گوشی ایسوس راگ فون 2

بررسی اولیه گوشی ایسوس راگ فون 2 ؛ تبلور زیبایی و قدرت در یک موبایل گیمینگ

روز گذشته شاهد معرفی Asus ROG Phone 2 بودیم؛ دومین نسل از موبایل های گیمینگ کمپانی تایوانی که بی‌اندازه زیبا و بی‌نهایت قدرتمند است. در ادامه نگاه نزدیکی خواهیم داشت به گوشی ایسوس راگ فون 2 تا با مشخصات و امکانات آن بیشتر آشنا شویم.

احتمالا می‌دانید که ROG برند گیمینگ کمپانی ایسوس است و با شعار جمهوری گیمرها (Republic of Gamers) شناخته می‌شود. البته بیشتر لپتاپ های گیمینگ و لوازم جانبی در این قالب می‌گنجند؛ اما حالا گوشی ایسوس راگ فون 2 هم به جمع آن‌ها پیوسته است. این دستگاه به تازگی با همکاری غول سرگرمی چین “Tencent” در این کشور رونمایی شد و قرار بر عرضه‌ی جهانی آن در ماه آینده است.

سال گذشته، ایسوس راگ فون خود را به عنوان یک گوشی گیمینگ با ویژگی‌های دیوانه‌وار شناساند؛ خبر خوب برای اهالی گیم اینکه جانشین آن هم، همان مسیر را دنبال کرده است. در طراحی پنل پشتی راگ فون ۲ نیز، یک عدم تقارن وجود دارد و قسمتی را تحت عنوان «سیستم ایرودینامیک ROG» می‌توان دید که به عنوان دریچه تهویه عمل می‌کند.

گوشی ایسوس راگ فون 2

ظاهرا برای گرفتن حداکثر کارایی از سخت افزارها، ایسوس این موبایل گیمینگ را با رویکرد کامپیوترهای گیمینگ ساخته و به راهکارهایی برای مدیریت حرارت اندیشیده است که جلوه‌های آن را هم در ظاهر و هم در داخل گوشی می‌توان دید.

قطعه‌ای که بیشترین سود را از مزایای این سیستم خنک کننده‌ی پیشرفته می‌برد، تراشه جدید و قدرتمند اسنپدراگون 855 پلاس است که برای اولین بار در یک گوشی هوشمند به‌کارگیری می‌شود. شاید بهبود 4 درصدی عملکرد CPU و 15 درصدی GPU در این چیپست نسبت به اسنپدراگون 855، خیلی قابل توجه نباشد؛ اما در یک گوشی گیمینگ، افزایش قدرت 15 درصدی پردازنده گرافیکی قطعا به چشم خواهد آمد.

در نتایج اولیه بنچمارک ها، گوشی ایسوس راگ فون ۲ موفق به کنار زدن پرچمداران فعلی اندرویدی؛ از قبیل وان پلاس 7 پرو و سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس شد.

گوشی ایسوس راگ فون 2

جالب اینکه اگر واقعا در استفاده از یک موبایل گیمینگ جدی هستید، می‌توانید فن AeroActive Cooler 2 را هم به عنوان یک وسیله جانبی خریداری و روی راگ فون نصب کنید تا با بهبود هر چه بیشتر تهویه، پرفورمنس بهتری را شاهد باشید. لوگوی RGB ROG هم که روی گوشی‌تان وجود دارد تا هر کسی که آن را می‌بیند، بداند با چه دستگاه به اصطلاح خفنی روبه‌رو است.

مشخصات گوشی ایسوس راگ فون 2

گوشی ایسوس راگ فون 2

نمایشگر 6.6 اینچی آمولد با ریفریش ریت 120 هرتز و پاسخ‌دهی سریع

ایسوس در ساخت نمایشگر راگ فون 2 حساسیت زیادی به خرج داده و همان‌طور که انتظار می‌رفت، سایز آن در قیاس با مدل قبلی افزایش یافته است. حالا کاربران می‌توانند از وجود یک پنل بزرگ و 6.6 اینچی بهره ببرند که بیش از حد هم عریض نیست. قاعدتا با ادامه همین روند، سال بعد نیز شاهد افزایش سایز صفحه نمایش در ROG فون بعدی خواهیم بود.

گوشی ایسوس راگ فون 2

به هر حال، این یک پنل آمولد و بسیار سریع با پاسخ‌دهی 1 میلی ثانیه‌ای و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز (مشابه ریزر فون 2) است که برای گیمینگ، ویژگی‌های ایده‌آلی به شمار می‌روند. کمپانی سازنده هم آن را یک سر و گردن بالاتر از گوشی های رقیب توصیف می‌کند که عمدتا، دارای نمایشگری با ریفرش ریت 60 هرتز هستند.

باتری عظیم 6000 میلی‌آمپر ساعتی

اینجا باید یک پرسش را مطرح کنیم: اگر بخواهید با گوشی خود در تمام طول روز بازی های 3D را اجرا کنید، بزرگ‌ترین مشکلی که با آن مواجه خواهید شد چه چیز می‌تواند باشد؟ بله شارژ باتری و ایسوس هم به خوبی این را می‌داند. از همین رو، راگ فون 2 را به یک باتری نه 4000 یا 5000، بلکه 6 هزار میلی‌آمپر ساعتی تجهیز کرده است.

حالا این باتری عظیم تا حد پاسخ‌گوی نیاز گیمرها خواهد بود؟ خب پیش از بیرون آمدن بررسی‌های تخصصی، می‌توانیم اعداد و ارقامی را ارائه بدهیم؛ البته با این فرض که نمایشگر گوشی، 60 هرتزی باشد (نمایشگر 120 هرتز، شارژ بیشتری را مصرف می‌کند).

گوشی ایسوس راگ فون 2

به عنوان مثال با شارژ کامل، می‌توانید 7.5 ساعت Arena of Valor یا 7.1 ساعت PUBG Mobile را بی‌وقفه بازی کنید. همان‌طور که می‌دانید این‌ دو، گیم‌های سنگینی هستند که توان و انرژی زیادی را از گوشی می‌گیرند. ایسوس می‌گوید که وان پلاس 7 پرو، می‌تواند AoV را 4.8 ساعت و PUBG را 4.7 ساعت اجرا کند. توانایی گلکسی اس 10 پلاس هم برای اجرای این بازی‌ها، به ترتیب 5.5 و 5.1 ساعت است.

باتری گوشی ایسوس راگ فون 2 نه تنها شارژدهی طولانی مدت را تضمین می‌کند، بلکه باید عمر بلندتری هم از باتری‌های کوچک‌تر داشته باشد؛ زیرا دفعات کمتری آن را شارژ خواهید کرد.

دکمه‌های AirTrigger 2 با کارایی و قدرت بیشتر

اگر دکمه‌های AirTrigger گوشی راگ فون را به یاد داشته باشید، می‌دانید سنسورهای تعبیه شده در لبه‌های دستگاه بودند که به عنوان کنترلر بازی‌ها یا برای اجرای برخی عملکردها کاربرد داشتند؛حالا به صورت ارتقا یافته در راگ فون 2 هم حضور دارند. دکمه‌های AirTrigger 2 قادرند فشار ممتد را تشخیص دهند؛ به این صورت که می‌توانید با قرار دادن انگشت خود روی آن‌ها، عمل یکسانی را (مثلا یک نوع حمله‌) پشت سر هم انجام دهید. در ضمن حالا از سوایپ کردن هم پشتیبانی می‌کنند. البته میزان کارایی AirTrigger 2 در بازی‌ها، بستگی به توسعه‌دهندگان دارد.

به گفته‌ی ایسوس یکی از گلایه‌های اصلی کاربران، تاخیر پاسخ‌دهی این دکمه‌ها و به ویژه، تاخیر در لرزش آن‌ها بود. ظاهرا کمپانی تایوانی سخت برای رفع این مشکل کار کرده و تاخیر لرزش AirTrigger 2 را از 63 به 20 میلی‌ ثانیه رسانده است.

درباره این لرزش باید بگوییم که ایسوس، دو موتور ویبره را درون راگ فون 2 گنجانده تا واکنش لمسی دقیق‌تر و متنوع‌تری ایجاد شود. از دیگر ویژگی‌های جدید این گوشی گیمینگ، باید به وجود اسپیکرهای استریو در جلو اشاره کنیم که صدا را 2.5 برابر بلندتر از قبل پخش می‌کنند.

دوربین دوگانه

اما به عنوان یک موبایل گیمینگ، ایسوس از دوربین ROG فون 2 هم غافل نشده و همان ماژول دوگانه زنفون 6 را در آن تعبیه کرده است؛ متشکل از یک سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی و یک سنسور ثانویه 13 مگاپیکسلی برای گرفتن عکس‌های فوق عریض.

گوشی ایسوس راگ فون 2

البته در بررسی دوربین ایسوس زنفون 6، مشکلاتی نظیر مصنوعی بودن تصاویر دیده شد که بیشتر به الگوریتم‌ها مربوط بود تا سخت افزار. حالا شاید ایسوس با ارتقای نرم افزاری، کیفیت دوربین را افزایش داده باشد که البته این پس از بررسی‌های تخصصی مشخص خواهد شد. ولی پیش از آن می‌توانیم نگاهی به نمونه عکس‌های راگ فون 2 بیاندازیم که در شرایط چالش‌برانگیزی گرفته شده‌اند.

تاریخ عرضه و قیمت گوشی ایسوس راگ فون 2

همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر دستگاه به مشتریان چینی معرفی شده است. ولی سایر علاقه‌مندان هم مدت زیادی را در انتظار نخواهند ماند؛ زیرا کمپانی ایسوس قصد دارد این محصول را از تاریخ چهارم سپتامبر (13 شهریور) در سایر بازارها نیز عرضه کند.

درباره قیمت راگ فون 2 اما، باید فعلا به حدس و گمان بسنده کنیم. سال گذشته نسخه‌های 128 و 512 گیگابایتی راگ فون اورجینال، به ترتیب با بهای 899 و  1099 دلار عرضه شدند. انتظار می‌رود نسل دوم این گوشی هم قیمتی در همین حد و حدود داشته باشد؛ اما رقم دقیق در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.