رمزگشایی سیگنال های مغز

دانشمندان موفق به رمزگشایی سیگنال های مغز و تبدیل آن‌ها به نوشته شدند

دانشمندان تیم تحقیقاتی فیس بوک موفق به رمزگشایی سیگنال های مغز و تبدیل آن‌ها به نوشته شده‌اند. این به بیمارانی که توانایی حرف زدن ندارند٬ کمک شایانی می‌کند.

رمز و رازهای زیادی در مورد مغز انسان وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند و ما تصور می‌کنیم که فقط به سطح ابتدایی از اطلاعات مربوط به آن رسیده‌ایم. گرچه طی چند سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی حاصله شده است و باعث شده دیوایس‌هایی با قابلیت کنترلر توسط ذهن را ببینیم. با این حال به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک٬ دانشمندان دیگر نیازی به نوشتن جملات ما ندارند و فقط باید به آنچه می‌خواهیم فکر کنیم.

در یکی از پروژه‌های تحقیقاتی فیس بوک٬ دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو موفق شده‌اند سیگنال های مغز انسان را دریافت کرده٬ آن‌ها را رمزگشایی کنند و در انتها به متن ترجمه کنند. ادوارد چانگ٬ یک جراح اعصاب و محقق ارشد این پروژه در مطلبی که در مجله‌ی Nature منتشر شده٬ اینچنین توضیح می‌دهد:

تا به امروز هیچ سیستم مصنوعی گفتاری وجود نداشته است که به کاربران امکان تعامل در بازه زمانی سریع یک مکالمه انسانی را بدهد.

دیوید موزس٬ یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید:

این اولین باریست که از این روش برای شناسایی کلمات و عبارات گفتاری استفاده می‌شود. مهم است به خاطر داشته باشید که ما با استفاده از واژگان بسیار محدودی به این هدف رسیده‌ایم٬ اما امیدواریم در مطالعات بعدی بتوانیم انعطاف پذیری و تعداد کلماتی که در این روش ترجمه‌ای به دست می‌آید را افزایش دهیم.

اهمیت رمزگشایی سیگنال های مغز در پزشکی

در حالی که این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد٬ به نظر می‌رسد به اندازه‌ی کافی مهارت این را داشته باشد که بتواند دستیابی به پاسخ سوالات از بیماران نظیر اینکه چه احساسی دارند٬ آیا هوا خیلی سرد یا گرم٬ تاریک یا روشن است و غیره را برای پزشکان فراهم کند.