ماینینگ

ماینینگ با انت ماینر یا ریگ کارت گرافیک ، تفاوت در چیست؟

ماینینگ با انت ماینر و ریگ کارت گرافیک امکان‌پذیر است، هر چند سودآوری متفاوتی برای کاربر دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت ماین کردن بیت کوین با انت ماینر یا ریگ کارت گرافیک بپردازیم.

ار زمان ظهور بیت کوین در سال 2009، نه تنها گیک‌ها و دیوانگان دنیای فناوری، بلکه کاربران عادی زیادی نیز رفته رفته به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدند. در آن زمان، کامپیوتر مخصوص و بهینه‌سازی شده برای ماینینگ بیت کوین وجود نداشت و کاربران از همان کامپیوترهای خانگی و عادی خود به این منظور استفاده می‌کردند.

اولین دستگاه‌های بیت کوین ماینینگ

در اولین سال‌ها، پردازش‌های مربوط به الگوریتم‌های بلاک چین به عنوان بستر بیت کوین، روی دوش پردازنده اصلی کامپیوتر (CPU) قرار داشت. در نتیجه، هر کاربر دارای پردازنده‌ای قدرتمندتر، سود بیشتری به دست می‌آورد و پیشتاز بود. با گذشت یک سال و رسیدن به سال 2010، ایده پردازی‌ها برای افزایش سودآوری شروع شد. ایده جنجالی، ماینینگ با استفاده از پردازشگرهای گرافیکی (GPU) بود.

ماینینگ

پردازشگرهای گرافیکی، تعداد هسته و توان بسیار بیشتری در مقایسه با پردازنده‌های اصلی دارند. به عنوان نمونه، اگر یک پردازنده عادی بتواند در هر کلاک چهار دستورالعمل 32 بیتی را واکشی و اجرا کند، این تعداد برای یک پردازشگر گرافیکی در همان سطح به سه هزار و دویست دستورالعمل 32 بیتی افزایش پیدا می‌کند! نرم افزارهای ماین کردن بیت کوین، رفته رفته به سمت استفاده از پردازشگرهای گرافیکی رفتند و رقابت به شدت افزایش پیدا کرد.

این ایده به مرور زمان بهبود پیدا کرد و کاربران به راه‌اندازی ریگ کارت گرافیک رو آوردند. آن‌ها داخل کامپیوترهای خود چندین کارت گرافیک قدرتمند سوار کرده و پردازش‌ها را روی دوش آن‌ها قرار می‌دادند. این ایده به مرور زمان بهبود پیدا کرد و کاربران به راه‌اندازی ریگ کارت گرافیک رو آوردند.

همانطور که در مطلب تشریح ریگ ماینینگ به آن اشاره کردیم، منظور از آن، یک سیستم کامپیوتری است که برای استخراج بیت کوین یا هر پول دیجیتالی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ شما که روی آن نرم افزار استخراج بیت کوین نصب شده است، یک ریگ ماینینگ به شمار می‌رود.

با ورود اولین ASICهای مخصوص ماین کردن به بازار، رقابت وارد فاز تازه‌ای شد. منظور از یک ASIC، هر سیستم کامپیوتری است که به منظور انجام عملی مشخص و خاص، بهینه‌سازی و سفارشی‌سازی شده باشد. این برخلاف کاربرد کامپیوترهای خانگی است که به صورت همه منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرند. اختصاصی بودن ASICها برای ماینینگ سبب شد در دنیای ارزهای دیجیتال، بهینه‌تر، کارآمدتر و سودآورتر ظاهر شوند.

ماینینگ

با ظهور این سیستم‌های کامپیوتری مخصوص استخراج ارزهای الکترونیک، رقابت بیشتر شد، به همین دلیل کاربرانی که ریگ کارت گرافیک ایجاد کرده بودند، تعدادی از آن‌ها را با کارت گرافیک‌های قدرتمند جایگزین کرده یا تعداد پردازشگرهای گرافیکی را در ریگ افزایش دادند تا بتوانند با نرخ هش بالای ASICها رقابت کنند. تشنگی کاربران برای ایجاد ریگ‌های کارت گرافیک بزرگ، سبب بروز انفجاری بزرگ در خط تولید دو شرکت انویدیا و ای ام دی به عنوان تنها تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک در دنیا شد.

بررسی ساده و سریع مفهوم ماینینگ

ماینینگ به طور ساده، اختصاص توان پردازشی سیستم کامپیوتری خود برای حفاظت و صیانت از امنیت شبکه است. به عنوان پاداش، به شما پول تعلق خواهد کرد. دلیل استفاده از عبارت ماینینگ (Mining) برای این عملیات، شباهت آن با زمان کندن زمین برای رسیدن به طلا است.

پردازش توسط کامپیوترها صورت می‌گیرند. ابتدا یک تراکنش در نظر گرفته شده و سپس به یک بلاک متصل می‌شود. زمانی که این بلاک به حداکثر ظرفیت آن معادل 1 مگابایت رسید، به انتهای بلاک چین افزوده خواهد شد. همانطور که از روی نام بلاک چین مشخص است، زنجیره‌ای از بلاک‌ها به شمار می‌رود. به منظور پیاده‌سازی این روال، یک ماینر، که می‌تواند یک ریگ کارت گرافیک یا یک ASIC باشد، می‌بایست بر اساس الگوریتم POW، به حل یک سری مسائل ریاضی پیچیده بپردازد. در صورت افزودن یک بلاک به بلاک چین، به عنوان جایزه، 12.5 بیت کوین اعطا خواهد شد.

ماینینگ

طراحی شبکه بیت کوین به گونه‌ای بوده که با افزایش تعداد ماینرها، پردازش‌های مربوط به حل مسائل پیچیده، سنگین‌تر و سنگین‌تر می‌شوند. دلیل این اقدام، حفظ ارزش این ارز دیجیتالی بوده است. در اولین سال‌های ظهور بیت کوین، تعداد کمی ماینر وجود داشت، به همین دلیل مسائل ریاضی نام برده چندان پیچیده نبودند. در نتیجه، امکان حل کردن آن‌ها تنها با تکیه بر توان پردازشی پردازنده اصلی (CPU) وجود داشت.

بیت کوین ماینینگ با استفاده از توان پردازشی سی پی یو آغاز و خیلی زود، وارد فاز بهره‌وری از توان بسیار بالای جی پی یو (پردازشگر گرافیکی) شد. بعد از ظهور اولین ASIC مخصوص ماینینگ در سال 2013، سبک بازی به طور کامل تغییر کرد.

الگوریتم POW بیت کوین با عنوان SHA256 شناخته می‌شود. یک ASIC یا ریگ کارت گرافیک قادر به پردازش این الگوریتم است، اما سیستم‌های کامپیوتری بهینه شده برای پردازش الگوریتم‌های خاص مربوط به ارزهای دیجیتالی، کارآمدتر عمل می‌کنند. به همین دلیل وقتی ASIC ماینرها همچون انت ماینر اس 9 وارد بازار شدند، به خاطر توان بالای آن‌ها در اجرای الگوریتم SHA256، کارایی کارت گرافیک زیر سوال رفت. فراموش نکنید این مقایسه در حالی است که یک انت ماینر را با یک کارت گرافیک مقایسه می‌کنیم. قطعا در زمان ایجاد یک ریگ کارت گرافیک متشکل از چندین پردازشگر گرافیکی بسیار قدرتمند، توان پردازشی بالاتری در مقایسه با یک انت ماینر در اختیار خواهیم داشت.

ماینینگ

ظهور ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم از فراموش شدن ایده ساخت ریگ کارت گرافیک برای ماینینگ جلوگیری کرد. در اتریوم از الگوریتمی متفاوت استفاده شده و پردازشگر گرافیکی در تحلیل آن توانایی بهتری دارد. به این ترتیب کاربران توانستند با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری مجهز به کارت‌های گرافیک‌، همچنان در دنیای ارزهای دیجیتال فعال بمانند.

با وجود ظهور کامپیوترهای مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال، روند صعودی افزایش تقاضا برای خرید کارت گرافیک همینطور افزایش پیدا کرد، به طوری که در نیمه‌های سال 2017 بازار با مشکل کمبود این نوع سخت افزار رو به رو شد. دو شرکت ای ام دی و انویدیا قادر به برآورده کردن تشنگی کاربران برای خرید کارت‌های گرافیک نبودند. از طرفی در این دوره، قیمت بیت کوین و اتریوم به شدت افزایش پیدا کرد. دو شرکت نام برده به لطف عطش کاربران برای ساخت ریگ کارت گرافیک سود بسیار زیادی به جیب زده و ارزش سهام آن‌ها به شدت افزایش پیدا کرد.

اگرچه هدف کاربران از خرید کارت گرافیک برای یک بازه زمانی تغییر پیدا کرد، اما این موضوع سبب نشد ای ام دی و انویدیا، تمرکز خود را از روی دنیای گیمینگ برداشته و کارت‌های گرافیک خود را برای ماینینگ بهینه کنند. به عبارتی اولویت اصلی آن‌ها در ساخت کارت گرافیک، همچنان دنیای گیم باقی مانده است.