دوربین آیفون 12

دوربین آیفون 12 اپل مجهز به یک سنسور ToF خواهد بود

دوربین آیفون 12 اپل یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گوشی خواهد بود. طبق اخبار جدید، یکی از سنسورهای روی ماژول دوربین گوشی آیفون سال 2020 یا همان آیفون ۱۲ از نوع ToF است.

همانطور که از شهریور سال گذشته می‌دانستیم، خبری از دوربین سه بعدی ToF در آیفون‌های 2019 نیست، اما این فناوری، یک سال بعد به دستگاه‌های آی او اسی وارد خواهد شد. بر اساس جدیدترین گزارش وب سایت DigiTimes، شرکت اپل از تامین‌کنندگان خود درخواست کرده توسعه یک سنسور ToF را در دستور کار قرار بدهند. قرار است این سنسور برای اولین مرتبه در دوربین آیفون سال 2020 به کار برود. طبق روال نام‌گذاری شرکت روی محصولات خود تا امروز، گوشی نام برده باید آیفون 12 نام داشته باشد.

سنسور ToF چیست؟

مبنای تکنولوژی ToF با فناوری به کار رفته در سیستم تشخیص چهره سه بعدی فیس آیدی تقریبا یکسان است. اصلی‌ترین تفاوت در اینجا، عناصر مورد استفاده به همراه تفاوت در نحوه پیاده‌سازی است. این نوع سنسورها بعد از دریافت نور، فاصله تا یک شی مشخص را تعیین کرده و به اندازه‌گیری عمق میدان می‌پردازند. این نحوه کار به سنسور اجازه می‌دهد تصاویری سه بعدی ایجاد کند.

درخواست اپل از تامین‌کنندگان خود به منظور توسعه عناصر سخت افزاری مورد نیاز برای VCSEL نشان‌دهنده برنامه‌ریزی این شرکت برای به کار بستن فناوری ToF در دوربین آیفون 12 است. یکی از قابلیت‌های بسیار مهم سنسورهای ToF افزایش بی‌نظیر کیفیت عکس‌های پرتره است، چرا که در مقایسه با سنسورهای محاسبه عمق میدان کنونی، دقت بسیار بیشتری به منظور اندازه‌گیری فاصله اشیا تا دوربین دارند.

اما دلیل اصلی اپل برای استفاده از آن در دوربین آیفون 12 کاربرد بسیار زیاد ToF در دنیای واقعیت افزوده است. به عقیده تیم کوک مدیر عامل اپل، آینده به فناوری واقعیت افزوده تعلق دارد، به همین دلیل این شرکت، از خیر هیچ راهکار و ابزاری برای دستیابی به موفقیت در دنیای AR نمی‌گذرد.

دوربین آیفون 12

سخت افزارهای مرتبط با VCSEL، پیش از این نیز در دوربین گوشی های آیفون مورد استفاده قرار گرفته‌اند، با این تفاوت که محل قرارگیری آن‌ها، روی ناچ گوشی بوده است. قابلیت ساخت انیموجی، باز کردن قفل گوشی از طریق چهره و امکان گرفتن عکس‌های پرتره سلفی با وجود استفاده از یک سنسور در دوربین جلویی، مزایای VCSEL بوده‌اند.

در حال حاضر، سیستم تشخیص چهره فیس آیدی به 30 هزار نقطه از صورت کاربر لیزر تابانده و بعد از اندازه‌گیری اعوجاج، تصویری سه بعدی تهیه می‌کند. عکس ایجاد شده از این بعد برای احراز هویت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برخلاف آن، سنسور ToF از طریق محاسبه زمان رفت و برگشت لیزر اقدام به ایجاد تصویری سه بعدی می‌کند. این روش سبب می‌شود دقت در محاسبه عمق میدان افزایش پیدا کرده و محل قرارگیری اشیای مجازی بهتر مشخص شود.

در حال حاضر، تعدادی گوشی هوشمند مجهز به سنسور ToF وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توان به سامسونگ گلکسی اس 10 5G و ال جی جی 8 اشاره کرد. با این حال، کاربران کنونی از نحوه بهره بردن از این فناوری بی‌خبرند. انتظار داریم دوربین آیفون 12 دید خوبی درباره کاربردهای بسیار گسترده سنسور ToF به کاربران ارائه کند.

در بررسی اولیه ال جی جی 8 تینکیو به اعجاب سنسورهای از نوع ToF پی بردیم. به عنوان مثال باید به امکان تشخیص الگوهای رگ به عنوان یک راهکار احراز هویت جدید اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. فک کنم پرقدرت ظاهر شه

  2. خیلی وقت بود خبری از ایفون نبود