موتورسیکلت برقی

چرا ایرانی‌ها از موتورسیکلت برقی استقبال نمی‌کنند؟

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت گفت قیمت موتورسیکلت برقی در ایران به دلیل هزینه‌های جانبی مانند هزینه باتری بسیار زیاد است و به همین دلیل ایرانی‌ها از این وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست استقبال نمی‌کنند.

حجازی، عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت عنوان کرد هم‌اکنون در ایران موتورسیکلت برقی مونتاژ می‌شود که حدود 20 درصد از آن تولید داخل و 80 درصد دیگر آن کاملا وارداتی است. وی در ادامه افزود البته قیمت موتورسیکلت الکتریکی در ایران به دلیل هزینه‌های جانبی چون هزینه باتری بسیار زیاد است و به همین دلیل ایرانی‌ها از این وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست استقبال نمی‌کنند.

قیمت زیاد موتورسیکلت برقی

هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت در خصوص عدم استقبال مردم از موتورسیکلت های برقی عنوان کرد یکی از دلایل این است که این وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست داخل‌سازی نشده است و به همین دلیل قیمت این نوع از موتورسیکلت‌ها و باتری‌های آن بسیار زیاد بوده و مردم از آنها استقبال نمی‌کنند. وی افزود در یک موتورسیکلت برقی حدود 5 تا 6 باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد که قیمت آنها بیش از 3 میلیون تومان است. وی تاکید کرد با توجه به اینکه میان قیمت موتورسیکلت برقی و بنزینی تفاوت زیادی وجود ندارد، از این رو مردم به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و پایین بودن استهلاک، موتورسیکلت‌های بنزینی را ترجیح می‌دهند.

روش‌های ترغیب مردم به خرید

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت در ادامه بیان کرد برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید موتورسیکلت های برقی می‌بایست بسته‌های تشویقی و حمایتی از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه در نظر گرفته شود؛ چراکه استفاده از وسایل نقلیه برقی باعث کاهش آلودگی هوا و جمع‌آوری موتورسیکلت‌های فرسوده می‌شود. برای مثال می‌توان با کمک چند بانک مشخص برای خرید موتورسیکلت برقی تسهیلات ارزان قیمتی را در نظر گرفت.

موتورسیکلت برقی

حجازی در ادامه خاطرنشان کرد از سوی صداوسیما و رسانه‌ها نیز باید فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شود تا مردم را به استفاده و خرید از موتورسیکلت‌های برقی ترغیب کند. همچنین کاهش قیمت باتری این وسایل نقلیه نیز می‌تواند تشویقی برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای بنزینی باشد. وی افزود البته برای ساخت این موتورسیکلت در کشور مشکل تامین قطعه وجود ندارد، بسیاری از تولیدکنندگان توانستند قطعات موتورسیکلت‌های برقی را وارد کنند و علاوه بر اینکه تمامی استانداردهای مورد نیاز برای تولید این وسایل نقلیه نیز وجود دارد، اما مشکل اصلی این است که در زمینه فنی با توجه به اینکه موتورسیکلت برقی طبق ولتاژ شماره‌گذاری می‌شوند، تعریف فنی در اداره‌های پلیس انجام نشده است.

مشکل شماره گذاری موتورسیکلت برقی

حجازی در ادامه به اختلاف میان سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور در خصوص شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی اشاره کرد و گفت:

بالغ بر 45 شرکت تولیدکننده یا بازرگانی، موتورسیکلت برقی وارد کرده‌اند، مراحل اولیه انجام شده است، اما در شماره‌گذاری مشکلاتی وجود دارد. همین روند طولانی شماره‌گذاری باعث تخریب باتری‌های این موتورسیکلت‌ها شده و هزینه‌های زیاد تهیه باتری و عدم استقبال مصرف‌کنندگان را به همراه داشته است. همچنین در کشورهای اروپایی عبور و مرور بیشتر به شکل دوچرخه چه به صورت پدالی و چه برقی صورت می‌گیرد. در چین سالانه بیش از 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید می‌شود و تقریبا حدود 7 درصد مردم چین از دوچرخه‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت در پایان خاطرنشان کرد در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و اروپا تعدادی موتورسیکلت‌های ویژه بنزینی وجود دارد که برای امور عادی استفاده نمی‌شوند. این موتورسیکلت‌ها دارای حجم 400 تا 1000 سی‌سی هستند که بیشتر جنبه توریستی و تفریحی دارند، اما در ایران حدود 90 درصد موتورسیکلت‌های بنزینی مورد استفاده امور روزانه قرار می‌گیرند.