مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ

گلکسی نوت 9 هنوز به عنوان یکی از بهترین پرچمداران اندرویدی شناخته می‌شود. در این مطلب به مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت ۹ سامسونگ خواهیم پرداخت.

سامسونگ گلکسی نوت 9 بهترین گوشی هوشمند پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا در سال 2018 محسوب می‌شود، به همین دلیل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با وجود معرفی سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس و برادر کوچکتر آن، هنوز برخی کاربران برای خرید این مدل برنامه‌ریزی می‌کنند. در این مطلب قصد داریم با مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ به منطقی یا غیر منطقی بودن این تصمیم پی ببریم.

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ

گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس، در مقایسه با گلکسی نوت 9، تغییرات اساسی به خود دیده‌اند، به همین دلیل ارزش خرید بالایی دارند. از طرفی پرچمدار سال 2018 سری Note هنوز جزو برترین‌ها شناخته می‌شود. مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ در بخش‌های مختلف، گزینه بهتر برای شما را مشخص خواهد کرد.

طراحی

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گوشی قلم‌دار سال گذشته سامسونگ، از پیشرفت اساسی گوشی جدید از نظر ظاهر و سبک طراحی خبر می‌دهد. در تصویر زیر، کاهش شدید حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر در مدل جدید به خوبی مشهود است. این موفقیت به لطف زبان طراحی جدید سامسونگ حاصل شده است. این شرکت، بزرگترین عنصر قرار گرفته روی حاشیه بالایی صفحه نمایش گلکسی نوت 9 یعنی دوربین سلفی را درست روی نمایشگر گلکسی نوت 10 پلاس سوار کرده است.

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ

نمایشگر هر دو گوشی از دو طرف انحنای قابل توجهی دارد، به طوری که در صورت عدم توجه، حین در دست گرفتن گوشی، بعید نیست به صورت تصادفی بخش‌هایی از کناره‌های آن را لمس کنید.

طراحی فوق‌العاده گلکسی نوت 10 پلاس و به لطف آن افزایش نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه، سبب شده این گوشی با وجود داشتن نمایشگری 6.8 اینچی، با گوشی دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی گلکسی نوت 9، هم اندازه به نظر برسد! پرچمدار جدید از سری Note، از گوشی هوشمند عرضه شده از همین سری در سال گذشته، تنها 2 میلی‌متر بزرگتر است! میزان افزایش عرض گوشی کاملا قابل چشم‌پوشی است. ضخامت و وزن گلکسی نوت 10 پلاس در مقایسه با گوشی قبلی کمی کاهش پیدا کرده است، هر چند از باتری و پنل امولد بزرگتری استفاده می‌کند.

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ

این دو گوشی وجوه اشتراک و اختلاف زیادی دارند. هر دو به قلم SPen مجهز شده و استاندارد مقاومتی IP68 پشتیبانی می‌کنند. وجود اسپیکرهای استریو ویژگی مشترک دیگر آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 در بخش طراحی، حذف درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری از مدل جدید محسوب می‌شود. متاسفانه در جعبه پرچمدار تازه وارد، خبری از دانگل تبدیل یو اس بی C به درگاه جک صوتی نیست، به همین دلیل به منظور استفاده از هدست‌ها و هدفون‌های متداول با درگاه جک صوتی، باید 15 دلار جداگانه پرداخت و یک آداپتور خریداری کنید.

همانند سایر پرچمداران سال 2017 و 2018 سامسونگ، روی سمت چپ بدنه گلکسی نوت 9 دکمه‌ای اختصاصی برای فراخوانی دستیار مجازی بیکسبی وجود دارد. در این گوشی، دکمه‌ پاور و کنترل حجم صدا روی سمت راست بدنه سوار شده‌اند. در گلکسی نوت 10 پلاس، دکمه‌ پاور و بیکسبی با یکدیگر ادغام شده و در سمت چپ بدنه قرار گرفته‌ است. کلید کنترل حجم صدا بالاتر از آن قرار دارد. اکنون برای فراخوانی دستیار هوشمند بیکسبی، کافی است کلید پاور را برای چند ثانیه نگه دارید.

جابه‌جا شدن کلید پاور از سمت راست به سمت چپ بدنه، در ابتدا کاربران را کمی آزار خواهد داد، اما آن‌ها خیلی زود به این موضوع عادت می‌کنند.

با تماشای پنل پشتی دو گوشی اختلاف زیادی را از نظر طراحی مشاهده خواهید کرد. پنل پشتی گلکسی نوت 10 پلاس به شکلی براق طراحی شده و چشم‌نوازی خاصی دارد. همچنین ماژول دوربین به گوشه بالا و سمت چپ منتقل شده و سنسورها روی آن به صورت عمودی چیده شده‌اند. این در حالی است که در ماژول دوربین گلکسی نوت 9، سنسورها به صورت افقی چیده شده و مجموعه، در وسط نیمه بالایی پنل پشتی قرار دارد.

نمایشگر

کیفیت بالای نمایشگر موبایل، یکی از دلایل محبوبیت گوشی های هوشمند سامسونگ در مقایسه با محصولات شرکت‌های رقیب به شمار می‌رود. سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس را باید جدیدترین گواهی بر پرچمداری سامسونگ در حوزه نمایشگرهای موبایل دانست. پنل 6.8 اینچی به کار رفته در این گوشی هم‌اندازه تبلت‌های متداول بوده و روشنایی و کیفیت خیره‌کننده‌ای دارد. نمایشگر گلکسی نوت 10 پلاس دقت بالایی در تولید رنگ‌ها داشته و تماشای محتوای آن از زاویه‌های کناری، به راحتی امکان‌پذیر است.

در آن سوی با نمایشگر 6.4 اینچی گلکسی نوت 9 مواجه هستیم که برخلاف رقیب تازه وارد، یک حفره، نحوه نمایش محتوا توسط آن را مختل نکرده است. این صفحه نمایش هنوز جزو بهترین‌ها و باکیفیت‌ترین‌ها در دنیای موبایل به شمار می‌رود.

حفره روی نمایشگر برای سوار کردن دوربین سلفی، در مقایسه با بریدگی بالای صفحه نمایش، حتی ناچ شبیه به قطره آب، کمتر برای کاربر مزاحمت و حواس‌پرتی ایجاد می‌کند و کاربر به مرور زمان به این زائده کوچک عادت خواهد کرد.

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ نشان می‌دهد یکی از برتری‌های پرچمدار جدید از نظر نمایشگر، توانایی بهتر آن برای نمایش محتوا زیر نور مستقیم آفتاب است. گلکسی نوت 9 در زمان معرفی، بهترین گوشی هوشمند از نظر سقف میزان نور صفحه نمایش بود، اما گلکسی نوت 10 پلاس اکنون در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

علاوه بر بالاتر بودن سقف میزان روشنایی، کف آن نیز در صفحه نمایش گلکسی نوت 10 پلاس در مقایسه با گلکسی نوت 9 پایین‌تر است. به همین دلیل می‌توان در تاریکی، به وسیله کاهش زیاد نور نمایشگر، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

حداکثر روشنایی (عدد بالاتر، بهتر است)
حداقل روشنایی (عدد پایین‌تر، بهتر است)
کنتراست (عدد بالاتر، بهتر است)
دمای رنگ (کلوین)
گاماعدم دقت در نمایش رنگ‌ها (عدد پایین‌تر، بهتر است)
عدم دقت در نمایش رنگ‌ خاکستری (عدد پایین‌تر، بهتر است)
سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس
7131.4غیر قابل اندازه‌گیری68842.083.186.03
سامسونگ گلکسی نوت 9
5752غیر قابل اندازه‌گیری63642.082.172.67

رابط کاربری و ویژگی‌های نرم افزاری

جدیدترین نسخه اندروید سفارشی‌سازی شده سامسونگ با نام One UI، در هر دو گوشی به کار رفته است. گوشی های دارای رابط‌های کاربری قبلی سفارشی سامسونگ یعنی اکسپرینس (Experience) و تاچ ویز (Touchwiz)، به داشتن قابلیت‌ها و امکانات بیشتر در مقایسه با سایر گوشی های اندرویدی معروف بودند. این حالت در One UI وضعیت بهتری پیدا کرده است.

اولین نسخه این رابط کاربری مبتنی بر اندروید 9 پای توسعه پیدا کرد، به همین دلیل مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ از نظر بستر نرم افزاری، تفاوت خاصی نشان نمی‌دهد. یک حالت تاریک سرتاسری در One UI وجود داشته و قابلیت تعویض پوسته فراهم است. سیستم ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی که گوگل در اندروید 9 پای معرفی و آن را جایگزین کلیدهای ناوبری متداول دستگاه‌های اندرویدی کرد، در One UI به شکلی متفاوت قرار دارد. سایر قابلیت‌های پایه‌ای اندروید 9 همچون نمایشگر همیشه روشن را در هر دو گوشی گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 پلاس در اختیار خواهید داشت.

رابط کاربری هر سه گوشی گلکسی نوت 9، گلکسی اس 10 پلاس و گلکسی نوت 10 پلاس شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارد. اصلی‌ترین تفاوت‌ها در دو مدل عرضه شده از سری Note، به قابلیت‌های منحصربه‌فرد مربوط به قلم SPen ارتباط پیدا می‌کنند.

طبق مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ، یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دو گوشی در بخش نرم افزار به اپلیکیشن دوربین آ‌ن‌ها مربوط می‌شود. دوربین در مدل جدید پیشرفت‌های اساسی در مقایسه با قبل داشته و علاوه بر تعداد سنسور، قابلیت‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. به عنوان نمونه می‌توان به حالت AR Doodle در اپلیکیشن دوربین گلکسی نوت 10 پلاس اشاره کرد که به لطف آن می‌توان پیش از ثبت تصویر، اشیایی را در قالب فناوری واقعیت افزوده به سوژه اضافه کرد.

نوت 10 پلاس

در گلکسی نوت 10 پلاس می‌توان از طریق قلم SPen با رابط کاربری دوربین ارتباط برقرار کرد. به وسیله نگه داشتن دکمه تعبیه شده روی ورژن جدید اس پن و چرخاندن آن، بین دوربین اصلی و سلفی جابه‌جا شده یا وارد حالت‌های مختلف عکس برداری و فیلم برداری خواهید شد. بزرگنمایی یا خارج شدن از زوم نیز از طریق قلم، بدون نیاز به لمس نمایشگر، امکان‌پذیر است.

در زمان کار با هر یک از دو گوشی، احتمال برخورد با سکسکه‌های جزئی وجود دارد. این مشکل سخت افزاری نبوده و به رابط کاربری One UI مربوط می‌شود. هر چه باشد، اولین ورژن رابط کاربری جدید سامسونگ در پرچمداران اخیر این شرکت به کار رفته و وجود یک سری ایرادات جزئی در آن قابل قبول است. این مشکلات در رابط One UI 2 که قرار است مبتنی بر اندروید 10 توسعه پیدا کند، رفع خواهند شد. خوشبختانه از انتشار این آپدیت سیستم عامل برای هر دو گوشی نام برده در آینده‌ای نزدیک، اطمینان داریم.

اسکنر اثر انگشت و سیستم تشخیص چهره

یکی از ضعف‌های گلکسی نوت 10 پلاس، که به عقیده برخی کاربران در مقایسه با گلکسی نوت 9 نقطه قوت آن محسوب می‌شود، اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر آن است. اسکنرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش تنها مدرن و خاص به نظر می‌رسند، اما از نظر عملکرد، هنوز ضعیف‌تر از اسکنرهای متداول هستند.

از نظر امنیت، مشکلی گلکسی نوت 10 پلاس یا دیگر گوشی های دارای اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر را تهدید نمی‌کند، اما قابلیت اطمینان و مخصوصا سرعت آن‌ها در مقایسه با سیستم‌های احراز هویت قدیمی مبتنی بر اثر انگشت، که همچون نمونه به کار رفته در گلکسی نوت 9 روی پنل پشتی قرار می‌گیرند، پایین‌تر است.

گلکسی نوت 9

هر دو گوشی به یک سیستم تشخیص چهره مجهز شده‌اند. با وجود سرعت قابل قبول این سیستم احراز هویت، استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود. برخلاف سیستم‌های تشخیص چهره پیشرفته و سه بعدی که اپل و هواوی برای پرچمداران اخیر خود توسعه داده‌اند، فناوری به کار رفته در گوشی های سری S و Note برای تشخیص چهره، به صورت دو بعدی عمل می‌کند. در نتیجه به جای تهیه نقشه‌ای کامل از صورت کاربر شامل تمامی جزئیات و خصیصه‌های آن، تنها یک عکس دو بعدی از صورت تهیه کرده و بر اساس آن اقدام به احراز هویت می‌کند. به همین دلیل به وسیله قرار دادن یک عکس شفاف از صورت کاربر مقابل سنسور تشخیص چهره، احتمال فریب خوردن آن وجود دارد.

سامسونگ گلکسی نوت 9 به یک اسکنر عنبیه چشم نیز مجهز شده که دقت به مراتب بالاتری در مقایسه با سیستم تشخیص چهره پرچمداران این شرکت دارد. این اسکنر از گوشی گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس حذف شده است.

عملکرد و حافظه

در کشور آمریکا و چین، پرچمداران سامسونگ مجهز به تراشه‌ای ساخت شرکت کوالکام و دیگر نقاط دنیا، مجهز به تراشه‌ای از سری اگزینوس خود سامسونگ عرضه می‌شوند. گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 9 پلاس به ترتیب دارای تراشه اسنپدراگون 845 و اسنپدراگون 855 هستند. نسخه توزیع شده از این دو گوشی در سایر نقاط دنیا خارج از چین و آمریکا، به ترتیب از تراشه اگزینوس 9810 و اگزینوس 9825 قدرت می‌گیرند.

تراشه اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9825 مبتنی بر فناوری ساخت 7 نانومتری طراحی شده و به همین دلیل توان پردازشی و میزان مصرف انرژی در آن‌ها، در مقایسه با مدل‌های قبلی، بین 25 الی 30 درصد بهبود پیدا کرده است. البته توان پردازشی گلکسی نوت 9 بسیار بالا است و سنگین‌ترین بازی‌ها را با نظر گرفتن قابلیت‌های مخصوص گیمینگ توسعه یافته برای آن، بدون هیچ مشکلی اجرا می‌کند. این گوشی مجهز به دستیار هوش مصنوعی در حوزه گیمینگ است.

گلکسی نوت 10 پلاس، از نظر حافظه اصلی دارای یک نسخه مجهز به 12 گیگابایت رم است! این موضوع از پرچمدار تازه وارد، دستگاهی ایده‌آل برای مالتی تسکینگ می‌سازد. میزان حافظه رم گلکسی نوت 9 بسته به نسخه خریداری شده 6 گیگابایت یا 8 گیگابایت خواهد بود.

برخلاف تصور، داشتن رم بیشتر و تراشه‌ای قوی‌تر، اصلی‌ترین دلیل برتری گلکسی نوت 10 پلاس در مقایسه با گلکسی نوت 9 نیست. چیپ حافظه به کار رفته در مدل جدید بر اساس استاندارد UFS 3.0 توسعه یافته و به همین دلیل سرعت بسیار بالاتری در خواندن و نوشتن داده دارد. تاثیر این بهبود را حین کار با گوشی به خوبی احساس خواهید کرد.

نسخه پایه گلکسی نوت 10 پلاس دارای 256 گیگابایت ظرفیت داخلی است. با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان نسخه 512 گیگابایتی را خریداری کرد. دو نسخه گلکسی نوت 9 دارای 128 گیگابایت و 512 گیگابایت ظرفیت داخلی هستند. هر دو پرچمدار سال 2018 و 2019 سری Note از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه، تصویری از مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ در بنچمارک‌های مختلف مشاهده خواهید کرد.

دوربین

دوربین یکی دیگر از پیشرفت‌های اساسی گلکسی نوت 10 پلاس در مقایسه با گلکسی نوت 9 است. علاوه بر سنسور رنگی و تله فوته به کار رفته در هر دو گوشی، مدل جدید، به یک سنسور اولترا واید و یک دوربین ToF نیز مجهز شده است. به لطف وجود سنسور ToF، عکاسی پرتره با استفاده از گوشی وارد فازه تازه‌ای خواهد شد. گفتنی است حالت عکاسی پرتره اختصاصی سامسونگ با نام Live Focus شناخته می‌شود.

وجود سنسور اولترا واید در پرچمدار جدید، به کاربر اجازه می‌دهد در محیط‌های باز که اشیای زیادی رو به روی دوربین قرار دارد، عکس‌هایی باکیفیت به ثبت رسانده و همه چیز را در کادر تصویر جا بدهد. به عبارتی دیگر، این عکس‌ها دارای میدان دید وسیعی هستند. در گالری زیر، عکس‌هایی که با دوربین اولترا واید گلکسی نوت 10 پلاس به ثبت رسیده‌اند را مشاهده خواهید کرد.

در ادامه بر اساس نمونه تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین دو گوشی در وضعیت‌های مختلف، به مقایسه کیفیت آن‌ها خواهیم پرداخت.

عکس‌های عادی در زمان وجود نور طبیعی

وقتی در محیطی سرباز، نور طبیعی کافی به سنسور اصلی برسد، هر دو گوشی گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 پلاس قادر خواهند بود عکس‌های بسیار باکیفیتی به ثبت برسانند. این عکس‌های حاوی جزئیات فراوانی بوده و وضعیت نوردهی و نحوه تحلیل و تشکیل رنگ‌ها فوق‌العاده است. کنتراست در عکس‌های به ثبت رسیده توسط گلکسی نوت 10 پلاس کمی از حد عادی بالاتر است، اما این اختلاف چندان محسوس نیست.

عکس‌های زوم شده در زمان وجود نور طبیعی

مجددا وقتی نور کافی در محیط وجود دارد، دوربین تله فوتو هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ در این بخش نشان می‌دهد عکس‌های به ثبت رسیده توسط دوربین گوشی تازه وارد کمی سردتر هستند. مجددا کنتراست بالاتری در آن‌ها رویت می‌شود. سنسور مجهز به لنز تله فوتودر هر دو گوشی می‌تواند بدون کاهش کیفیت، تا دو برابر بزرگنمایی داشته باشد.

عکس‌های پرتره در زمان وجود نور طبیعی

سامسونگ حالت عکاسی پرتره را در گوشی های هوشمندش، لایو فوکوس نامیده است. این حالت عکاسی در هر دو گوشی گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 پلاس موجود است. به صورت پیش‌فرض، عکس‌های پرتره در آن‌ها با استفاده از سنسور مجهز به لنز تله فوتو به ثبت می‌رسند.

یکی از ویژگی‌های این دو مدل در مقایسه با بی‌شمار گوشی هوشمند پرچمدار و میان‌رده دارای قابلیت ثبت عکس‌های پرتره، امکان عکاسی در این حالت با استفاده از سنسور اولترا واید است. به عبارتی می‌توان عکس‌های پرتره‌ای با میدان دید وسیع به ثبت رساند. در گوشی گلکسی نوت 10 پلاس، امکان ثبت عکس به این شیوه وجود دارد، اما در گلکسی نوت 9 باید بعد از ثبت، به گالری رفته و تغییراتی در تصویر ایجاد کرد.

عکس‌های سلفی در زمان وجود نور طبیعی

بر اساس مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ، عکس‌های سلفی مدل جدید در زمان وجود نور کافی در محیط بهتر است. در دوربین سلفی این گوشی، کمتر با مشکل جدا شدن اشیا از یکدیگر مواجه می‌شویم. محدوده پویایی عکس‌های به ثبت رسیده نیز در وضعیت بهتری قرار دارند. بخش‌های دارای نور زیاد به صورت سوخته دیده نشده و جزئیات حتی در قسمت‌های دارای سایه به خوبی قابل مشاهده هستند.

عکس‌های اچ دی آر

وقتی یک منظره دارای محدوده پویایی (داینامیک رنج) عریضی است، دوربین گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 پلاس همچنان بسیار خوب عمل می‌کنند. در چنین شرایطی، دوربین پرچمدار جدید سری نوت، در برخی صحنه‌ها بیشتر مستعد افزودن مصنوعات نامطلوب به عکس نهایی است. به نظر می‌رسد الگوریتم پردازش اچ دی آر، قسمت‌های دارای نور بیشتر را کمی می‌سوزاند.

عکس‌های عادی در شب

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ نشان داد هر دو گوشی، مجهز به بهترین دوربین‌های موبایل برای عکاسی حین عدم وجود نور طبیعی هستند. گلکسی نوت 10 پلاس در این حوزه عملکرد به مراتب بهتری دارد. مهار نور اطراف چراغ‌های نئون، که نقطه ضعف دوربین‌های موبایل به شمار می‌رود، یکی از دلایل برتر بودن آن است.

عکس‌های زوم شده در شب

لنز سنسور تله فوتو دوربین گلکسی نوت 10 پلاس، دارای گشودگی دریچه بیشتری در مقایسه با همین لنز در دوربین گلکسی نوت 9 است (F2.1 در برابر F2.4). این تفاوت به خوبی خود را در نمونه عکس‌های زیر نشان می‌دهد. عریض‌تر بودن گشودگی دریچه دیافراگم، به دوربین تله فوتو گلکسی نوت 10 پلاس اجازه می‌دهد نور بیشتری از محیط دریافت کند، در نتیجه عکس‌های شفاف‌تر و روشن‌تری به ثبت خواهد رساند.

حالت عکاسی در شب

در اپلیکیشن دوربین هر دو گوشی یک حالت عکاسی در شب (Night Mode) قابل رویت است. با ورود به این حالت، در زمان عکاسی، از تکنیک لانگ اکسپوژر برای دریافت حداکثر نور ممکن از محیط استفاده می‌شود.

مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ نشان داد حالت عکاسی در شب نرم افزار دوربین گوشی تازه معرفی شده، وقتی در یک نقطه نور مصنوعی زیادی وجود دارد، قادر به تحلیل صحیح نیست. در تصویر زیر، چراغ‌ها و تابلوهای نئون داخل فروشگاه به خوبی داخل عکس منعکس نشده‌اند. در این صحنه، دوربین گلکسی نوت 9 عملکرد بهتری داشت.

عکس‌های پرتره در شب

حتی وقتی نور طبیعی در محیط وجود ندارد، حالت لایو فوکوس نرم افزار دوربین هر دو گوشی گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 پلاس همچنان قادر است عکس‌های سلفی خوبی به ثبت برساند. در این زمینه نیز گلکسی نوت 9 عملکرد بهتری داشت. بر اساس عکس‌های زیر، نوردهی روی صورت سوژه، در عکس به ثبت رسیده توسط دوربین پرچمدار سال گذشته سری نوت، به مراتب بهتر صورت گرفته است.

فیلم برداری

با استفاده از دوربین هر دو گوشی قادر خواهید بود تا حداکثر نرخ 60 فریم بر ثانیه، در رزولوشن 4K به ضبط ویدیو بپردازید. به لطف وجود سیستم تثبیت‌کنندگی قوی در دوربین گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 پلاس، ویدیوها بدون لرزش به ثبت می‌رسند. گلکسی نوت 10 پلاس به لطف پشتیبانی از حالت SuperSteady، بهتر می‌تواند تاثیرات ناشی از لرزش دست کاربر را خنثی کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های نرم افزار دوربین این گوشی در بخش ضبط ویدیو، Zoom-in Mic نام دارد. به لطف آن، وقتی روی بخشی از چارچوب تصویر بزرگنمایی انجام می‌دهید، تمرکز روی دریافت امواج صوتی از آن قسمت قرار می‌گیرد.

امکان استفاده از حالت لایو فوکوس (پرتره) در زمان فیلم برداری، ویژگی جدید دیگر دوربین گلکسی نوت 10 پلاس در مقایسه با رقیب آن است، هر چند برخلاف دو ویژگی قبلی نتوانست ما را تحت تاثیر قرار بدهد. ویدیوهای پرتره دارای کیفیت پایینی بوده و فیلم برداری در این حالت پیشنهاد نمی‌شود.

باتری

بر اساس تست استاندارد وب سایت Phonearena، میزان دوام باتری هر دو گوشی بین 8 الی 9 ساعت است. برای یک گوشی هوشمند با نمایشگری بسیار بزرگ، این میزان بیشتر از حد انتظار است. بر اساس این تست، دوام باتری پرچمدار سال 2018 سری Note در مقایسه با مدل تازه وارد حدود نیم ساعت بیشتر است.

از نظر سرعت شارژ مجدد، گلکسی نوت 10 پلاس با اختلاف زیاد بالاتر قرار می‌گیرد. شارژر پیش‌فرض این گوشی دارای توان خروجی 25 وات است. طی پانزده دقیقه، شارژ باتری از 0 تا 33 درصد می‌رسد. طی نیم ساعت، باتری از حالت خالی تا 61 درصد شارژ خواهد شد. شارژ کامل باتری با استفاده از این شارژر 60 یک ساعت زمان می‌برد. با در نظر گرفتن ظرفیت 4300 میلی‌آمپر ساعتی باتری گوشی، این سرعت شارژ فوق‌العاده است.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 10، پشتیبانی مدل بزرگتر از سیستم شارژ سریع 45 واتی است. با پرداخت 50 دلار و خرید شارژر 45 واتی سامسونگ، سرعت شارژ مجدد گلکسی نوت 10 پلاس باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که شارژ مجدد باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی گلکسی نوت 9 حدود یک ساعت و چهل دقیق زمان نیاز دارد.

طبق مقایسه گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 9 سامسونگ، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مدل جدید که از گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس به امانت گرفته شده، قابلیت شارژ وایرلس معکوس است. به لطف آن می‌توان با استفاده از گوشی هوشمند خود، سایر گجت‌های پشتیبانی‌کننده از شارژ بی‌سیم همچون ایرباد گلکسی بادز یا ساعت هوشمند خود را شارژ کرد.