آشنایی با مزایای چای نعناع و طرز تهیه نوشیدنی خانگی آن

چای نعناع علاوه بر اینکه طعم و مزه خوشایندی دارد، دارای مزایای بسیاری برای سلامت افراد است. در این مقاله به معرفی مزایای چای نعناع خواهیم پرداخت.

گیاه نعناع بومی اروپا و آسیا بوده و صدها سال است که از آن به عنوان یک طعم‌دهنده و گیاهی که خواص دارویی دارد، نامبرده می‌شود. از عصاره نعناع در انواع مختلفی از محصولات همانند خمیر دندان، آبنبات و چای به کار گرفته می‌شود. بسیاری افراد به دلیل طعم خوب نعناع از نوشیدن چای آن لذت می‌برند، اما این چای مزایای بسیاری برای سلامتی هم دارد.

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد خواص چای نعناع انجام نشده است، اما محققان برخی ترکیبات موجود در برگ‌های نعناع همانند منتون، لیمونن و منتول را مورد مطالعه قرار داده‌اند. در این مقاله به مزایای چای نعناع ، طرز تهیه آن، خطرات و ملاحظات ناشی از مصرف آن خواهیم پرداخت.

مزایای فوق‌العاده مصرف چای نعناع

همانطور که گفته شد؛ چای نعناع مزایای بسیاری برای سلامتی افراد دارد که در اینجا به چند مورد از برجسته‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بهبود تنفس

مزایای چای نعناع

نعناع به دلیل رایحه خوشایند، محبوب و طعم بی‌نظیر آن، یک گیاه فوق‌العاده است. نوشیدن چای نعناع در بهبود تنفس افراد موثر بوده و از بوی بدن دهان هم جلوگیری خواهد کرد. نتایج یک مطالعه در سال 2017 میلادی نشان داده است که غرغره کردن ترکیبی از نعناع، لیمو و روغن درخت چای به بهتر شدن بوی بدن دهان کمک می‌کند. نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2015 میلادی هم حاکی از آن هستند که روغن نعناع دارای خواص ضدباکتریایی بوده و ممکن است در کاهش باکتری‌های ایجاد کننده پلاک و لثه موثر باشند.

تسکین سردردهای تنشی

نتایج یک مطالعه در سال 2016 میلادی نشان داده است که استفاده موضعی از روغن نعناع در کاهش درد و آرامش عضلات موثر است. منتول موجود در برگ نعناع خاصیت خنک‌کنندگی دارد، به همین دلیل می‌تواند به هنگام مالیدن روغن نعناع بر روی پیشانی در کاهش فشار ناشی از تنش یا میگرن موثر باشد. جالب است بدانید که عطر ناشی از چای نعناع هم می‌تواند تاثیر مشابهی داشته باشد.

کاهش گرفتگی بینی

نتایج مطالعات انجام شده در سال 2016 میلادی نشان داد که بخارهای ناشی از روغن‌های ضروری همانند روغن نعناع دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و ممکن است در کاهش برخی از انواع عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی موثر باشند. استشمام بخار می‌تواند برای تسکین گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی و سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مفید باشد. برخی بر این عقیده‌اند که بخار حاصل از چای نعناع هم به دلیل وجود منتول می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بهبود هضم

افراد مدت‌هاست که از نعناع به عنوان درمانی برای مشکلات گوارشی همانند ناراحتی معده، نفخ و گاز معده استفاده می‌کنند. نتایج یک مطالعه در سال 2017 میلادی نشان داد که مصرف کپسول روغن نعناع می‌تواند به کاهش درد در کودکان مبتلا به اختلال عملکرد درد شکم کمک کند. بهتر است بدانید که نوشیدن چای نعناع هم تاثیر مشابهی بر این عوامل خواهد داشت.

کاهش درد قاعدگی

نوشیدن چای نعناع می‌تواند به کاهش درد ناشی از قاعدگی کمک کند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در سال 2016 میلادی، کپسول‌های روغن نعناع یا نوشیدن چای آن در تسکین درد قاعدگی همانند مفنامیک اسید عمل خواهند کرد. مصرف چای نعناع یک درمان خانگی برای کاهش درد قاعدگی محسوب می‌شود.

افزایش انرژی

ترکیبات موجود در نعناع می‌توانند به کاهش علائم خستگی و افزایش سطح انرژی کمک کنند. نتایج یک مطالعه در سال 2018 میلادی که بر روی 24 نفر انجام گرفت، نشان داد که کپسول‌های روغن نعناع می‌توانند موجب کاهش خستگی ذهنی و بهبود عملکرد شناختی در افراد شوند. با این حال، به تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته‌ها مورد نیاز است.

خواص ضدباکتریایی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن‌های ضروری نعناع در از بین بردن باکتری‌های مضر موثر هستند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2018 میلادی نشان داده است که روغن‌های نعناع باعث کاهش رشد باکتری‌هایی همانند اشرشیاکلی، لیستریا و سالمونلا می‌شوند. در نظر داشته باشید که نوشیدن چای نعناع هم به کاهش باکتری‌های مضر دهان کمک خواهد کرد.

طرز تهیه چای نعناع خانگی

مزایای چای نعناع

چای نعناع در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است. با این حال، افراد می‌توانند با استفاده از برگ‌های نعناع و آب گرم به سرعت چای نعناع تازه تهیه کنند. برای تهیه این چای در خانه لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • 2 فنجان آب در کتری ریخته و منتظر بمانید تا به جوش آید.
  • حدود 4 یا 5 برگ نعناع خرد شده را به آب اضافه کنید.
  • درب آن را گذاشته و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.
  • چای را درون لیوان ریخته و میل کنید.

میزان مصرف چای نعناع به صورت روزانه

افراد می‌توانند در طول روز چای نعناع بنوشند. این چای به طور طبیعی فاقد کافئین است، به همین خاطر موجب بی‌خوابی نخواهد شد. بد نیست بدانید که این چای فاقد کالری هم است، به همین دلیل می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌های شیرین باشد. با این حال، افزودن شکر، عسل یا خامه به آن موجب افزایش کالری این نوشیدنی خواهد شد.

خطرات و ملاحظات

به طور کلی، نوشیدن چای نعناع برای افراد در هر سنی بی‌خطر است. با این حال، مصرف آن در برخی افراد می‌تواند موجب سوزش سر دل شده و بیماری رفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) را بدتر کند. توجه داشته باشید؛ افرادی که به نعناع یا هر یک از مواد شیمیایی موجود در نعناع حساسیت دارند، نباید چای آن را بنوشند.

جمع‌بندی

چای نعناع یک چای گیاهی محبوب بوده که به طور طبیعی فاقد کالری و کافئین است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن‌های موجود در نعناع ممکن است دارای مزایایی همانند بهبود تنفس، بهبود هضم، کاهش سر درد و خواص ضدباکتریایی باشند. به طور کلی، مصرف این چای برای همه افراد بی‌خطر است، اما نوشیدن آن می‌تواند موجب تحریک یا بدتر شدن علائم افراد مبتلا به GERD شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*