مصرف نمک

آیا میزان مناسب مصرف نمک در طول روز را می‌دانید؟

مصرف نمک فراوان می‌تواند سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات زیادی را به وجود آورد، اما آیا میزان مناسب مصرف این ماده خوراکی در طول روز را می‌دانید؟

بدن انسان برای داشتن عملکرد صحیح، به مقدار کمی سدیم نیاز دارد و این میزان به طور معمول در نمک ( کلرید سدیم) وجود دارد، اما اکثر افراد نمک زیادی مصرف می‌کنند و این مسئله موجب ابتلای آن‌ها به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. متخصصان بهداشت، سال‌هاست که سعی در حل این مشکل دارند، اما در این راه با موانع مختلفی مواجه می‌شوند. بر اساس نتایج آخرین تحقیقات انجام‌شده، مصرف نمک باید بیشتر از توصیه‌های فعلی، کاهش یابد. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، توصیه می‌کند که افراد باید کمتر از 5 گرم نمک در طول روز مصرف کنند، اما میزان مصرف جهانی آن به طور متوسط، 10 گرم در روز است. مصرف بیش از حد این ماده موجب افزایش فشار خون شده و با خطراتی همانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی همراه است.

مطالعات مختلف درباره میزان مصرف نمک

نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که میان مصرف زیاد این ماده خوراکی و بیماری‌های قلبی و عروقی رابطه مستقیم وجود دارد؛ در حقیقت با افزایش مصرف نمک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ زودرس افزایش پیدا می‌کند، اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند رابطه‌ای میان مصرف زیاد سدیم و بیماری قلبی و عروقی وجود ندارد. محققان معتقدند که مصرف کمتر از 7.5 گرم نمک در روز و همچنین بیش از 12.5 گرم می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ زودرس شود.

مصرف نمک

90 درصد نمکی که افراد در طول روز مصرف می‌کنند، از طریق ادرار دفع می‌شود، اما باید برای مشخص کردن میزان مصرف این ماده غذایی در طول روز، ادرار افراد را در 3 دوره 24 ساعته جمع‌آوری و سپس اندازه‌گیری کرد. این اقدام را می‌توان دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری نمک مصرفی هر فرد دانست، اما نیازمند وقت و هزینه بیشتری‌ست. برخی مطالعات میزان نمک را با استفاده از اندازه‌گیری نقطه‌ای ادرار تخمین می‌زنند؛ بدین صورت که یک نمونه کوچک از ادرار تهیه کرده و توسط آن میزان نمک مصرفی فرد را محاسبه می‌کنند. این کار ساده‌تر و ارزان‌تر بوده و دردسر کمتری برای افراد دارد.

مطالعات انجام شده با توجه به نتایج آزمایشات ادرار نقطه‌ای حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی میان مصرف زیاد نمک و بیماری قلبی و عروقی وجود ندارد، اما همانطور که گفته شد، این روش اندازه‌گیری دقیق نیست. داده‌های حاصل از آزمایشات پیشرفته‌تر نشان می‌دهد که میان مصرف زیاد سدیم و فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی و خطر مرگ و میر، رابطه مستقیمی وجود دارد. باید آزمایشات دقیقی به منظور برآورد میزان این ماده خوراکی انجام شود، زیرا نتایج آزمایشات ادرار نقطه‌ای غیرقابل اعتماد هستند. به طور کلی جواب مشخص است؛ کاهش میزان نمک موجب نجات جان انسان‌ها می‌شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کاهش تدریجی مصرف این ماده غذایی در افراد یک استراتژی قابل دسترس، مقرون به صرفه، موثر و مهم برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است، حتی کاهش نامحسوس در استفاده از این ماده خوراکی هم می‌تواند برای سلامتی افراد مفید باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*