کارت سوخت

بازار سیاه کارت سوخت در پمپ بنزین‌ها رونق پیدا کرد

کارت سوخت با هدف نظم بخشیدن به توزیع بنزین به روی کار آمد، اما شواهد حاکی از آن است که بازار سیاه کارت سوخت در پمپ بنزین‌ها دوباره رونق پیدا کرده و برخی از متصدیان پمپ بنزین‌ها از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند.

طبق اطلاعیه شرکت ملی فرآورده‌های نفتی از 22 مرداد 98 طرح استفاده اجباری از کارت سوخت در 4 کلان‌شهر کشور اجرایی شد که قرار است به زودی در سراسر کشور به مرحله اجرا برسد. از همان ابتدا مسئولان مربوطه برای تامین زیرساخت‌های لازم اقدامات زیادی را انجام دادند، اما تغییرات چشمگیری در این خصوص رخ نداد و همچنان جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری کارت هوشمند سوخت خود را در اختیار مالکان وسایل نقلیه قرار می‌دهند.

شرکت ملی فرآورده‌های نفتی با هدف حل چنین مشکلاتی از ابتدای شهریورماه سال جاری لیتراژ کارت جایگاه‌داران را کاهش داد و در این راستا میزان سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها در سراسر کشور در هر بار سوخت‌گیری از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش پیدا کرد. کارشناسان این حوزه بر این باورند که احیای مجدد کارت منافعی را به دنبال دارد، اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که چنین طرحی شرایط را برای سوءاستفاده برخی از افراد فراهم می‌کند.

سوءاستفاده برخی از جایگاه‌داران با کارت سوخت

گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که برخی از متصدیان جایگاه‌های سوخت در ازای ارائه کارت سوخت از مشتریان مبلغی را درخواست می‌کنند و مالکانی که به هر دلیلی فاقد کارت سوخت هستند، ناچار به پرداخت خواهند شد. در همین رابطه فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است و هیچ جایگاه‌داری اجازه دریافت هزینه جداگانه از مشتریان را نخواهد داشت. وی افزود مشتریان هنگامی که با چنین موضوعی مواجه شدند می‌توانند آن را به عنوان تخلف به شماره 09627 گزارش دهند.