سیستم عامل هارمونی او اس

سیستم عامل هارمونی او اس (Harmony OS) هواوی رسما معرفی شد

هواوی از سیستم عامل سفارشی هارمونی او اس (Harmony OS) رونمایی کرد. تمام اپلیکیشن‌های اندرویدی و تحت وب در این پلتفرم اجرا می‌شوند.

پس از سال‌ها توسعه و ماه‌ها درز شایعات، امروز هواوی در کنفرانس توسعه دهندگان خود در چین، رسما از یک سیستم عامل سفارشی به نام هارمونی او اس پرده بردار کرد.

”هارمونی او اس برای همه‌چیز؛ از گوشی گرفته تا تبلت، خودرو و کامپیوترها„

این پلتفرم جدید که پیشتر با نام هانگ منگ از آن اسم می‌بردیم، نظیر Fuchsia OS گوگل بر پایه‌ی میکروکرنل است. ریچارد یو، مدیرعامل هواوی می‌گوید که این امر امکان استقرار انعطاف پذیر در طیف گسترده‌ای از گروه‌ها از جمله اسپیکرهای هوشمند، اتومبیل‌ها، کامپیوترها، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها و البته گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند. هواوی اطمینان دارد که این پلتفرم می‌تواند با هر نوع رم از حجم کیلوبایتی گرفته تا صدها گیگابایتی کار کند.

سیستم عامل هارمونی او اس

اپلیکیشن‌هایی که بر پایه‌ی HTML5، لینوکس و پلتفرم اندروید ساخته شده‌اند در آینده روی هارمونی او اس قابل اجرا خواهند بود. برای ساده‌تر کردن کار توسعه دهندگان، هواوی دسترسی به کامپایلر ARK را به آن‌ها ارائه کرده است که کمک می‌کند کدها را از زبان‌های مختلفی از جمله ++C/C، جاوا و Kotlin کامپایل کنند. یک SDK جدید نیز به منظور اطمینان ساختن برای سازگاری با دیوایس‌های مختلف توسط این شرکت ایجاد شده است. برای رفع هرگونه نگرانی امنیتی، هواوی تاکید می‌کند که برخلاف اندروید و دیگر سیستم عامل‌های بر پایه‌ی لینوکس، این سیستم عامل اجازه‌ی دسترسی به ریشه‌ها (Root) را نخواهد داد.

با این حال مدیرعامل هواوی بار دیگر التزام این شرکت به پلتفرم اندروید و تمایل برای استفاده از آن در سطح بین‌المللی را تکرارذ کرد. اما اگر در آینده آن‌ها قادر به استفاده از اندروید نباشند، غول چینی از پلتفرم Harmony OS خود در محصولاتش بهره خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که این پلتفرم به سرویس‌های گوگل دسترسی دارد یا خیر، اما هواوی می‌تواند در فاصله‌ی یکی دو روزه امکان استفاده از این پلتفرم در تمام محصولاتش را فراهم کند!

”سیستم عامل هارمونی یک پلتفرم منبع باز خواهد بود„

در حال حاضر تمرکز سیستم عامل هواوی بر روی بازار چین است، اما هواوی علاقه‌ای به محدود کردن پلتفرم خود ندارد. به همین دلیل سیستم عامل Harmony OS تا یکسال آینده به یک پروژه‌ی متن باز تبدیل خواهد شد تا به دیگر شرکت‌های رقیب همچون اوپو و شیائومی، فرصت همکاری را بدهد. البته صرف نظر از اتفاقی که می‌افتد، هواوی تمایل دارد همانند اپل به تنهایی رو به جلو پیش برود. توسعه روی نسخه‌ی فعلی این پلتفرم از دو سال پیش آغاز شده است، اما امسال این شرکت به طور قابل توجهی فرآیند توسعه را تسریع بخشیده و انتظار می‌رود نسخه‌ی 2 آن در سال 2020 و  نسخه‌ی 3 آن نیز در سال 2021 آماده‌ی حضور در دستگاه‌ها باشند.

سیستم عامل هارمونی او اس

نسخه‌ی اولیه‌ی پلتفرم هارمونی او اس بر روی نمایشگرهای هوشمند پیش روی شرکت هواوی که امسال عرضه می‌شوند از جمله تلویزیون آنر ویژن، حضور خواهد داشت. فروش این تلویزیون از فردا در چین آغاز می‌شود. طی سه سال آینده بهینه‌سازی این پلتفرم به سمتی پیش خواهد رفت که بتوان از آن در دیگر محصولات از جمله گجت‌های پوشیدنی، اسپیکرهای هوشمند و بسیاری از دسته‌بندی‌ها که در بالا از آن‌ها نام بردیم، استفاده کرد. هرچند هواوی حرفی از زمان حضور این پلتفرم در گوشی‌هاای خودش نزده است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که گوشی هواوی میت 30 لایت می‌تواند نخستین موبایلی باشد که این پلتفرم به صورت پیشفرض روی آن نصب شده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. موفق باشن امید پیشترفت های بیشتری میره

  2. من که امیدوارم با پیشرفت های بیشتری مواجه بشیم

  3. امیدوارم موفق باشه

  4. ای کاش ویدیویی معرفی شوم می ذاشتیم

  5. خدا رو شکر با این سیستم مزخرف مرگ هواوی نزدیکه و خواهی دید که این سیستم هواوی رو نابود میکنه و اخرش مثل بچه ادم به اندروید بر میگرده و التماس گوگل میکنه چینی های بنجل ساز فقط بلدن دروغ تحویل مردم بدن