کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی و چالش‌های آن

امروزه کسب و کار اینترنتی موقعیت‌­های تجاری فراوانی را برای کسب درآمد اینترنتی بیشتر نسبت به کسب و کارهای سنتی برای صاحبان مشاغل در زمینه‌های مختلف فراهم آورده است. کاهش هزینه­‌های مختلف در این زمینه و امکان خدمت‌دهی به صورت شبانه‌روزی از جمله مزایای کسب و کارهای اینترنتی می‌­باشد. اما با وجود تمام مزایا در این زمینه، کسب و کارهای اینترنتی با چالش‌­هایی نیز روبه‌رو می‌­باشند؛ طوری که طبق گزارشات بسیاری از صاحبان مشاغل، کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین با شکست مواجه شدند.

اگرچه کیفیت خدمات و یا کالاهایی که به مشتریان عرضه می‌­شود یک عامل بسیار مهم در موفقیت کسب و کار آنلاین می­‌باشد اما بایستی توجه ویژه­‌ای به نحوه‌­ی عرضه این محصولات و یا خدمات در بستر اینترنت داشت. تعداد بازدید از یک سایت و به کارگیری استراتژی­‌هایی برای تبدیل این بازدیدکنندگان و مشتریان به مشتریان ثابت و دائمی از جمله فاکتورهای بسیار مهمی است که می­‌تواند یک مشاغل اینترنتی را با موفقیت و یا عدم موفقیت روبه‌رو کند.

چالش‌­ها و عوامل بسیار مهم در موفقیت و یا عدم موفقیت یک کسب و کار اینترنتی:

  • بازاریابی

اگرچه بازاریابی اینترنتی، از طرق مختلف از قبیل استفاده از ایمیل و وب سایت­‌های گوناگون و شبکه‌­های مجازی مختلف امکان­‌پذیر است اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که همانطور که اینترنت می­‌تواند یک موقعیت عالی برای تجارت و جذب مشتری باشد اما می‌­تواند خطر آفرین نیز باشد. زیرا فضای اینترنتی بسیار تخصصی و رقابتی می‌­­باشد و بایستی اصول آن برای موفقیت رعایت شود.

اگرچه اینترنت امکان ارتباط با تعداد کثیری از مشتریان در سراسر دنیا را برای صاحبان مشاغل فراهم می­‌آورد اما خطر از دست دادن سرمایه و زمان و محتوا را نیز ایجاد می‌­کند. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بایستی این اصول را در نظر گرفته و رعایت کنند.

  • پیدا کردن یک موقعیت مناسب

فضای اینترنت بسیار رقابتی است و تنها عده معدودی در این فضای فشرده موفق هستند. مدیران مشاغل اینترنتی خرده فروش و نوپا با توجه به حضور غول­‌های اینترنتی از جمله آمازون، برای موفق بودن بایستی به سلایق مشتریان خود بسیار اهمیت دهند. مثلا خیلی از خانم‌­ها ترجیح می­‌دهند لباس و پوشاک خود را مطابق عکس­‌های تبلیغاتی اینترنتی خریداری کنند، پس برای یک فروشگاه اینترنتی محلی بهترین گزینه این است که اجناسی مطابق این عکس‌­ها برای جذب مشتریان بیشتر تهیه نماید.

  • بهینه نبودن مطالب در موتورهای جستجو اینترنتی

از آنجا که اغلب مشتریان جستجوی خود را با سرچ در موتورهای جستجو شروع می­‌کنند، عدم توجه به این موضوع می­‌تواند منجر به یک چالش برای کسب و کارهای اینترنتی شود. جالب است بدانیم طبق گزارشات و مطالعات، روزانه 5 میلیارد جستجو از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می­‌شود. آنچه که در متن یک پیام گنجانده می‌­شود تمام آن چیزی است که به مشتریان انتقال داده می­‌شود و توسط مشتریان درک می­‌شود. پس رعایت اصول نگارشی و محتوایی این متون برای جذب مشتریان بیشتر بسیار حائز اهمیت است.

  • کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم وجود دانش مدیریتی مناسب

طبق تحقیقات، روزانه کسب و کارهای اینترنتی زیادی شروع به فعالیت می­‌کنند اما عدم به کارگیری استراتژی‌­های مناسب و درست مدیریتی از سوی مدیران این مشاغل، آن­ها را با شکست مواجه می­‌کنند. همچنین کمبود و یا نبود نیروی متخصص در برخی زمینه­‌ها از دیگر چالش­‌های این کسب و کارها می‌­باشد.

  • عدم شناخت مخاطب

نداشتن شناخت و اطلاعات نسبت به مخاطبین یکی از چالش‌­های کسب و کارهای اینترنتی است که می‌­تواند منجر به افزایش هنگفت هزینه‌­ها شود. شناخت بازار، یکی از مهم‌ترین مسائل در بازاریابی­‌های اینترنتی است و بسیاری از افراد برای فرار از سرمایه‌گذاری در این بخش برای کاهش هزینه­‌ها در آینده‌­ای نه چندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌­های چند برابر و یا گاهی حتی با شکست مواجه می­‌شوند.

  • تحلیل و آنالیز رقیبان

در دنیای به شدت رقابتی کسب و کارهای اینترنتی شناخت رقیبان یک چالش مهم و اساسی می‌­باشد. در این فضای رقابتی که خیلی از رقیبان محصولات و خدمات مشابهی ارائه می‌­دهند شما چگونه می‌­خواهید خود را از دیگران متمایز کنید؟

راه حل این است که شما بایستی یک تحلیل درست از رقیبان و رقابت داشته باشید. دانستن اینکه آنها چه محصولات و خدماتی و به چه قیمتی می­‌فروشند بسیار مهم است. اینکه آن­ها چگونه با مشتریان ارتباط برقرار می‌­کنند و چگونه این ارتباط را رهبری و کنترل می‌­کنند نیز بسیار اهمیت دارد. سعی کنید بفهمید چه کالا و یا خدماتی بیشتر مورد تقاضا است و روی ارائه آن­ها تمرکز کنید.

  • وفاداری مشتریان

آیا می‌­دانستید که جذب یک مشتری جدید 5 برابر هزینه بیشتری نسبت به نگهداری و ثابت نگه­ داشتن یک مشتری قدیمی دارد؟ و همچنین آیا می­‌دانستید نرخ موفق فروش به مشتریان حاضر بین 60 تا 70 درصد است در حالی که نرخ فروش به مشتریان جدید و تازه وارد تنها بین 5 تا 20 درصد است؟

بنابراین داشتن مشتریان وفادار بسیار مهم است اما برای داشتن مشتریان وفادار چه باید کرد؟ برای داشتن وفاداری مشتریان، صاحبان مشاغل باید بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. صاحبان مشاغل اینترنتی بایستی تجربیات مثبتی را برای مشتریان خود خلق کنند تا بتوانند اعتماد آن­ها را جلب کنند. اگر مشتریان راضی و خوشحال از خرید اینترنتی خود باشند احتمال اینکه دوباره از شما خرید کنند بسیار زیاد است.

  • استراتژی­‌هایی برای داشتن وفاداری مشتریان

1. شفاف و بی پرده باشید

یعنی شماره تماس، آدرس و اطلاعات ارتباطی خود را بر روی صفحه وب خود قرار دهید و به مشتریان این اطمینان را بدهید که آن­ها می‌­توانند خیلی راحت با شما ارتباط برقرار کنند.

2. ارسال ایمیل

به صورت منظم به مشتریان خود ایمیل ارسال کنید. بسیاری از مشتریان استفاده از ایمیل را به عنوان گزینه‌­ای برای تعاملات تجارتی ترجیح می‌دهند.

  • بازگشت محصولات و سیاست‌­های جریمه کردن

طبق تحقیقات بیش از 60 درصد از خریداران اینترنتی اذعان داشته­‌اند که آن­ها به سیاست­‌های برگرداندن محصولات خریداری شده پیش از خرید خود توجه ویژه‌­ای داشته­‌اند و همچنین از هر 5 خریدار 2 نفر از آنها به خاطر تاریخ ارسال محصول خریداری شده محدودیت داشته‌­اند. طبق گزارشات بیش از نیمی از خریداران بیشتر از 5 روز برای دریافت محصول خریداری شده خود صبر نداشته­‌اند.

این گزارشات نشان می­‌دهد که برگرداندن اجناس خریداری شده و سیاست­‌های به کار گرفته شده در این راستا از دیدگاه مشتریان بسیار مهم است. بنابراین این موضوع برای صاحبان مشاغل اینترنتی نیز باید مهم باشد. اما راه حل چیست؟

هرگز سعی در فریب دادن مشتریان خود در مورد سیاست­‌های ارجاع اجناس خود نداشته باشید. رک باشید و اطلاعات مربوط به سیاست‌­های کسب و کار خود را به سادگی در اختیار مشتریان خود قرار دهید و از استفاده از کلماتی که درک آن­ها سخت است پرهیز کنید. این اطلاعات را در وب سایت خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که مشتریان می‌­توانند به راحتی به آن­ها دست پیدا کنند.

  • قیمت اجناس و خدمات

از آنجا که فضای کسب و کار اینترنتی به شدت رقابتی است چگونه می‌­توان با غول­‌های این فضای رقابتی که به راحتی می‌­توانند به اطلاعات فروش خرده فروشان پی ببرند و در هر کجای دنیا شعبه دارند رقابت کرد؟

اما راه حل چیست؟ خلاق باشید و از سرویس‌­های ارسال اجناس محلی استفاده کنید، سعی کنید از شرکت­‌های خدماتی استفاده کنید که در یک نرخ رقابتی، بیشترین سرعت ارسال را دارند.

  • خرده فروشان و تولید کنندگان

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی محصولات و خدمات خود را هم از خرده فروشان و هم از تولیدکنندگان خریداری می­‌کنند و متاسفانه بسیار اتفاق می‌افتد که این خرده فروشان و تولیدکنندگان، محصولات یا خدمات مشابهی را به مشتریان خود ارائه می­‌دهند.

اما راه حل چیست؟ در متن قرارداد خود عبارتی را قید کنید که نشان دهنده این موضوع باشد که این محصول یا سرویس خاص، منحصر به شماست و تولیدکنندگان را در فروش مستقیم به مشتریان محدود کنید.

یک راه حل دیگر این است که خرده فروشان از تولیدکنندگانی که تمایل چندانی به ارتباط مستقیم با مشتریان ندارند محصولات خود را خریداری کنند. در این صورت دیگر تولیدکنندگان رقیبان آن­ها نیستند.

  • امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات از مهم‌ترین چالش­‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌­باشد. هکرها در این زمینه نه تنها می‌­توانند سایت شما را ویروسی کنند بلکه می‌­توانند اطلاعات خریداران شما از قبیل شماره تماس و محل سکونت را به دست بیاورند و مشکلات عدیده‌­ای برای شما خلق کنند.

اما راه حل؛ از پروتکل امن SSL جهت امنیت وب سایت خود استفاده نمایید. از پایگاه داده و اطلاعات سرور خود به صورت روزانه نسخه پشتیبان تهیه نمایید. آخرین آپدیت‌­ها و وصله‌­های امنیتی ارائه شده را نصب کنید که از سایت شما در برابر نفوذ بدافزارها و مهاجمان مراقبت کند.

دست آخر بایستی بگوییم اگرچه راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چالش‌­های زیادی دارد اما با یادگیری و به کارگیری راه حل­‌های مناسب می‌­توانید به این چالش‌­ها غالب شوید و به موفقیت دست یابید. شرکت طراحی سایت دارکوب یکی از متخصصین در این زمینه است و می­‌تواند در این راستا حامی شما باشد.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. اره واقعا اگه مطعن باشه خیلیم عالیه

  2. کسب و کار اینترنتی درامد خوبی داره البته اگه کلاهبرداری نباشه

  3. زندگی خیلیا ب این اینترنت و کس و کارش بستگی داره ولی بعضی وقتا درش اختلال ایجاد میشه کاش یکموب فگر باشن

  4. همش تبلیغ الکیه سر مردم کلاه میذارن

    ای کاش این کادر اخطار وایینم رنگش قرمز بود اخر خوندن مقالم شانسی دیدمش