیگر گوشی‌سازان بوده‌اند. البته طی چند سال اخیر، اپل و سامسونگ رفته رفته کمی از سهم خود را به یک شرکت دیگر واگذار کرده‌اند.

چند سال پیش، پرچمداران هواوی در مقایسه با بهترین گوشی های هوشمند همان سال‌ها تفاوت‌های زیادی داشتند. طی اولین سال‌های شروع فعالیت این شرکت چینی در دنیای گوشی های هوشمند، کاربران فقط برای خرید محصولاتی ارزان قیمت که مشخصات فنی یکسانی در مقایسه با گوشی های سامسونگ، اچ تی سی و دیگر شرکت‌ها داشتند، به سراغ این برند می‌رفتند. امروز می‌توان پرچمداران هواوی را جزو بهترین، باکیفیت‌ترین و زیباترین محصولات بازار موبایل دانست که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود بوده و کمتر از راهکارهای سامسونگ و اپل درونشان تقلید شده است. این روال در سال 2018 و با رونمایی هواوی پی 20 پرو جهش قابل توجهی به خود دید.

از این زمان تا امروز، گوشی های هوشمند هواوی در چندین زمینه بهترین محسوب می‌شوند. تلاش برخی شرکت‌ها برای تقلید از قابلیت‌های آن‌ها گواهی بر این ادعا است. مخصوصا با در نظر گرفتن دو گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 و اپل آیفون 11 بیشتر به تاثیر زیاد گوشی های هوشمند هواوی در بازار موبایل پی خواهید برد.

افزایش تعداد دوربین‌ها برای رقابت با گوشی های هواوی

بعد از رونمایی آیفون 7 پلاس و ال جی جی 5 در سال 2016، استفاده از دوربین‌های موبایل دوگانه به شدت بین شرکت‌های گوشی‌ساز طرفدار پیدا کرد. سامسونگ، که در تقلید از راهکارهای ارائه شده خارج شده از شرکت خود بسیار سرسخت عمل می‌کند، در سال 2017 به این روش پیاده‌سازی تن داد و از یک دوربین دوگانه در گوشی گلکسی نوت 8 استفاده کرد.

در سومین ماه سال 2018، هواوی پی 20 پرو به عنوان اولین گوشی دارای دوربین سه گانه رونمایی شد. این گوشی سر و صدای زیادی به پا کرد و سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا را مجبور به نشان دادن واکنش کرد. سامسونگ گلکسی ای 9 2018 به عنوان اولین گوشی مجهز به دوربین چهارگانه، به طور واضح به عنوان جوابی به هوای پی 20 پرو چند ماه بعد از آن رونمایی شد. سامسونگ با این کار برای خود کمی زمان خرید تا بتواند اولین دوربین موبایل سه گانه‌اش را در ابتدای سال 2019، در قالب گوشی گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس رونمایی کند. به دلیلی مشابه، قرار است یک دوربین سه گانه در گوشی گلکسی نوت 10 و یک دوربین چهارگانه در مدل پلاس آن پیاده‌سازی شود.

بعد از ظهور دوربین‌های موبایل دوگانه، افزایش تعداد سنسورها به سه، چهار یا تعدادی بیشتر مورد انتظار بود، به همین دلیل گوشی های هوشمند سامسونگ دیر یا زود به دوربین‌های چند گانه مجهز می‌شدند. اما نوآوری‌های ارائه شده در گوشی های هوشمند هواوی سبب ایجاد رقابتی بسیار شدید بین گوشی‌سازان شد و آن‌ها را به تکاپو انداخت.

روال سامسونگ برای حفظ کلی ترکیب پرچمداران خود برای دو الی سه سال یادآوری می‌کند اگر هواوی پی 20 پرو با دوربینی سه گانه معرفی نمی‌شد، سامسونگ احتمال هنوز از دوربین‌های موبایل دوگانه در پرچمدارانش استفاده می‌کرد. اهمیت این موضوع درباره شرکت اپل به مراتب بیشتر است، چرا که برای اعمال تغییرات اساسی در گوشی های هوشمندش بسیار کندتر عمل می‌کند.

آیفون 11 مثال بسیار خوبی برای اثبات تاثیر گوشی های هوشمند هواوی بر افزایش جنب و جوش اپل است. طبق روال همیشگی اپل، انتظار داشتیم دوربین دوگانه معرفی شده در آیفون 7 پلاس، در گوشی های آی او اسی امسال و حتی سال 2020 نیز مورد استفاده قرار بگیرد، اما اپل برای توسعه دوربین موبایل سه گانه اختصاصی خود برای محصولات سال 2019 به تکاپو افتاده است.

توسعه حالت عکاسی در شب

حالت عکاسی در شب (Night Mode) یکی دیگر از ویژگی‌های استثنایی هواوی پی 20 پرو بود. پیش از معرفی این قابلیت نرم افزاری، هواوی برای افزایش توان دوربین‌های موبایل خود به منظور عکاسی در شب، از یک سنسور سیاه و سفید در کنار یک سنسور رنگی عادی استفاده می‌کرد. اما به لطف نایت مود، کیفیت و توان دوربین‌ گوشی های هوشمند هواوی برای عکاسی در محیط‌های فاقد نور کافی وارد فاز تازه‌ای شد. یک سال بعد و در پرچمدار بعدی سری P، وضعیت باز هم بهبود پیدا کرد، به طوری که دوربین هواوی پی 30 پرو معجزه‌اش را حین عکاسی در تاریکی نشان می‌دهد.

مجددا این قابلیتی بود که دیر یا زود در گوشی های هوشمند پرچمداران دیگر شرکت‌ها نیز معرفی می‌شد. از طرفی هواوی در زمینه توسعه یک حالت عکاسی در شب اختصاصی اولین نیست و چنین قابلیتی را پیشتر در گوشی های سری Pixel گوگل دیده بودیم. اما بعد از ارائه آن در اولین پرچمدار سال 2018 بزرگترین گوشی‌ساز چینی، دیگر شرکت‌ها برای توسعه قابلیتی مشابه برای خود به تکاپو افتادند.

هواوی پی 30 پرو

با وجود ارائه یک حالت عکاسی در شب در گوشی های پیکسل شرکت گوگل، حالت Night Sight هشت ماه بعد از رونمایی هواوی پی 20 پرو معرفی شد، حالتی که عکاسی در محیط‌های تاریک به وسیله دوربین‌های موبایل را حقیقتا وارد فاز تازه‌ای کرده است. با وجود گذشت بیش از هجده ماه از زمان رونمایی این گوشی، سامسونگ هنوز یک حالت عکاسی در شب درخور برای رقابت با Night Sight و Night Mode ارائه نکرده است. سامسونگ تا امروز فقط توانسته حالت تصویربرداری در تاریکی قبلی موجود در نرم افزار دوربین پرچمدارانش را کمی ارتقا بدهد.

اپل مجددا در این زمینه نیز دور از دیگر گوشی‌سازان حرکت می‌کند، به طوری که گوشی هایش به طور کامل فاقد حالت عکاسی در شب اختصاصی هستند. گفته می‌شود یک Night Mode اختصاصی مخصوص گوشی های آی او اسی، همراه با رونمایی از آیفون‌های سال 2019 معرفی خواهد شد.

شکل ماژول دوربین اصلی آیفون 11 اپل

یکی از جذابیت‌های گوشی هواوی میت 20 پرو، شکل ماژول دوربین اصلی آن بود. در این ماژول، سه سنسور اصلی دوربین به همراه فلاش ال ای دی، به شکلی کاملا مرتب در چهار گوشه یک مربع قرار گرفته‌اند. بر اساس تصاویری که تا امروز از آیفون 11 و همچنین پیکسل 4 منتشر شده است، دوربین سه گانه آن‌ها نیز دارای همین شکل خواهد بود.

گوشی های هوشمند هواوی

برخی کاربران، دو شرکت نام برده را به تقلید از هواوی محکوم کرده‌اند، در حالی که این تصوری باطل است. گوگل و اپل می‌توانستند از راهکارهای محبوب دیگری برای طراحی دوربین اصلی گوشی های هوشمند آتی خود استفاده کنند. راهکارهای زیادی پیش روی این دو گوشی‌ساز قرار دارد، اما آن‌ها الهام گرفتن از یک طراحی بسیار جذاب را ترجیح دادند. به عنوان نمونه، اپل چینش نامنظم سنسورها روی ماژول دوربین مربعی شکل را در پیش گرفته است تا ظاهری خاص و البته گیج‌کننده به گوشی های آیفون سال 2019 بدهد.

ارائه شارژرهای سریع به صورت پیش‌فرض

هواوی طی دو سال اخیر، تلاش‌های فراوانی برای بهبود دوام و سرعت شارژ باتری گوشی های هوشمند خود کرده است. گوشی های هوشمند هواوی مخصوصا از سری Mate، همواره به داشتن دوام باتری بالا معروف بوده‌اند. اکنون باید سرعت شارژ بالا را نیز به فهرست قابلیت‌های آن‌ها اضافه کرد. معرفی شارژر‌های دارای توان خروجی 40 وات و 55 وات، سامسونگ و اپل را مجبور به اعمال یک سری تغییرات در خط تولید خود کرد.

با وجود پشتیبانی پرچمداران اخیر هواوی از فناوری شارژ سریع 40 واتی، سامسونگ هنوز در پرچمدارانش از سیستم شارژ سریع 15 واتی که معرفی آن به چندین سال قبل برمی‌گردد، استفاده می‌کند. قرار است همه چیز با معرفی سامسونگ گلکسی نوت 10 تغییر پیدا کند. گفته می‌شود یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پرچمدار آتی سری Note، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 45 واتی است. این سیستم به طور واضح، در پاسخ به هواوی توسعه پیدا کرده است. البته، دو کنترلر انتقال قدرت جدید سامسونگ شارژ سریع 100 واتی را به ارمغان می‌آورند، اما تا پیاده‌سازی آن‌ها در محصولاتی تجاری زمان زیادی باقی مانده است.

سیستم شارژ سریع هواوی

اگرچه گوشی های اپل طی سال‌های اخیر، از یک فناوری شارژ سریع در حد پرچمداران سامسونگ پشتیبانی می‌کنند، اما نکته ناراحت‌کننده اینجاست که کاربران با وجود پرداخت حدود هزار دلار برای خرید گوشی، باید 50 دلار دیگر به منظور خرید شارژر سریع پرداخت کنند. شارژر پیش‌‌فرض داخل جعبه گوشی های آیفون دارای توان خروجی 5 واتی است و استفاده از آن‌ها، وضعیت اسفناکی به وجود می‌آورد! به عنوان نمونه، شارژ گوشی آیفون 8 پلاس از صفر تا صد با استفاده از شارژر معمولی، بیش از سه ساعت زمان نیاز دارد!

نوآوری‌های پی در پی هواوی، در این زمینه نیز روی اپل تاثیرگذار بوده است. گفته می‌شود آیفون 11 از شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی کرده و یک شارژ مخصوص به منظور بهره بردن از این سیستم، به صورت پیش‌فرض درون جعبه‌اش وجود خواهد داشت.

معرفی سیستم شارژ وایرلس معکوس برای نخستین مرتبه

یکی از ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فرد هواوی میت 20 پرو، پشتیبانی از قابلیت شارژ وایرلس معکوس بود. به لطف این قابلیت، می‌توان از گوشی هوشمند خود به عنوان یک پایه شارژ بی‌سیم برای دیگر گجت‌های الکترونیکی پشتیبانی‌کننده از فناوری شارژ وایرلس بهره برد.

برخی عقیده داشتند طرفیت گوشی های هوشمند پرچمدار اجازه نمی‌دهد بتوان از آن‌ها به عنوان پاوربانک استفاده کرد، اما نکته اینجاست که قابلیت شارژ وایرلس معکوس نه برای شارژ کردن دیگر گوشی های هوشمند، بلکه در اصل با هدف شارژ کردن گجت‌های پوشیدنی (که دارای باتری‌های بسیار کوچکی هستند) توسعه یافته است. تصور کنید ساعت هوشمند شما، از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. در این صورت، با در اختیار داشتن هواوی میت 20 پرو، از همراه بردن شارژر آن بی‌نیاز خواهید شد. امکان شارژ کردن ایرباد خود با استفاده از گوشی نیز شدیدا کاربردی است.

بعد از معرفی این قابلیت در گوشی های هوشمند هواوی نوبت به سامسونگ رسید تا راهکار اختصاصی خود با نام Wireless PowerShare را چند ماه بعد معرفی کند. گفته می‌شود اپل توسعه قابلیتی مشابه را در دستور کار قرار داده و آن را در آیفون 11 خواهد گنجاند.

گوشی سامسونگ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. چه قدر بدبخت شدیم که برند موبایل رو نشونه ریشه و اصل و نصب بدونیم.
    البته تا بوده و بوده نظام سرمایه‌ داری همین طوری مردم رو بازی داده.
    دوستان به نظر من تنها فرهنگی که باید در هنگام خرید نهادینه بشه اینه که همه مردم دنیا فقط و فقط ارزش بالای محصول در برابر مبلغ پرداختی رو مد نظر قرار بدن.
    فقط در چنین شرایطی بازار رقابت واقعی در زمینه محصولات و ایده های جدید به وجود میاد.

  2. هواوی از سامسونگ خیلی بهتره ، سامسونگ بهتره به جای تولید موبایل بره به تخصص دیرینه خودش برسه!

  3. اینجوریه دیگه الان بیاین بگین چینی چینی

  4. گاهی تو بر زینو گاهی زین به پشت

  5. هواوی بنجل الهام بخش کپی کردن هست.هر کسی که گوشی هواوی خریده بی ریشه و بی اصل و نسب هست