تقویم نجومی شهریور 98

تقویم نجومی شهریور 98 ؛‌ رصد بارش شهابی اپسیلون برساوشی

تقویم نجومی شهریور 98 برای علاقه‌مندان به پدیده‌های فضایی رویدادهای متعددی دارد. علاقه‌مندان می‌توانند در این ماه بارش شهابی پرساوشی، خوشه ستاره‌ای کندوی عسل و رویت هلال شامگاهی محرم 1441 را رصد کنند.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری در تشریح رویدادهای تقویم نجومی شهریور 98 عنوان کرد در تقویم این ماه رویدادهایی چون بارش شهابی پرساوشی، رویت هلال شامگاهی محرم 1441، هم‌نشینی دنباله‌دار آفریکانو با خورشید، ویژه برنامه‌های روز و هفته ملی ستاره‌شناسی و هم نشینی ماه و خوشه ستاره‌ای کندوی عسل وجود دارد. در ادامه جزئیات پدیده‌های تقویم نجومی شهریور ۹۸ را بررسی می‌کنیم.

تقویم نجومی شهریور 98

دوشنبه 4 شهریور

در ساعت 4:30 دقیقه بامداد سیاره سرخ مریخ در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد و در این زمان به بیشترین فاصله با خورشید خواهد رسید.

سه شنبه 5 شهریور

در ساعت 6:20 دقیقه صبح ماه در گره صعودی قرار می‌گیرد و در بالای مدار زمین خواهد بود. در همین روز و در ساعت 19 ستاره معروف فلوکس در صورت فلکی دوپیکر در 6.1 درجه شمال ماه قرار خواهد داشت.

چهارشنبه 6 شهریور

در این روز شاهد هم‌نشینی ماه و خوشه باز ستاره‌ای کندوی عسل هستیم و در ساعت 16:43 دقیقه در شرایط روز این اجرام در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند. علاقه‌مندان برای رصد این هم‌نشینی باید بامداد این تاریخ و پیش از روشنایی هوا در نزدیکی هلال صبحگاهی ذی‌الحجه 1440 این خوشه ستاره‌ای را رویت کنند.

جمعه 8 شهریور

ماه در ساعت 15:08 دقیقه این روز در شرایط ماه نو قرار می‌گیرد و نخستین غروب خورشید بعد از مقارنه یا شامگاه همین روز از خورشید زودتر غروب خواهد کرد و هلال محرک قابل مشاهده نیست. همچنین در ساعت 20:27 دقیقه شب جمعه 8 شهریور کره ماه در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد. این میزان فاصله حدود 357 هزار و 177 کیلومتر خواهد بود.

شنبه 9 شهریور

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری در خصوص رویداد این روز عنوان کرد:

در این روز رویت هلال شامگاهی محرم 1441 قمری که آغازگر سال نو هجری قمری نیز محسوب می‌شود در شامگاه این روز و بعد از غروب خورشید امکان پذیر خواهد بود. هلال محرم سال جاری در لحظه غروب خورشید 7 درجه بالای افق غربی قرار خواهد داشت و با چشم غیر مسلح در سراسر کشور به ویژه جنوب و غرب کشور تا ساعت 20:27 دقیقه قابل رصد است و از این رو مکث هلال 56 دقیقه در افق غربی پس از غروب خورشید است.

مسعود عتیقی افزود در شنبه 9 شهریور برنامه‌های ویژه‌ای به مناسبت هفته ملی ستاره‌شناسی انجام می‌شود که به زودی جزئیات این مراسم به مردم اعلام خواهد تا از فرصت حضور در برنامه‌های رایگان نجومی در تهران و برخی از شهرهای کشور را بهره‌مند شوند.

دوشنبه 11 شهریور 98

در ساعت 14:30 این روز سیاره مریخ در شرایط مقارنه قرار خواهد گرفت و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین جای می‌گیرد. البته این سیاره در این شب‌ها قابل مشاهده نیست.

چهارشنبه 13 شهریور

سیاره تیر در ساعت 5:30 دقیقه بامداد این روز به مقارنه بیرونی می‌رسد و از افق صبحگاهی به شامگاه برای رصد انتقال پیدا می‌کند و طی روزهای قبل و بعد از این تاریخ در آسمان قابل مشاهده نیست. در این تاریخ بزرگداشت ابوریحان بیرونی، ستاره‌شناس مشهور ایرانی نیز است که از سال‌های گذشته به همین مناسبت انجمن آماتوری ایران، این روز را به عنوان روز ملی ستاره‌شناسی اعلام کرد. در همین راستا از روز شنبه 9 شهریور تا جمعه 15 شهریور هفته ملی ستاره‌شناسی خواهد بود. طی این هفته علاقه‌مندان قادر خواهند بود به شکل رایگان از برنامه رصد آسمان با تلسکوپ و بازدید از برخی رصدخانه‌ها و آسمان‌های کشور برخوردار شوند.

پنجشنبه 14 شهریور

در این روز دنباله‌دار C/2018 W2 یا آفریکانو به کمترین فاصله خود با خورشید می‌رسد که در این زمان این دنباله‌دار 1.46 واحد نجومی برابر با 218 میلیون و 411 هزار کیلومتر با خورشید فاصله خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند این دنباله‌دار را با دوربین‌های کوچک نجومی و تلسکوپ‌های آماتوری رصد کنند.

جمعه 15 شهریور 

در این تاریخ و در ساعت 7:42 دقیقه صبح ماه به تربیع اول خواهد رسید. در ساعت 12:10 دقیقه ظهر نیز هم‌نشینی ماه و مشتری رخ می‌دهد که در شبانگاه این تاریخ نیز علاقه‌مندان می‌توانند نزدیکی سیاره برجیس با ماه را در وضعیت تربیع اول مشاهده کنند.

یکشنبه 17 شهریور 

در ساعت 18:12 دقیقه این روز کوژ ماه افزاینده به کمترین فاصله با سیاره زحل خواهد رسید که در شامگاه این روز و با تاریکی هوا علاقه‌مندان می‌توانند نزدیکی ماه و زحل را مشاهده کنند. در ساعت 22:05 این روز نیز ماه به گره نزولی خواهد رسید و برای دو هفته از مدار زمین پایین‌تر خواهد بود.

دوشنبه 18 شهریور

در ساعت 8:08 دقیقه صبح کره ماه در کمترین فاصله با سیار پلوتو قرار خواهد گرفت که البته برای مشاهده آن باید از تلسکوپ‌های قدرتمند آماتوری 12 اینچ و بالاتر استفاده کنید. در شامگاه این تاریخ بارش شهابی اپسیلون برساوشی نیز قابل رصد است. اوج این بارش حداکثر 5 شهاب در سرعت است و با توجه به اینکه کانون این بارش یعنی صورت فلکی برساوش به بیشترین ارتفاع در آسمان خواهد رسید، علاقه‌مندان می‌توانند در ساعت 5 صبح بامداد روز دوشنبه و 3 بامداد روز سه‌شنبه 19 شهریور آن را رصد کنند. این بارش هر ساله 14 تا 30 شهریور رخ می‌دهد و از 11 سال قبل به صورت دقیق بررسی می‌شود.

سه‌شنبه 19 شهریور

در این تاریخ و در ساعت 11:40 دقیقه صبح سیاره نپتون در وضعیت مقابله قرار خواهد شد که حدودا در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد که بهترین فرصت برای رصد آن به کمک تلسکوپ‌های کوچک آماتوری در طول شب خواهد بود. در این تاریخ دنباله‌دار 260P/مک نات نیز در کمترین فاصله با خورشید قرار می‌گیرد.

جمعه 22 شهریور

در ساعت 18:02 دقیقه روز جمعه ماه به اوج زمینی خواهد رسید و فاصله آن با زمین حدود 406 هزار و 378 کیلومتر خواهد بود.

شنبه 23 شهریور

در صبح روز شنبه و در ساعت 9:04 دقیقه ماه در وضعیت ماه بدر یا ماه کامل می‌رسد.

جمعه 29 شهریور

ستاره دبران در ساعت 20:44 دقیقه روز جمعه در صورت فلکی گاو برای دوبین بار در این ماه با جدایی 2.6 درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد.

یکشنبه 31 شهریور

آخرین رویداد تقویم نجومی شهریور 98 در ساعت 6:12 دقیقه روز یکشنبه 31 شهریور خواهد بود که ماه به تربیع آخر خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*