ایرانسل

هشدار دادستان قزوین و رگولاتوری به ایرانسل و رایتل به خاطر تخلفات این اپراتورها

در هفته گذشته دادستان قزوین و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بابت دو تخلف ایرانسل به این اپراتور اخطار دادند. در ادامه، موضوع تخلف اپراتور دوم ارتباطی کشور را بررسی می‌کنیم.

در روزهای اخیر دو اتفاق نامبارک برای اپراتور ایرانسل افتاد و دو مسئول کشور بابت تخلفات ایرانسلی‌ها به این اپراتور تلفن همراه هشدار دادند. در ابتدا در روز 27 شهریور 98 آقای مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم از سوی سیم کارت‌های فروخته شده توسط ایرانسل به این شرکت تذکر داد. وی اعلام کرد طبق بررسی‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حجم گسترده‌ای از سیم کارت‌هایی که توسط متخلفان برای ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم استفاده شده، در فروش آنلاین اپراتور ایرانسل واگذار شده است.

مجید حقی اضافه کرد فرایند فروش آنلاین سیم کارت در این اپراتور، زمینه سوءاستفاده متخلفان را فراهم کرده و این افراد پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی را به مردم ارسال می‌کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، رگولاتوری به اپراتور دوم ارتباطی کشور تذکر داده و این شرکت موظف شد ظرف 24 ساعت زمینه‌های سوءاستفاده و تخلف در این حوزه را از بین ببرد.

ایرانسل

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری افزود نظارت بر چگونگی واگذاری سیم کارت، حفاظت از حقوق کاربران و جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم در دستور کار سازمان تنظیم مقررات قرار دارد. این سازمان در این زمینه به طور مستمر اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد تا مردم با توجه به قضاوت عمومی و متناسب با تعهد اپراتورها به حفظ حقوق مشترکان، سرویس و اپراتور خود را انتخاب کنند. وی در پایان از مشترکان تلفن همراه درخواست کرد در صورت دریافت پیامک های مزاحم تبلیغاتی، شماره سیم کارت ارسال کننده پیامک را به سرشماره 195 بفرستند تا این شماره‌های مزاحم در شبکه مسدود شوند.

هشدار دادستان قزوین به ایرانسل و رایتل

اما دو سه روز از این تذکر رگولاتوری به ایرانسل گذشته بود که این بار دادستان عمومی و انقلاب قزوین به اپراتورهای ایرانسل و رایتل در خصوص ثبت اطلاعات دریافت کنندگان سیم کارت هشدار داد. محمد قاسمی اظهار کرد اپراتورهای تلفن همراه نقش تاثیرگذاری در کاهش جرایم رایانه‌ای دارند. به گفته قاسمی، در بیشتر جرایم رایانه‌ای، مجرمان از خطوط موبایل و اینترنت سیم کارت‌هایی استفاده می‌کنند که به نام غیر و با آدرس جعلی و ناقص ثبت شده‌اند و به همین دلیل احراز هویت و ردگیری آنها ممکن نیست. بنابراین اپراتورهای تلفن همراه باید اطلاعات دریافت کنندگان سیم کارت را به صورت کامل ثبت و سیم کارت‌هایی که اطلاعات ناقصی دارند را مسدود کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اضافه کرد اپراتورها از واگذاری و ثبت سیم کارت به نام اتباع بیگانه نیز باید خودداری کنند؛ چرا که در حال حاضر متهمان پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای برای انجام جرم‌هایی مثل برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی، علاوه بر استفاده از فیلترشکن، از سیم کارت‌های اتباع کشورهای بیگانه استفاده می‌کنند و این شیوه رواج بسیاری پیدا کرده است. واگذاری سیم کارت اعتباری به اتباع بیگانه باید فقط در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری در زمان ورود به کشور و تحت نظارت پلیس انجام شود و هنگام خروج از کشور نیز سیم کارت از اتباع بیگانه سلب امتیاز می‌شود.

ایرانسل

محمد قاسمی تاکید کرد این نوع سیم کارت‌ها به اپراتورهای ایرانسل و رایتل اختصاص دارد و این اپراتورها باید با حساسیت زیادی این موضوع را پیگیری و ساماندهی کنند. این مقام قضایی در پایان افزود باید سیم کارت‌هایی که به نام اتباع بیگانه ثبت می‌شوند، هوشمند باشند؛ به این صورت که در مدت اقامت آنها فعال باشد و به محض پایان اقامت، غیر فعال شود.

این دو خبر نشان می‌دهد که اپراتور ایرانسل و رایتل هیچ نظارتی در فروش و واگذاری سیم کارت‌های خود به مشترکان ندارند و جرایم رایانه‌ای و مزاحمت‌های تبلیغاتی زیادی از طریق سیم کارت‌های فروخته شده توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چرا اپراتورهای ایرانسل و رایتل حاضر هستند به هر طریقی که شده در فضای رقابتی به وجود آمده پیروز شوند و اهمیتی به امنیت و آسایش مردم ندارند. آیا این رفتارهای غیر حرفه‌ای و چنین تخلفاتی می‌تواند بازار رقابتی ارتباطات را با ثبات نگه دارد و آینده خدمات‌دهی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات را تضمین کند؟

اپراتورهای ایرانسل و رایتل که با اخطارهای مقام‌های حاکمیتی و گلایه‌های مردمی مواجه می‌شوند، چرا به دنبال راه چاره و تهیه زیرساخت کاملی برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان نیستند تا بتوانند جلوی تخلفات این چنینی را بگیرند. چرا این اپراتورها نظارت بیشتری بر نحوه واگذاری سیم کارت‌های خود ندارند و اطلاعات دریافت کنندگان سیم کارت را به طور کامل ثبت نمی‌کنند تا در آینده شاهد سوءاستفاده از این سیم کارت‌ها نباشیم. قطعا با آمارسازی نمی‌توان رقابت کرد و فعالیت‌های خود اپراتور است که می‌تواند اعتماد مشترکان را جلب کند و چنین اقداماتی باعث کاهش اعتماد و رضایت مردم خواهد شد.