بارورسازی ابرها در نیمه پاییز سال جاری اجرا می‌شود

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت در نیمه پاییز سال جاری پروژه بارورسازی ابرها اجرایی خواهد شد که البته احتمال دارد این طرح در اطراف نیروگاه‌های برق آبی عملیاتی شود.

فرید گلکار، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری عنوان کرد از ابتدای سال 98 طرح بارورسازی ابرها به شرکت توسعه منابع آب و نیرو واگذار شده است و این طرح از این پس به صورت جدی پیگیری خواهد شد. وی افزود مواردی که به قراردادها مربوط است با تاخیر مواجه شده و انتظار می‌رود ظرف مدت یک یا دو هفته آینده به مرحله نهایی برسد. فرید گلکار تاکید کرد در سال جاری برای اجرایی شدن طرح بارورسازی ابرها از تجهیزات مختلف در شرایط متفاوت استفاده می‌شود.

در چه مناطقی بارورسازی ابرها انجام می‌شود

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در خصوص اینکه در چه مناطقی این طرح انجام خواهد شد عنوان کرد طبق سیاست جدید شرکت آب و نیرو مناطق هدف تعیین خواهد شد، مناطق هدف در واقع مناطقی محسوب می‌شوند که استعداد و نیاز بیشتری به اجرای این طرح دارند. وی تاکید کرد اجرای این طرح نسبت به سال گذشته دارای اشتراکاتی است، اما در طرح سال جاری تجهیزات، مکان و تجهیزات متفاوت است و احتمال دارد این طرح در اطراف نیروگاه‌های برق‌آبی اجرا شود؛ چراکه افزایش ذخیره نیروگاه‌ها حائز اهمیت است و در اولویت قرار دارد.

زمان اجرای طرح بارورسازی ابرها در سال جاری

فرید گلکار در خصوص اینکه این طرح چه زمانی انجام خواهد شد افزود به احتمال زیاد این طرح از نیمه پاییز سال جاری اجرایی می‌شود، اما احتمال دارد به دلیل تامین تجهیزات با تاخیر روبه‌رو شود. مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تاکید کرد سپاه پاسداران نیز تجهیزات مورد نیاز را در اختیار وزارت نیرو قرار خواهد دارد که اقداماتی که به اجرای پروژه، کنترل و نظارت طرح مربوط است توسط وزارت نیرو انجام می‌شود. گفتنی است این طرح با هدف مقابله با بحران خشکسالی انجام می‌شود، اما به دلیل بارش‌های باران چشمگیر سال گذشته به تعویق افتاده بود.