دوربین گلکسی اس 11

دوربین گلکسی اس 11 سامسونگ شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

یکی از افشاگران دنیای موبایل با اشاره به دوربین گلکسی اس 11 (Galaxy S11)، می‌گوید طرفداران سامسونگ برای ارتقای واقعی دوربین، منتظر عرضه‌ی گلکسی اس ۱۱ باشند.

در تازه‌ترین افشاگری خود، Ice Universe توییت کرده: دوربین گلکسی اس 11 چیزی دارد که تاکنون بی‌سابقه بوده است. البته او روشن نکرده که این خاص بودن، به قابلیت‌های عکاسی گوشی مرتبط است یا فیلم‌برداری؟

طبق شایعاتی که تاکنون شنیده‌ایم؛ دوربین گلکسی اس 11 می‌تواند رزولوشن بالاتر، گشودگی دیافراگم متغیر با آزادی عمل بیشتر، سنسورهای ToF اضافه و توانایی بزرگ‌نمایی مضاعفی داشته باشد. اما همه این‌ها را قبلا هم دیده‌ایم و اگر منظور او وجود این امکانات در گلکسی S11 به شکلی بهبود یافته است؛ شاید برای هیجان‌زده شدن زود باشد. چرا که پیش از درگیر کردن ذهن خود با پرچمدار بعدی سامسونگ، می‌توانیم از تماشای نمونه عکس‌های ثبت شده با دوربین گلکسی نوت 10 پلاس لذت ببریم.

گلکسی نوت 10

مشخصات و قابلیت‌های دوربین گلکسی اس 11

از گشودگی دیافراگم متغیر آغاز می‌کنیم که شایعات درباره آن داغ است. در حال حاضر دهانه لنز پرچمداران سامسونگ بسته به نور محیط، روی f/1.5 یا f/2.4 تنظیم می‌شود؛ اما ظاهرا کمپانی کره‌ای برای دوربین گلسکی اس 11، یک نقطه تنظیم دیگر را اضافه خواهد کرد.

این گشودگی سه‌گانه بر خلاف آنچه که امید می‌رفت، در دوربین نوت 10 وجود ندارد و شاید به عنوان برگ برنده با گلکسی S11 رونمایی شود. همچنین می‌تواند شامل چیزی باشد که تحت عنوان دهانه لنز مایع (liquid aperture lens) شناخته می‌شود. با این سیستم، امکان تغییر انحنای لنزها در واکنش به تغییرات سریع نقاط کانونی، فراهم خواهد شد.

سامسونگ از مدت‌ها پیش، همکاری خود را با شرکت Varioptics در همین زمینه آغاز کرد. در سال 2017، این شرکت همراه با  تکنولوژی‌هایش به مالکیت کمپانی Corning (سازنده‌ی گوریلا گلس برای نمایشگر گوشی ها) درآمد. از قضا، سامسونگ با کورنینگ یک همکاری استراتژیک دارد و همین موضوع، وجود لنز مایع در گلکسی اس 11 را محتمل جلوه می‌دهد. شمایی از نحوه‌ی کارکرد این سیستم را می‌توانید در ویدیوی زیر تماشا کنید.

رزولوشن سنسورهای دوربین گلکسی اس ۱۱

سنسورهای جدید 64 و 108 مگاپیکسلی سامسونگ در حالت تجمیع پیکسلی (pixel-binning)، به ترتیب خروجی 16 و 27 مگاپیکسلی می‌دهند. در واقع داده‌های مربوط به روشنایی و رنگ را از 4 پیکسل، در یک پیکسل مجازی ترکیب می‌کنند.

البته پیکسل‌های بیشتر، لزوما به معنای ثبت تصاویر بهتر نیست؛ زیرا آن‌ها معمولا کوچک‌تر هستند و جذب نور کمتری دارند. اما با جادوی تجمیع پیکسلی یا ترکیب کردن اطلاعات چند پیکسل در یکدیگر؛ نه تنها عکس‌های کم‌حجم‌تری تولید می‌شود، بلکه کوچک بودن سایز پیکسل‌ها نیز با حقه‌های الگوریتمی قابل رفع است.

علاوه بر ثبت تصاویر رزولوشن بالا، سنسورهای جدید سامسونگ با تکنولوژی تتراسل (Tetracell) عملکرد بهبود یافته‌ای در محیط‌های کم‌نور خواهند داشت؛ مثلا اکسپوژر هایلایت شده‌ی بهتر برای عناصر روشن، فوکوس خودکار سریع‌تر و HDR ارتقا یافته. البته همه‌ی این‌ها فعلا روی کاغذ است و هیچ‌چیز بهتر از یک سنسور سایز بزرگ نیست. پس شاید اصلا سامسونگ از یک سنسور جدیدتر برای دوربین گلکسی اس 11 استفاده کند.

اما از ادعای یکی از تامین کنندگان کمپانی کره‌ای هم غافل نشویم که گفته «سامسونگ در حال احداث یک کارخانه اختصاصی برای سنسورهای ToF است.» مشابه آنچه که در گلکسی نوت 10 پلاس وجود دارد. این سنسورها برای سنجش بهتر عمق، شناسایی دقیق‌تر چهره و ارتقای کیفیت تصاویر پرتره نقش دارند. با این اوصاف، وجود سنسور ToF در سامسونگ گلکسی اس 11 که جای خود دارد؛ حتی انتظار می‌رود گوشی های میان رده کمپانی نیز به آن تجهیز شوند.

خانواده گلکسی نوت 10

به هر حال پیشرفت سامسونگ در عرصه دوربین، برای علاقه‌مندان این برند خوشایند خواهد بود. البته کمپانی کره‌ای هم‌اکنون نیز سازنده‌ی برخی از بهترین دوربین های موبایل است؛ اما گوشی هایی مانند آیفون 11 و به ویژه گوگل پیکسل 4 با وعده‌ی ارتقای دوربین در راه هستند. پس شاید سامسونگ مجالی برای استراحت و بسنده کردن به دوربین‌های فعلی‌اش نداشته باشد. از این رو، می‌توان مطمئن بود که مهم‌ترین ارتقای گلکسی اس ۱۱ را باید در مشخصات اپتیک این گجت جستجو کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. دقیقا هیچی مثل یه سنسوز سایز بزگتر نمیشه به نظرم وقتشه سامسونگ از سنسورهای سایز بزرگ حتی یک اینچی استفاده کنه به خصوص که اپل و هووای هم حتما از تکنولوژی جدیدشون رونمایی میکنن و احتمالا اونا هم سایز سنسور رو افزایش مسدن

  2. طرفدارای اپل کجان شماهم به iphone 11 pro max دلتون خوشه

  3. سرشکستگی دیگه ای برای سامهنگ.
    مطمنا فروشش کمتر از نسل قبل میشه.

    • معلومه که هیچی از تکنولوژی حالیت نیست و داری مثل همون در جا میزنی
      فعلا قویترین دوربین جهان به کوری چشم شما نوت 10 شده و همه دارن پشتش بوق میزنن
      پس سرشکستگی به اون میگن که خودتو به نفهی بزنی و شعر تحویل بدی از سوزش

  4. این سامسونگ دیگه شورشو در اورده یکی از مسولای ایرانخودرو یا سایپا رو ببرن تو شرکت سامسونگ تا 20سال همون اس 10 پلاس تولید میشه بادرز و حفرهای زیاد بدون کارتن هم تحویل میده چه خبرتونه چه خبره ؟؟؟؟؟😁

  5. والا همرو شگفت زده کرده