ایلان ماسک باز هم بر ایده خودش مبنی بر حمله اتمی به مریخ پافشاری کرد!

میلیاردر مشهور، ایلان ماسک (Elon Musk) بار دیگر بر ایده خودش مبنی بر بمباران مریخ با بمب‌های اتم، پافشاری کرد. اما آیا واقعا حمله اتمی به مریخ می‌تواند فکر خوبی باشد؟

احتمالا تمام کسانی که اخبار روز دنیا را کم و بیش دنبال می‌کنند، نام ایلان ماسک را حداقل یک‌بار شنیده‌اند. اما بسیاری از این افراد، احتمالا هیچ ایده‌ای ندارند که ایلان ماسک دقیقا کیست و چه می‌کند! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بگوییم که ایلان ماسک صاحب چندین شرکت صاحب‌نام در دنیای تکنولوژی، انرژی و هوا فضا است که مطمئنا بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها هم دو شرکت عظیم و بسیار موفق تسلا و همینطور SpaceX یا اِسپِیس اِکس هستند. کمپانی عظیم SpaceX به صورت انحصاری روی ساخت و توسعه موشک‌ها و فضاپیماهای پیشرفته کار می‌کند و انقدر کار این شرکت حرفه‌ای و قابل تحسین است که از ایلان ماسک و SpaceX می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرف قراردادهای ناسا (NASA) یاد کرد! از آنجایی که بسیاری از افراد معتقدند بخش زیادی از موفقیت‌های ناسا مدیون همکاری آن‌ها با شخص ایلان ماسک و SpaceX است، پس مطمئنا وقتی ایلان ماسک فکر می‌کند حمله اتمی به مریخ ایده خوبی است، استدلال‌های قابل تاملی برای گفته‌اش دارد.

شرکت SpaceX

چند روز پیش، ایلان ماسک در توئیتر خودش دوباره به بحث بمباران اتمی مریخ پرداخت و به همین مناسبت، ما قصد داریم این ایده او را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل ایلان ماسک و موافقان او

برای اینکه دلایل ایلان ماسک برای بمباران کردن سیاره سرخ با بمب‌های اتم را متوجه شوید، ابتدا باید به هدف و آرمان اصلی‌ای که او در سر دارد، پی ببرید. هدف اصلی ایلان ماسک این است که در مریخ، جوامع بشری یا به اصطلاح کولونی (Colony) ایجاد کند. همانطور که یقینا می‌دانید، بشر در حال حاضر حتی اگر تکنولوژی سفر دسته‌جمعی به مریخ را داشته باشد هم توانایی زندگی در سیاره سرخ را ندارد. به همین علت، ایلان ماسک معتقد است باید به زور هم که شده، مریخ را به مکانی زیست‌پذیر برای انسان‌ها تبدیل کنیم!

ایده ماسک برای سکونت‌پذیر شدن مریخ، افزایش دمای این سیاره است. او معتقد است اگر انسان بتواند یک حمله اتمی به مریخ ترتیب دهد، آنگاه می‌تواند آب‌های منجمد شده این سیاره را تبخیر کند. حمله اتمی به مریخ وقتی با تبخیر آب‌های موجود در این سیاره همراه شود، می‌تواند موجب آزادسازی گاز CO2 در اتمسفر و درنتیجه، ایجاد اثر گلخانه‌ای در مریخ شود! اگر همه‌چیز طبق خواسته‌های ماسک پیش برود، آنگاه می‌توان گفت که حداقل روی کاغذ و به صورت تئوری، انسان می‌تواند در مریخ، کولونی بسازد.

ایلان ماسک انقدر به این ایده خودش ایمان دارد که حمله اتمی به مریخ را به اصلی‌ترین ماموریت و هدف شرکت خودش SpaceX بدل کرده است!

حمله اتمی به مریخ

دلایل مخالفان حمله اتمی به مریخ

احتمالا واضح‌ترین دلیل مخالفت با حمله اتمی به سیاره سرخ، این است که بشر حتی نمی‌تواند نتایج و اثرات بلندمدت انداختن صرفا یک بمب اتم آن هم در یک شهر کوچک در کره زمین را کنترل، یا حتی صرفا به درستی پیشبینی کند؛ چه برسد به اینکه بخواهد یک حمله اتمی، آن هم به یک سیاره مثل مریخ ترتیب بدهد! نه تنها مریخ یکی از نزدیک‌ترین سیارات به سیاره ما است و حداقل از نظر تئوری، ممکن است حمله اتمی به آن، روی کره زمین هم تاثیر بگذارد؛ بلکه در نهایت، شاید تنها سیاره‌ای که بشر بتواند به آن برای زندگی مهاجرت کند، همین مریخ باشد. درست است که هدف ایلان ماسک هم زیست‌پذیر کردن این سیاره برای انسان‌ها است اما اگر تنها یک چیز، خارج از برنامه پیش برود، آنگاه ممکن است برای همیشه، شانس زندگی در سیاره سرخ را از دست بدهیم.

اما حتی اگر ایده ایلان ماسک را حداقل از نظر تئوری، ایده درست و مناسبی بدانیم، باز هم دلایلی برای مخالفت با بمباران هسته‌ای مریخ وجود دارد. دوتا از این دلایل را مجله علمی مشهور Nature Astronomy در مطالعاتی که داشت، مطرح کرد:

یک دلیل این است که ما مطمئن نیستیم در مریخ، به حد کافی گاز CO2 محصور شده و ممکن است با هزینه و ریسک بسیار بالا، یک حمله اتمی به این سیاره ترتیب دهیم و بعد ببینیم که بخاطر کمبود CO2 در اتمسفر این سیاره، هرگز اثر گلخانه‌ای مدنظر ایلان ماسک، بوجود نمی‌آید.

دلیل دوم هم این است که ذرات موجود در اتمسفر مریخ، دائما درحال خارج از شدن از این اتمسفر و معلق شدن در فضای بیرون مریخ هستند. پس حتی اگر به میزان مناسبی از CO2 هم دست پیدا کنیم، این احتمال کاملا وجود دارد که این گاز، ذره ذره از اتمسفر مریخ خارج، و در فضا سرگردان شود!

قطعا یک دلیل سومی هم وجود دارد و آن هم چیزی است که محققان دو دانشگاه کولورادو (Colorado) و آریزونای شمالی (Northern Arizona) با بررسی‌های خودشان به آن دست پیدا کردند:

بشر اصلا تکنولوژی لازم برای زیست‌پذیر کردن مریخ با استفاده از گاز CO2 را ندارد و حتی اگر اینکار از نظر تئوری هم جواب دهد، از نظر عملی نمی‌توانیم انجامش دهیم

اما نظر شما کاربران گجت نیوز در رابطه با حمله اتمی به مریخ چیست؟ آیا ایده ایلان ماسک آنقدر محتمل هست که بخواهیم سیاره مریخ را بمباران اتمی کنیم یا بهتر است دست از سر سیاره سرخ برداریم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. خلاصه اینکه بشر موجودیست کنجکاو و بدنبال منابع و سرزمینهایی نو خوبه یک امتحانی بشه اما بیایند ازنورخورشید استفاده کنند روش‌هایی دیگر تا بمب اتم چون ممکنه خیلی چیزا درست انجام نشه

  2. اینقدر هزینه میکنند واسه مریخ همینارا خرج فرهنگ زندگی بدون الودگی کنند نیازی به رفتن مریخ نیست فعلا دراینده دور هم ممکن است جاهای بهتری برای زیستن پیدا بشه

  3. این احمقانه ترین کاریه که بشر میتونه بکنه. دستکاری نظام هستی منجر به نابودی انسان خواهد شد .

  4. نمیشه توی همین سیاره ای ک ساکنیم آدم باشیم و خرابش نکنیم!
    از بهشت بریم توی برهوت ک چی!خب انسان باشیم دیگه!
    اگه ژنِ منطق انسانها دستکاری و در نهایت درست بشه،مشکلی پیش نمیاد تا ابد

    • دقیقا منم همین نظرو دارم که همین زمین رو نگه داریم و بهش اسیب نزنیم ، چرا باید بریم تو سیاره ای که هیجیش مشخص نیستش !!
      بعدشم برای انسان هیچی زمین نمیشه ، ماها فقط میتونیم تو همین زمین زندگی کنیم

  5. موفقیت و بلند پروازی ایلان ماسک ستودنیه ولی در این مورد رسما داره شعر میگه

  6. 😕😕ما تو فکر چی هستیم اینا تو فکر چین خدا

  7. این ایده رو من بچگی بهش فکر کرده بودم و میگفتم چرا اینکارو نمیکنن :/و الان میفهمم که خودشونم بهش فک کردن :/