امتیازات فیلم جوکر

نمرات و امتیازات فیلم جوکر منتشر شد + خلاصه چند نقد معتبر

در این مطلب قصد داریم به بررسی چند نقد معتبر و همینطور نمرات و امتیازات فیلم جوکر (Joker) که به احتمال بسیار زیاد یکی از چهره‌های شاخص فصل جوایز امسال خواهد بود، بپردازیم.

دیگر کم کم داریم به فصل جوایز سال 2019 نزدیک می‌شویم و بنظر می‌رسد فصل جوایز امسال، یکی از جذاب‌ترین فصول سینمایی طی 2دهه اخیر باشد! فیلم‌های بسیار مهم و قابل توجه زیادی امسال اکران شده‌‌اند یا قرار است اکران شوند. از سال گذشته مشخص شده بود که امسال در فصل جوایز، شاهد رقابت بسیار جذاب دو فیلم The Irishman و Once Upon a Time In Hollywood خواهیم بود. همانطور که قطعا می‌دانید، این دو فیلم به ترتیب توسط مارتین اسکورسیزی افسانه‌ای و کوئنتین تارانتینو بزرگ ساخته شده‌اند و تیم بازیگری هر دو فیلم هم به معنی واقعی کلمه خارق‌العاده است.

اما هرچه به اواخر سال 2019 نزدیک شدیم، یک فیلم دیگر هم شروع به دلبری کردن از عاشقان سینما کرد! فیلمی بسیار جاه‌طلبانه و البته بسیار عجیب و متفاوت که کم کم دارد دو ضلعی The Irishman و Once Upon a Time In Hollywood را به مثلث تبدیل می‌کند! درست حدس زدید، نام این فیلم جوکر است و داستان زندگی همان جوکر معروف داستان‌های بتمن را روایت می‌کند!

سال 2019 تا همینجا هم برای فیلم‌های کامیک‌بوکی و ابرقهرمانی، سالی بسیار پربار بوده است! به عنوان مثال، پس از گذشت حدود یک دهه از اکران فیلم آواتار، امسال بالاخره رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما توسط آخرین شماره از سری اونجرز، یعنی فیلم Avengers: Endgame شکسته شد. ضمن اینکه این فیلم توسط منتقدان و طرفداران هم به شدت تحسین شد و جهان سینمایی قابل احترام مارول (Marvel) را، از پیش هم قابل احترام‌تر کرد! حالا بنظر می‌رسد سال 2019 قرار است برای اصلی‌ترین رقیب مارول، یعنی DC هم سالی بیاد ماندنی باشد؛ اتفاقی که به ندرت طی یک دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم!

امتیازات فیلم جوکر

این موضوع را هم یک بار برای همیشه شفاف‌سازی کنیم که درست است فیلم جوکر برمبنای شخصیت جوکر از کامیک‌بوک‌های دی سی ساخته شده است، اما این فیلم در جهان سینمایی DC قرار ندارد و یک فیلم کاملا مجزا و مستقل به حساب می‌آید. اجازه دهید قبل از بررسی خلاصه نقدها و امتیازات فیلم جوکر ابتدا خلاصه داستان رسمی این فیلم را با هم مرور کنیم:

آرتور فلِک (Arthur Fleck) دلقکی است که سعی دارد در شهر نابسامان گاتهام، سر و سامان پیدا کند. او روزها به عنوان دلقک، در مهمانی‌ها و جشن‌های تولد کار می‌کند و شب‌ها هم به عنوان یک استندآپ کمدین فعالیت می‌کند. اما فلِک کم کم احساس می‌کند که زندگی خودش هم مانند یک جوک بسیار عظیم است. او در دنیای بی‌رحم گاتهام، یک تصمیم اشتباه می‌گیرد و این تصمیم، سلسله اتفاقاتی را رقم می‌زند که زندگی فلِک را برای همیشه دگرگون می‌کند

نمرات و امتیازات فیلم جوکر

سایت IMDB: امتیاز 9.7/10 از چیزی حدود 3هزار نفر

فیلم جوکر هنوز به صورت رسمی در سینماها اکران نشده است. پس واضح است که درحال حاضر، به هیچ عنوان نمی‌توان روی نمره IMDB این فیلم حساب باز کرد. جوکر در حال حاضر امتیاز بسیار بالای 9.7 از 10 را از کاربران IMDB دریافت کرده است که البته اگر یک فیلم‌باز باتجربه هستید، قطعا می‌دانید که این امتیاز، لزوما نشان دهنده کیفیت بالای فیلم نیست و صرفا نشان می‌دهد که این فیلم، به شدت هایپ شده است و آدم‌های بسیاری در سرتاسر دنیا، بی‌تابانه منتظر اکران آن هستند! درواقع ما امتیاز IMDB فیلم جوکر را صرفا برای رفع کنجکاوی اینجا مطرح کردیم و این امتیاز در حال حاضر، هیچ ارزش خاصی ندارد. تنها زمانی می‌توان برای امتیاز IMDB یک اثر ارزش قائل شد، که حداقل چند ماه از اکران آن گذشته باشد.

سایت راتن تومیتوز (RottenTomatoes): رضایت 87درصدی منتقدان سایت

همانطور که گفته شد، این فیلم هنوز به صورت رسمی اکران نشده است اما خب قطعا می‌دانید که برخی افراد و منتقدان می‌توانند این فیلم را در جشنوار‌ه‌های سینمایی و دیگر روش‌های این چنینی، زودتر از بقیه مردم تماشا کنند. فیلم جوکر تا این لحظه توانسته رضایت اکثر قریب به اتفاق منتقدان حاضر در سایت راتن تومیتوز را جلب کند. درحال حاضر، 87درصد از منتقدانی که نظرشان را در سایت راتن تومیتوز منتشر کرده‌اند، معتقدند که فیلم جوکر، اثر شایسته‌ای است.

امتیازات فیلم جوکر

سایت متاکرتیک (MetaCritic): امتیاز 75/100 از 18نقد

امتیاز متای فیلم جوکر هم تا این لحظه، کاملا امیدوارکننده بوده است. امتیاز 75 از 100، یک امتیاز فوق‌العاده نیست اما به هیچ عنوان هم امتیاز بدی به حساب نمی‌رود. درواقع همین امتیاز 75/100 می‌تواند به ما نشان دهد که فیلم جوکر، کاملا این شانس را دارد که نامزد بهترین فیلم سال در مراسم‌های سینمایی مثل اسکار هم بشود! همانطور که احتمالا می‌دانید، منتقدان چندان زیادی در تعیین امتیاز متای یک اثر نقش ندارند و معمولا تعداد نقدهایی که امتیاز متاکرتیک یک اثر را مشخص می‌کند، بسیار کمتر از مثلا تعداد نقدهای سایت راتن تومیتوز است. درست است که این موضوع محدودیت‌هایی را نیز بوجود می‌آورد اما درعوض باعث می‌شود که نمره متای اثر، برمبنای نقدهای معتبر باشد.

خلاصه نقدهای فیلم جوکر

در ادامه 3تا از معتبرترین نقدهایی که تا این لحظه برای فیلم جوکر منتشر شده را با هم مرور خواهیم کرد.

اولین نقد از خانم تِری وایت (Terri White)، منتقد و سَر ویراستار مجله مشهور امپایر (Empire) است. خانم وایت به این فیلم، نمره 100 از 100 داده است!

جسورانه، درگیرکننده و به معنای واقعی کلمه، زیبا! تاد فیلیپس (Todd Phillips، کارگردان و یکی از دو نویسنده اثر) و واکین فینِکس (Joaquin Phoenix، بازیگر نقش جوکر) نه تنها یکی از مطرح‌ترین و مهمترین شخصیت‌های شرور تاریخ سینما را از نو تعریف کردند، بلکه اینکار را با خود ژانر فیلم‌های کامیک‌بوکی هم انجام داده‌اند!

نقد بعدی از آقای زَن بروکس (Xan Brooks)، نویسنده برنده جایزه و منتقد روزنامه بریتانیایی مشهور گاردین (The Guardian) است. آقای بروکس هم به این فیلم نمره کامل داده است.

واقعا که جوکر چه فیلم بیباک و نابودکننده‌ای است! داستان این فیلم، درست مانند شخصیت اصلی آن، بسیار پیچیده، درگیرکننده، سرشار از ایده‌های جدید و به معنای واقعی کلمه دیوانه‌وار است!

آقای دیوید رونی (David Rooney) از مجله مشهور هالیوود ریپورتر (The Hollywood Reporter) هم از فیلم جوکر لذت برده است اما او به این فیلم نمره کامل نداده و معتقد است امتیاز 80 از 100، برای جوکر کافی است:

این فیلم، متعلق به شخص فینکس است! او با بازی دیوانه‌وار خودش، شخصیت جوکر را بارها و بارها از یک آدم رقت‌انگیز به یک آدم بسیار ترسناک و قدرتمند تغییر می‌دهد. البته نباید بینش و ارزش کار نویسندگان و کارگردان فیلم و همچنین کار شگفت‌انگیز تیم طراحی و جلوه‌های ویژه اثر را نادیده بگیریم اما در هر صورت، این واکین فینکس است که جوکر را به یکی از پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین فیلم‌های کامیک‌بوکی هالیوود تبدیل می‌کند

درنهایت هم اینکه واضح است تمام نقدهای منتشر شده از این فیلم، مثبت نیستند و نقدهای منفی هم برای این اثر منتشر شده است. مثلا یک نقد از فیلم وجود دارد که به این اثر نمره 30 از 100 داده و از بازی شخص واکین فینکس در نقش جوکر ایراد می‌گیرد. اما ما سعی کردیم نقدهایی را انتخاب کنیم که علاوه‌بر معتبر بودنشان، خیلی وارد جزئیات فیلم نشده باشند و صرفا یک تصویر کلی از حال و هوای فیلم به ما نشان دهند.

نقدها و امتیازات فیلم جوکر که تا این لحظه کاملا امیدوارکننده بوده‌اند و بنظر می‌رسد واکین فینکس، این شانس را کاملا دارد که یاد و خاطره هیث لجر (Heath Ledger)، جوکر محبوب و فراموش‌نشدنی فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) را با نامزد شدن و حتی برنده شدند جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد امسال، دوباره زنده کند.

امتیازات فیلم جوکر

اما فینکس تنها بازیگر بزرگ فیلم جوکر نیست. بجز آقای واکین فینکس که بدون ذره‌ای شک یکی از بهترین و قابل احترام‌ترین بازیگران حال حاضر دنیا است، رابرت دنیرو بزرگ هم در این فیلم ایفای نقش کرده است! ضمن اینکه نام‌های شناخته شده‌ای مانند اَلِک بالدوین (Alec Baldwin)، مارک مارون (Marc Maron)، فرانسس کانروی (Frances Conroy) و همینطور نام‌های کمتر شناخته شده ولی بااستعدادی مانند زَزی بیتز (Zazie Beetz) از سریال زیبا و موفق آتلانتا هم در این اثر ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم جوکر در تاریخ 12مهر (4اکتبر) به صورت رسمی در سینماهای سرتاسر جهان، اکران می‌شود. از آنجایی که ما در ایران هستیم و تماشای این فیلم در سینما، عملا جزو گزینه‌های پیش رویمان نیست، باید تقریبا 6ماه دیگر هم صبر کنیم تا بتوانیم نسخه باکیفیت این اثر را مشاهده کنیم! تا آن موقع، می‌توانیم خودمان را با مطالعه و بررسی همین نقدها و امتیازات فیلم جوکر سرگرم کنیم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. حیف جوکر اصلی تو فیلم بت من خودکشی کرد وگرنه جون میداد برای این فیلم

  2. قطعا یکی از بهترین فیلم ها خواهد بود

  3. بنازم دی سی،بعد واندروومن،شزم و اکوامن حالا هم جوکر…دی سی داره یه تکونی به خودش میده👌

  4. فک کنم بهترین جوکر تاریخ سینما در راه باشه

  5. وایی بینهایت منتظرش این فیلم هستم