ساینا

بررسی خودرو ساینا و مزایا و معایب محصول سایپا

ساینا فیس لیفتی از تیبا محسوب می‌شود که نسبت به آن جذاب‌تر و مدرن‌تر است. در بررسی ساینا، مشخصات، امکانات، مزایا و معایب این سدان سایپا را نقد و بررسی می‌کنیم.

شرکت سایپا پس از اینکه با استقبال خوب مشتریان ایرانی از نخستین خودرو تولید ملی خود یعنی تیبا مواجه شد، تصمیم گرفت در سال 1392 فیس لیفتی از خودرو تیبا را به همراه تغییراتی تولید کند. ساینا در واقع مدل زیباتر و مدرن‌تر تیبا محسوب می‌شود که در ابتدا سایپا برای آن نام 232 را انتخاب کرده بود. سایپا همانند تیبا این خودرو را بر روی پلتفرم X200 تولید کرده است، اما نسبت به تیبا دارای تفاوت‌های متعددی بوده و بزرگ‌تر است. شرکت سایپا خودرو ساینا را در حال حاضر در 3 تیپ EX ، SE-A و (SE-A (LUX به فروش می‌رساند که هر سه تیپ دارای یک موتور مشابه هستند، اما در بخش امکانات و نوع گیربکس تفاوت‌هایی وجود دارد. تیپ EX به عنوان مدل پایه این خودرو محسوب می‌شود که از لحاظ امکانات و تجهیزات با تیبا تفاوتی ندارد، اما تیپ (SE-A (LUX دارای گیربکس اتوماتیک بوده و امکانات متعددی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

بررسی همه جانبه ساینا

ساینا

شرکت سایپا در تولید فیس لیفت محصولات خود نشان داده است که تغییرات اساسی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد و ساینا به عنوان فیس لیفت تیبا نیز همین شرایط را تجربه کرده است. ظاهر ساینا به تیبا بسیار شبیه بوده و نمای جانبی آن و خطوطی که بر روی آن قرار داده شده می‌تواند خودرو تیبا را برای بیننده تداعی کند. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که ساینا نسبت به تیبا دارای ظاهر جذاب‌تر و قابل قبول‌تری است. کابین دو خودرو بسیار به یکدیگر شبیه بوده و در اینجا نیز طراحان سایپا از همان متریال ساده و بی‌کیفیت استفاده کرده‌اند.

ساینا

موتور خودرو ساینا تقریبا همانند موتور تیبا است و تفاوت این دو فقط در دریچه گاز برقی است که در ساینا وجود دارد. این خودرو از یک موتور کد M15 که یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ است سود می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل 87 اسب بخار در دور موتور 530 و گشتاور 128 نیوتن‌متر در دور موتور 4 هزار تولید کند. قدرت تولید شده از موتور توسط دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بر اساس اطلاعات درج شده از این خودرو در سایت شرکت سایپا، وزن ساینا حدود 1080 کیلوگرم بوده که چنین وزنی برای یک سدان کوچک زیاد است. با توجه به موتور ضعیف و وزن زیاد میزان چالاکی این خودرو کاهش پیدا کرده است. از این رو تیپ‌هایی که از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند دارای شتاب صفر تا صد 14 ثانیه‌ای هستند. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر به همراه دارد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف سوخت ترکیبی ساینا به ازای هر 100 کیلومتر حدود 9 لیتر است.

آیا ساینا ارزش خرید دارد؟

به طور کلی ساینا دارای طراحی بسیار ضعیفی بوده و قطعات آن نیز کیفیت پایینی دارند، از این رو نمی‌توانیم برای این خودرو ارزش خرید بالایی را لحاظ کنیم. به همین دلیل متقاضیان می‌توانند با توجه به قیمت این خودرو به دنبال مدل‌های کم کارکرد خودرو پژو 206 تیپ 2 باشند که هم جذاب‌تر است و ایمنی و هندلینگ بهتری دارد. گفتنی است گیربکس اتوماتیک ساینا در تیپ‌های فول این سدان گزینه مناسبی محسوب می‌شود؛ چرا که در بین تمامی خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت گروه خودروسازی سایپا این گیربکس اتوماتیک باعث می‌شود در رانندگی‌های شهرهای پرتردد احساس راحتی بیشتری داشته باشید. از رقبای ساینا هم می‌توان به رانا، پژو 206 صندوق دار و تندر 90 اشاره کرد.

جدول مشخصات کلی ساینا

مشخصات کلی
نام خودروساینا  -SAINA
کلاس بدنهسدان
سگمنت جهانیB- سدان شهری جمع و جور
کشور سازندهایران
سال طراحی1392
تعداد سرنشین5
شرکت عرضه‌کنندهسایپا
مشخصات فنی
حجم موتور1503 سی‌سی
نوع موتورM15
محور محرکدیفرانسیل جلو
گیربکسدستی
تعداد سیلندر4
نوع سیلندرخطی
تعداد سوپاپ8
قدرت87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه
گشتاور128 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
شتاباز صفر تا 100 کیلومتر 13 ثانیه
نوع سوختبنزین
سیستم سوخت‌رسانیانژکتور
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبTorsion Beam
نوع فرمانهیدرولیکی
ابعاد، وزن و ظرفیت‌ها
طول4215 میلیمتر
عرض1663 میلیمتر
ارتفاع1484 میلیمتر
فاصله محوری2415 میلیمتر
وزن1080 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو185/60R 14
رینگ و لاستیک عقب185/60R 14
مصرف سوخت، ایمنی و استانداردها
مصرف سوخت ترکیبی7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حجم باک41 لیتر
پیمایش585 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
ستاره ایمنیبررسی نشده
امکانات رفاهی و آپشن‌ها
سیستم تهویه مطبوع             نیمه اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیاAux دارای ورودی و خروجی USBجهت شارژ موبایل،2 بلندگو در جلو و 2 بلندگو در عقب
غربیلک فرمانفرمان ساده پلاستیکی
سیستم صندلی های جلوقابلیت تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده و سرنشین جلویی
سیستم روشنایی جلوچراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم روشنایی عقبمه‌شکن عقب
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک دنده عقب
سیستم آینه‌هاآینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی
سیستم شیشه‌هاگرمکن شیشه عقب، شیشه بالابر برقی جلو
سایر مواردنمایش دمای محیط بیرون
تجهیزات ایمنی
کیسه‌های هواکیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی، سیستم ضد سرقت
ترمزهای جلودیسکی خنک‌شونده
ترمزهای عقبکاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداریABS و EBD
سایر مواردقفل ایمنی کودک برای درها