لنزهای تماسی

طراحی لنزهای تماسی که با دو بار پلک زدن زوم می‌کنند

لنزهای تماسی با قابلیت زوم توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو آمریکا طراحی شد. این محققان توانستند لنزهایی برای چشم انسان طراحی کنند که قابلیت زوم آنها با دو بار پلک زدن فعال می‌شود.

حتما در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌اید که شخصیت‌های اصلی فیلم از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که حتی چشمان آنها نیز قابلیت زوم را داشته و می‌توانند جزئیات اجسام کوچک را با بزرگنمایی ببینید، اما پیشرفت علم چنین تکنولوژی‌هایی را از دنیای فیلم به دنیای واقعی انسان‌ها آورده است. اخیرا محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو آمریکا توانستند لنزهای تماسی را طراحی کنند که قابلیت زوم آنها با دو بار پلک زدن فعال می‌شود.

جزئیات طراحی لنزهای تماسی با قابلیت زوم

دانشمندان برای طراحی این لنزهای تماسی در گام نخست سیگنال‌های الکترواکولوگرافی در هر حالت حرکت چشم را به ثبت رسانده و توانستند سیگنال‌هایی را که  افراد در زمانی که به بالا، پایین، راست و چپ نگاه می‌کنند یا یک یا دو بار پلک می‌زند را محاسبه کنند. محققان در ادامه کار خود یک لنز بیومیمتیک نرم را ساخته‌اند که می‌تواند به امواج الکتریکی به صورت مستقیم پاسخ دهد. همچنین این لنز هوشمند این توانایی را دارد تا فاصله کانونی را بر اساس سیگنال‌های تولید شده تغییر دهد. سرانجام محققان به این نتیجه رسیدند که قابلیت زوم این لنز به واسطه دو بار پلک زدن فعال خواهد شد.