اجباری شدن کارت سوخت

پاسخ به سوالات رایج درباره طرح اجباری شدن کارت سوخت

طرح اجباری شدن کارت سوخت از 22 مرداد 98 اجرا می‌شود. از این رو در ادامه تمامی سوالات و جزئیات استفاده از کارت سوخت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طی ماه‌های اخیر در خصوص توزیع بنزین حواشی متعددی شکل گرفته است و سرانجام دولت تصمیم گرفت تا طرح کارت سوخت را مجددا احیا کند. هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین عنوان شده است؛ زیرا کارشناسان بر این باورند که با توجه به مصرف سوخت و افزایش قاچاق آن باید به فکر فرآورده نفتی بود و می‌بایست برای آن یک طرح ساماندهی ویژه در نظر گرفت. دولت قصد دارد با احیای مجدد کارت سوخت به سهمیه بندی بنزین روی آورد. از این رو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تمامی مالکان خودرو و موتورسیکلت‌ها درخواست کرد تا اگر فاقد کارت سوخت هستند، حتما کارت سوخت المثنی را دریافت کنند. گفتنی است طرح اجباری شدن کارت سوخت پس از 2 روز تعویق از روز 22 مرداد 98 در 4 کلانشهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان اجرایی می‌شود.

اجباری شدن کارت سوخت ربطی به سهمیه‌بندی بنزین ندارد

اجباری شدن کارت سوخت

در سال گذشته ثبت نام کارت سوخت بدون استفاده الزامی از آن در کنار عدم اجرای سهمیه بندی بنزین مطرح شد، اما طی یکی دو ماه قبل مجددا برای مالکان وسایل نقلیه شرایط ثبت نام دریافت کارت سوخت المثنی فراهم گردید تا حواشی سهمیه‌بندی بنزین مجددا مطرح شود. این موضوع حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت و سرانجام بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طرحی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و احیای کارت سوخت فقط با هدف ساماندهی سوخت است و سقفی برای مصرف نیز در نظر گرفته نشده است.

اهداف استفاده از کارت سوخت

اجباری شدن کارت سوخت

اخیرا وزیر نفت اعلام کرد طرح اجباری شدن کارت سوخت با هدف انضباط دادن و جمع‌‌آوری اطلاعات مصرف بنزین انجام می‌شود. وی افزود برای اجرای بهتر این طرح برای افرادی که در ثبت نام‌های قبلی شماره حساب‌های خود را اعلام کرده‌اند یا متقاضی دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی بوده‌اند، کارت سوخت صادر خواهد شد و ما برای ثبت نام جدید معطل نخواهیم شد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که اگر در تاریخ اعلامی یک مالک وسیله نقلیه فاقد کارت سوخت باشد باید چه کار کند، عنوان کرد:

این افراد هم قادر خواهند بود از سامانه دولت همراه استفاده کنند و هم می‌توانند به پلیس +10 مراجعه کنند. علاوه بر این برای مدت محدودی هم می‌توانند از کارت‌ جایگاه‌دار استفاده نمایند؛ چراکه در حال حاضر موضوع سهمیه بندی بنزین مطرح نیست و فقط موضوع انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات مطرح است.

طرح اجباری شدن کارت سوخت قرار بود از 20 مرداد اجرا شود، اما به دلیل مشکلاتی که برای افراد فاقد کارت سوخت ممکن بود ایجاد شود، این طرح به 22 مرداد موکول شد. همچنین طبق اعلام اداره پست تاکنون 700 هزار کارت هوشمند سوخت به خانه متقاضیان ارسال شده است، اما به دلیل مشکلاتی چون عدم حضور در منزل این کارت‌ها به اداره پست برگشت داده شد. طبق اعلام وزارت نفت روزانه 50 هزار کارت هوشمند سوخت جدید صادر می‌شود.

کارت سوخت سدی در برابر قاچاق است

اجباری شدن کارت سوخت

امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص این طرح عنوان کرد طرح اجباری شدن کارت سوخت با هدف مقابله با قاچاق سوخت انجام می‌شود. وی در ادامه افزود:

قسمتی از قاچاق سوخت به دلیل سوءاستفاده از کارت‌های شخصی سایر مالکان وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد. کارت سوخت هر شخص می‌بایست توسط همان شخص و در همان شهری که زندگی می‌کند، استفاده شود؛ در غیر این صورت سوءاستفاده‌هایی رخ می‌دهد و این یک منطق است که گفته می‌شود هر کسی از کار سوخت خودش استفاده کند، به رونق و اقتصاد کشور کمک کرده است.

در جایگاه‌های سوخت کارت‌خوان جدیدی نصب نمی‌شود

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد در جایگاه‌های سوخت کارت‌خوان جدیدی نصب نخواهد شد و سوخت‌گیری با کارت‌های قبلی همانند گذشته انجام می‌شود. همچنین برای به‌روزرسانی سامانه هوشمند به تجهیزات اضافی نیازی نیست و فقط بحث نرم افزاری است که تمام این موارد در داخل کشور صورت می‌پذیرد. از سویی وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور در حال حاضر دارای شرایط مطلوبی است و برای اجرای این طرح آماده خواهد بود.

پرسش‌های متداول در خصوص طرح اجباری شدن کارت سوخت

1.‌ اگر مالک خودرو فاقد سیم کارت تلفن همراه به نام خود باشد، نحوه ثبت نام برای وی چگونه است؟

برای ثبت نام اینترنتی باید شماره تلفن همراه به نام مالک وسایل نقلیه باشد، در غیر این صورت می‌بایست برای ثبت نام به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کند.

2. اگر مالک خودرو فوت کند و تغییر مالکیت نیز انجام نشده باشد، نحوه دریافت کارت سوخت المثنی چگونه خواهد بود؟

برای چنین موردی در گام نخستین می‌بایست انحصار وراثت انجام شده باشد و سپس با مراجعه به دفاتر پلیس +10 طبق ضوابط قبلی اقدامات لازم صورت پذیرد.

3. اگر رمز کارت سوخت خود را فراموش کنیم، چه فرایندی باید انجام شود؟

چهار رقم آخر کد ملی مالک وسایل نقلیه به صورت پیش‌فرض همان رمز کارت سوخت است.

4. نحوه ثبت نام کارت المثنی خودروهای قولنامه‌ای چگونه است؟

این افراد می‌توانند همانند گذشته فقط با مراجعه به دفاتر پلیس +10 با ارائه اسناد قطعی نقل و انتقال، تقاضای کارت سوخت خود را ثبت کنند.

5. اگر دارای کارت سوخت باشیم و بخواهیم باز هم ثبت نام کنیم چه می‌شود؟

اگر مالکان وسایل نقلیه یک کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند داشته باشند و بخواهند برای صدور کارت المثنی ثبت نام کنند، کارت اولیه آنها باطل می‌شود.

6. زمانی که کارت سوخت خود را گم کنیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

باید به سامانه خدمات همراه به آدرس (www.mob.gov.ir) مراجعه کنید یا اپلیکیشن خدمات دولت همراه را دریافت و نصب نمایید و یا از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +10 مراحل ثبت نام کارت سوخت را انجام دهید.

پیدا کردن آدرس کارت سوخت از سایت پست

طبق اعلام شرکت ملی پست تا پایان تیر 98 حدود 721 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله شرکت پست قرار دارند که اگر مالکان مراجعه نکنند باطل می‌شود. گفتنی است در زمان دریافت کارت سوخت باید مبلغ 10 هزار تومان به متصدی پست پرداخت شود که به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی واریز می‌شود. بهترین روش برای اینکه به کارت‌های خود دسترسی پیدا کنید، این است که باید به سایت شرکت ملی پست به آدرس www.post.ir مراجعه کرده و کد رهگیری 20 رقمی ثبت شده در قبض پستی را در قسمت رهگیری مرسولات این سایت وارد کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*