نوشابه

مصرف 2 لیوان نوشابه در روز می‌تواند خطر مرگ زودرس را به دنبال داشته باشد

مصرف نوشابه خطرات بسیاری برای سلامتی انسان به همراه دارد، اما آیا می‌دانستید که نوشیدن 2 لیوان نوشابه در روز می‌تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد؟
نتایج مطالعات اخیر با حدود صدها هزار شرکت‌کننده، نشان داده است که مصرف زیاد نوشابه موجب مرگ زودرس می‌شود. به طور کلی، این مطالعات برای نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی و شکر انجام گرفته است. در حالی که کارشناسان اظهار داشتند این مطالعه نمی‌تواند تایید کند که مصرف این نوشیدنی موجب افزایش خطر مرگ می‌شود، اما تیم تحقیقاتی کاهش مصرف عمومی چنین نوشیدنی‌هایی را تایید می‌کند. محققان با پرسش از 451،743 هزار بزرگسال اروپایی درباره رژیم غذایی آن‌ها دریافتند که در ۱۶ سال گذشته مصرف نوشابه در میان آنها افزایش یافته است. میانگین سنی شرکت‌کنندگان این مطالعه، 51 سال و 71 درصد آن‌ها زن بودند. لازم به ذکر است که آن‌ها هیچ بیماری همانند بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت نداشتند.

نوشابه

محققان تحقیقاتی بر دو گروه از افراد انجام دادند. گروه اول کسانی بودند که هر روز نوشابه مصرف می‌کردند و گروه دوم افرادی بودند که میزان مصرف نوشابه آن‌ها در ماه، کمتر از یک لیوان بود. مقیاس هر لیوان 250 میلی‌لیتر و نوشیدنی‌های مصرفی آن‌ها شامل تمام نوشیدنی‌های شیرین گازدار بود. نتایج به دست آمده از این آزمایشات نشان داد که خطر مرگ در افرادی که روزانه 2 یا چند لیوان نوشابه مصرف می‌کردند، به شدت در حال افزایش است. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف دو لیوان نوشابه در روز خطر ابتلا به بیماری های گردش خون و گوارشی را هم افزایش خواهد داد.

نیل مورفی، نویسنده این مطالعه و دکتری بخش تغذیه و متابولیسم در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در لیون فرانسه، اظهار داشت:

مصرف زیاد نوشابه ممکن است نشان‌دهنده یک رژیم غذایی ناسالم باشد.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی و عادات غذایی نادرست در ایالات متحده آمریکا ارتباط مستقیمی وجود دارد.