خطرناک ترین کشورها

خطرناک ترین کشورها در سال 2019 را بشناسید

به تازگی لیست خطرناک ترین کشورها از لحاظ امنیت داخلی و امنیت فردی مردم در سال 2019 منتشر شده است که در صدر آن اسم افغانستان به چشم می‌خورد. در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید.

بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان صلح جهانی برای اولین بار در پنج سال اخیر، جهان از آرامش بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است و میزان خطرهای جانی به طور نسبی کاهش یافته است. اگرچه باید این را هم در نظر داشت که به طور کلی در ده سال اخیر دنیا با میانگین رشد 3.78 درصدی به جای خطرناک‌تری تبدیل شده است.

گزارش‌ها و اندازه‌گیری‌های آماری سازمان صلح جهانی تا حدود زیادی تنها منبع مناسب برای تهیه این لیست هستند. این رتبه‌بندی شامل 163 کشور می‌شود که 99.7 درصد از کل جمعیت دنیا را در خود جای داده‌اند. این لیست بر اساس 23 فاکتور مهم که نشان می‌­دهند چقدر یک کشور امن یا ناامن است ایجاد شده که با توجه به این فاکتورها، کشورها امتیازی بین 1 تا 5 دریافت می‌کنند که 1 نشان دهنده­ بهترین و 5 بیان‌گر بدترین کشور از لحاظ امنیت است.

در ابتدا بهتر است بدانید که اندازه‌گیری صلح جهانی بر اساس سه معیار انجام می­‌گیرد. اولین معیار میزان امنیت و آرامش جامعه است. دومین معیار بزرگی اراضی کشور و کشمکش‍‌های بین‌المللی آن سرزمین بوده و در آخر سومین معیار مربوط به مسائل نظامی و بودجه‌های تخصیص یافته به این امر است.

همان‌طور که احتمالا می‌­دانید تعریف ماهیت صلح به طور کلی کمی مشکل است. به همین خاطر اکثر فاکتورها و معیارهای اندازه‌گیری صلح در یک کشور بیشتر بر اساس بررسی میزان اتحاد و هماهنگی به وجود آمده در یک کشور به هنگام عدم وجود خشونت و یا وقتی که ترس از به وجود آمدن خشونت در یک جامعه حاکم است، تعیین می­‌شوند.

خطرناک ترین کشورها کدام‌اند؟

خطرناک ترین کشورها

افغانستان صدرنشین جدول خطرناک ترین کشورها است!

همان‌طور که اشاره شد، در سال 2019 میانگین صلح جهانی نسبت به سال قبل از آن کمی افزایش یافت که این اولین باریست که جامعه جهانی شاهد چنین اتفاقی در پنج سال اخیر است. 86 کشور در زمینه­ صلح پیشرفت داشته و امن‌تر شده اند در حالی که 76 کشور به نوعی پسرفت داشته و شاهد ناامنی بیشتری بوده‌اند.

افغانستان در حال حاظر به عنوان ناامن‌ترین کشور دنیا شناخته می­‌شود و اخیرا در این رده­‌بندی جایگزین سوریه شده است. سوریه اکنون صاحب جایگاه دوم در میان خطرناک ترین کشورها است. بعد از این دو کشور سودان در رتبه سوم، یمن در رتبه­ چهارم و عراق در رتبه­ پنجم قرار می­‌گیرند و خطرناکترین کشورهای این لیست را به ترتیب تشکیل می‌­دهند.

امسال برای اولین بار یمن در میان پنج خطرناک­ترین کشور های دنیا قرار گرفت. یمن که مدت هاست درگیر جنگی نابرابر با عربستان سعودی و متحدان این کشور شده، هر روزه شاهد حمله‌های هوایی ویرانگر است. به همین دلیل امسال یمن به یکی از ناامن ترین مناطق دنیا تبدیل شده و هرآن ممکن است مورد حمله­ جت‌های سعودی قرار بگیرد.

در انتها می‌توانید لیست 15 کشور خطرناک جهان در سال جاری بر اساس گزارشات منتشر شده را مشاهده کنید.

  1. افغانستان
  2. سوریه
  3. سودان جنوبی
  4. یمن
  5. عراق
  6. سومالی
  7. جمهوری آفریقای مرکزی
  8. لیبی
  9. کنگو
  10. روسیه
  11. پاکستان
  12. ترکیه
  13. سودان
  14. اکراین
  15. کره شمالی

شایان به ذکر است ایران در این رتبه‌بندی در جایگاه 25ام قرار گرفته است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این کشورها را خطرناک‌ترین سرزمین‌های جهان می‌دانید؟ نظرات خود پیرامون این مطلب را با سایر کاربران گجت‌نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. همیشه پای ایران در میان است

  2. خوبه حداقل جزو۱۵تا اول نیستیم😂

  3. خاور میانه چقدر بدبخت شده که کره شمالی شده 15 لیست

  4. روسیه تروریست تو همه زمینه ها عقب مونده است. تنها تواناییش رهبری تروریست های جهان هست.

  5. افغانستان اونقدرام خطرناک نیست که رفته صدر جدول… روزی چندتا بمب و انتهاری که چیزی نیست الکی شلوغش کردن.

  6. فکر کنم این لیست را جان بولتون نوشته 😄😄😄 آخه ایران هرچی نداشته باشه دیگه امنیت که داره، ایران بیست و پنجم آخه؟

    • امنیت که فقط بمب و کار تروریستی نیست!
      دسترسی و مصرف مواد مخدر, اتحاد ملی, هماهنگی, آزادی بیان بدون شرط چاقو, اینا همه ضامن امنیت هست
      میشه بفرمایید تو ایران اتحاد چه معنایی داره؟
      یا اصلا ما تو کوچکترین رفتار های انفرادی, جمعی و دولتی و خصوصی دقیقا چقدر هماهنگی داریم؟
      تو کشوری داریم زندگی میکنیم که بالاترین سطح مسئولیت قانونیش با سطح جامعه, کوچکترین درک و هماهنگی نداره!
      رتبه 25 برای ایران واقعا خوشبینانست..
      حتی اگه عملیات های تروریستی رو هم در نظر بگیریم, هنوز چند سال بیشتر از ریگی نگذشته! همین چند مدت پیش دو سه تا عملیات تروریستی رو تجربه کردیم..
      هر چند ماه یکبار خبر شهادت سربازهامون تو مرز ها میرسه! هنوز ده سال نگذشته از ترور مهندس های هسته ای مون, که آخرشم با شبهه بود و مشخص نشد کی شهیدشون کرده
      تازه اگه عملیات تروریستی هم تو نباشه, یکی از بهترین کارگردان های کشورت به چهار نفر لباس و پرچم داعش میده و سوار اسبشون میکنه که بله, همینه که هست!
      زندگی توی این جو برای هر فرد و رشد هر کودکی خطرناکه
      این یه بخشی از عدم امنیت تو ایران بود و چیزیه که همه میبینن..

    • خدا وکیل کجا اسم ایرانو دیدی از خودت حرف میزنی چیزی اگه میکشی فازش خوبه معرفی کن ما هم بزنیم

    • موافقم ایران از نظر امنیت پیشرفتس