انت ماینر

انت ماینر چیست؟

انت ماینر (AntMiner) یکی از بی‌شمار اصطلاحی است که در دنیای ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم انت ماینرها را تشریح کنیم.

کامپیوترهای متداولی که در منازل یا اداره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، با هدف برآورده کردن نیازهای تمامی کاربران ساخته می‌شوند. به عبارتی این سیستم‌های کامپیوتری همه منظوره هستند. وقتی کاربر تصمیم ندارد با سیستم‌ کامپیوتری خود گستره وسیعی از کارها را انجام داده و تنها مقصودش یک عمل مشخص است، بهتر است به جای دستگاه‌های همه منظوره، از سیستم‌های کامپیوتری بهینه‌ شده مخصوص هدف خود استفاده کند. انت ماینر نمونه خوبی است.

یک (ASIC –> Application-Specific Integrated Circuit) یا مدار مجتمع خاص، یک مدار مجتمع سفارشی‌ساز شده برای هدفی مشخص است، به جای این که به صورت همه منظوره مورد استفاده قرار بگیرد. در دنیای ارز دیجیتالی، به طور واضح، یک ASIC مخصوص استخراج بیت کوین یا دیگر پول‌های الکترونیکی بهینه‌سازی شده است. حال انت ماینر، نام برندی از سخت افزارهای ASIC مخصوص بیت کوین ماینینگ است.

انت ماینر چیست؟

ارزهای دیجیتالی دنیای مخصوص به خود را داشته و در صورت آشنا نبودن با اصطلاحات رایج در آن، در این دنیا گم خواهید شد. در اولین نگاه، اصطلاحات مربوط به بیت کوین و دیگر ارزهای الکترونیکی بسیار پیچیده به نظر می‌رسند، اما در صورت پیش روی به صورت قدم به قدم، هرگز سردرگم نخواهید شد. به همین دلیل بهتر است برای درک بهتر یک انت ماینر ابتدا مطالب «بیت کوین چیست؟» و «ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال بین کوین چیست؟» را بخوانید. بد نیست در ادامه، ابتدا مروری روی مفهوم ماینینگ داشته و سپس سخت افزارهای مورد استفاده به این منظور همچون انت ماینر را بیشتر بشناسیم.

انت ماینر اس 9

در نظر داشته باشید بلاک چین، فناوری مورد استفاده در ارزهای دیجیتالی است. به همین دلیل در مطالب آموزشی درباره این نوع ارزها، همیشه بیت کوین به عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین مورد را خطاب قرار می‌دهیم. مطالب ارائه شده درباره بیت کوین، درباره دیگر پول‌های الکترونیکی نیز صدق می‌کنند.

استخراج ارز دیجیتالی

ماینینگ یا استخراج یک پول دیجیتالی، فرآیند افزودن رکوردهای تراکنش‌ها به یک دفترچه عمومی حاوی تمامی تراکنش‌های انجام شده در بستر یک ارز دیجیتالی مشخص است. این دفترچه بلاک چین نامیده می‌شود و دلیل نام‌گذاری آن به این شیوه، متشکل شدنش از زنجیره‌ای از بلاک‌ها است. دلیل عمومی خطاب کردن آن، وجود نسخه‌ای از بلاک چین در تمامی نودهای شبکه است. نودها با استفاده از بلاک چین، به تراکنش‌های معتبر پی برده و به این وسیله از خرج شدن یک بیت کوین برای دو یا چند مرتبه جلوگیری می‌شود.

انت ماینر اس 9

فرآیند ماینینگ به صورت عمدی و آگاهانه بسیار پیچیده طراحی شده است، به طوری که پردازش‌های مربوط به آن‌ نیازمند سخت افزارهای بسیار قدرتمندی بوده و فشار زیادی روی دستگاه وارد می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تعداد بلاک‌های پیدا شده توسط ماینرها در هر روز ثابت باقی بماند. چهار دسته سخت افزار ماینینگ وجود دارد. در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ماینینگ با سی پی یو (CPU)

در اولین سال‌های معرفی فناوری بلاک چین و یک سری ارز دیجیتالی مبتنی بر آن، کاربران از توان پردازشی سی پی یوها برای ماینینگ استفاده می‌کردند. به مرور زمان نرخ هش در شبکه‌ها افزایش پیدا کرد و در نتیجه کاربران به استفاده از پردازشگرهای گرافیکی، که دارای تعداد هسته‌ها و قدرت بسیار بیشتری در مقایسه با پردازشگرهای عادی هستند، روی آوردند.

این موضوع سبب شد رفته رفته دیگر نتوان با استفاده از سی پی یوها به رقابت با بقیه بر سر کسب امتیاز تکمیل بلاک‌ها و دریافت بیت کوین هدیه مربوط به آن‌ها پرداخت. مدت‌ها است حین استفاده از نرم افزارهای ماینینگ، به صورت پیش‌فرض از سی پی یو استفاده نمی‌شود، مگر این که گزینه مربوط به آن را فعال کنید.

ماینینگ با جی پی یو (GPU)

سرعت و بهینگی انجام کار در این روش به مراتب بیشتر است. یک سی پی یو می‌تواند با هر کلاک، چهار دستورالعمل 32 بیتی را اجرا کند. این مقدار برای یک پردازشگر گرافیکی همچون Radeon HD 5970 به سه هزار و دویست دستورالعمل 32 بیتی در هر کلاک می‌رسد!

ماینینگ با FPGA

یک FPGA دستگاهی نیمه رسانا است که از ماتریس بلاک‌های منطقی قابل تنظیم تشکیل می‌شود. بهینگی و سرعت آن‌ها برای ماین کردن، در مقایسه با زمان استفاده از پردازشگرهای گرافیکی، بهبود پیدا کرده است. یکی از مزیت‌های فوق‌العاده آن‌ها، کاهش مصرف انرژی با وجود بالاتر رفتن نرخ هش است. به همین دلیل در مقایسه با پردازشگرهای گرافیکی بهینه‌تر و کارآمدتر شناخته می‌شوند.

ماینینگ به ASIC

یک ASIC میکروچیپی طراحی شده برای یک هدف خاص است. اولین ASICهای طراحی شده به منظور استخراج بیت کوین در سال 2013 عرضه شدند. با در نظر گرفتن انرژی الکتریکی مورد استفاده توسط آن‌ها، سرعتشان بسیار بالاتر از تمامی سخت افزارهای مورد استفاده تا پیش از 2013 برای ماینینگ است. میزان بهینگی و کارآمدی ASIC مخصوص ماینینگ به حدی است که استفاده از پردازشگرهای گرافیکی را تبدیل به ایده‌ای کاملا غیر منطقی می‌کند! در حال حاضر، انت ماینر S9 یکی از کارآمدترین و بهترین ASICها محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*