مافیای فیلترشکن ها

وزیر ارتباطات از عدم برخورد با مافیای فیلترشکن ها انتقاد کرد

وزیر ارتباطات با انتقاد از عدم برخورد با مافیای فیلترشکن ها گفت این تجارت برای گردانندگان بازار خرید و فروش فیلترشکن تجارتی چند صد میلیاردی محسوب می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دور زدن فیلترینگ و بازار خرید و فروش فیلترشکن ها در کشور عنوان کرد در خصوص چنین وضعیتی برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا وزارت ارتباطات فیلترشکن‌ها را در کشور مدیریت نمی‌کند که در پاسخ به چنین سوالی باید بگویم که طبق قانون این مورد وظیفه وزارتخانه نیست و همچنین اگر از فردا صبح قرار شود فیلترشکن ها و VPNها را از دسترس خارج شوند، اتفاقات متعددی رخ می‌دهد که بسیاری متضرر خواهند شد؛ برای مثال آن استاد دانشگاهی که در اینترنت می‌خواهد یک مطلب علمی را پیدا کند با مشکل مواجه می‌شود، یک تاجر که قصد دارد با دور زدن تحریم‌ها با حساب بانکی پول پرداخت کند با مشکل روبه‌رو خواهد شد، همچنین کلیه توسعه‌دهندگان نرم افزار با چنین اقدامی متضرر می‌شوند.

آذری جهرمی در ادامه افزود:

مگر می‌شود بدون ساماندهی این حوزه‌ها اقداماتی را انجام داد؟ از سوی دیگر در زمینه ساماندهی عمومی دسترسی‌ها باید گفت که سطح سیستم برای یک پزشک، دانشجو و یا یک کودک 8 ساله باید متفاوت باشد، اما در شرایط کنونی این هم‌سطحی انجام نمی‌شود. از طرف دیگر امروز فیلترشکن در کشور به راحتی خرید و فروش می‌شود و هیچ برخوردی با این تجارت نشده و پشت پرده آن کاملا مشخص است. مگر می‌شود که نتوان شفاف‌سازی کرد که چه کسی پشت تجارت فیلترشکن است.

با مافیای فیلترشکن ها برخورد نمی‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد در حال حاضر شاهد خرید و فروش فیلترشکن در کشور هستیم که با مافیای فیلترشکن ها هیچ‌گونه برخوردی صورت نمی‌گیرد و مشخص است که چه کسانی پشت این موضوع قرار دارند. مگر نمی‌توان پشت این مافیا را پیدا کرد؟ در کشور قانونی وجود ندارد که بتوان خرید و فروش فیلترشکن ها را جرم دانست. وی افزود خرید و فروش این برنامه‌ها برای مافیای آنها تجارتی چند صد میلیاردی را به دنبال دارد که کسی با آنها برخورد نمی‌کند و به وزارت ارتباطات می‌گویند که مانع آنها شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد:

ما معتقد به صیانت از اخلاق هستیم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را نیز در این رابطه می‌دانیم، اما حل این مشکل راهکار مشخص دارد. از این رو نمی‌شود که ابزارهای مورد نظر مجری را به او ندهیم و بعد از او انتظار کار داشته باشیم.