ایران خودرو و سایپا

ایران خودرو و سایپا 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت علاوه بر زیان انباشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا ، این دو خودروساز بزرگ کشور حدود 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند.

امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص جلسه اخیر این کمیسیون پیرامون صنعت خودروسازی کشور و عملکرد خودروسازان داخلی عنوان کرد گزارشی در قالب 43 آیتم در این کمیسیون ارائه شد که اکثر آیتم‌های آن به عدم اجرای تعهدات خودروسازان نسبت به مشتریان مربوط بود. وی افزود طبق این گزارش تمامی معوقات و تعهدات تا سال 98 خودروسازان همچنان باقی مانده و در سال جاری هیچ یک از تعهدات خودروسازان عملی نشده است. امیر خجسته تاکید کرد بحثی که در کمیسیون مطرح می‌شود این است که خودروسازان مبالغی که به ازای پیش فروش خودرو از مشتریان دریافت کرده‌اند چگونه هزینه شده که آنها در پاسخ عنوان کردند برای مسائل مالی نظیر هزینه‌های مربوط به پرسنل صرف شده است که این موضوع واکنش اعضای کمیسیون را به همراه داشت و اعضا اعلام کردند هزینه‌های خودروسازان نباید بر روی خودرو افزوده شود و مردم نباید چنین هزینه‌هایی را متحمل شوند.

بدهکاری 30 هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا

امیر خجسته اظهار کرد بر اساس این گزارش دو شرکت ایران خودرو و سایپا دارای زیان انباشته زیادی هستند که زیان انباشته سایپا 16 هزار میلیارد تومان است. البته مدیرعامل سایپا دلیل این زیان را به تصمیمات شورای رقابت مربوط می‌داند و عنوان کرد شورای رقابت باعث شد تا سایپا حدود 18 هزار میلیارد تومان متضرر شود. امیر خجسته افزود همچنین اقساط تسهیلات بانک‌ها در زمان مقرر پرداخت نشده است و دو شرکت ایران خودرو و سایپا بیش از 30 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارند.

سرمایه‌گذاری‌های بیهوده ایران خودرو در خارج از کشور

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در ادامه بیان کرد در این جلسه خودروسازان داخلی اعلام کردند سرمایه‌گذاری‌هایی که در خارج از کشور انجام داده‌اند فقط برای آنها هزینه به همراه داشته است؛ برای مثال ایران خودرو در کشور سنگال حدود 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است که با این حجم از سرمایه‌گذاری هیچ نوع تولیدی انجام نداده و هیچ سودی کسب نکرده و فقط برای این شرکت خودروسازی هزینه‌های مالی به همراه داشت که چنین هزینه‌هایی به خودروهای تولیدی افزوده شد و به همین دلیل قیمت خودرو افزایش پیدا کرد.

امیر خجسته در ادامه افزود مدیرعامل ایران خودرو نیز بیان کرد خودروهایی که در انبارهای این شرکت خودروسازی باقی مانده حدود 180 هزار دستگاه بود که در حال حاضر به 90 هزار دستگاه کاهش یافته است، در حالی که تعهدات معوقه ایران خودرو حدود 400 هزار دستگاه است که می‌بایست به دست مشتریان برساند. امیر خجسته تاکید کرد شرکت سایپا نیز دارای 12 هزار میلیارد تومان بدهی تسهیلات به بانک‌ها است و زیان انباشته این گروه خودروسازی نیز 16 هزار میلیارد تومان است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد گروه خودروسازی سایپا حدود 540 هزار دستگاه خودرو پیش فروش دارد که از این میزان 300 هزار دستگاه معوقه است. همچنین این شرکت 240 هزار دستگاه را در سال 98 به مشتریان پیش فروش کرده که همچنان جزو تعهدات معوقه محسوب می‌شود و تاکنون خودرویی به مشتریان تحویل داده نشده است. وی افزود سایپا از دولت 50 میلیون دلار طلب دارد که قادر به وصول مطالبات خود نیست و هم‌اکنون زیان این شرکت از سرمایه آن بیشتر شده و این در حالی است که مدیرعامل سایپا شورای رقابت را مقصر می‌داند و عنوان می‌کند زیان‌های شرکت سایپا به دلیل تصمیمات شورای رقابت ایجاد شده است.

امیر خجسته در پایان خاطرنشان کرد:

دو شرکت سایپا و ایران خودرو پیش از این وعده داده بودند که تا 25 آذر 97 تمام تعهدات خود را عملی خواهند کرد که تا این زمان وعده‌های خود را عملی نکرده‌اند. تشکیل شرکت‌های اقماری در هیئت‌مدیره خودروسازان از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است که این شرکت‌های اقماری فقط هزینه مالی برای سایپا و ایران خودرو به همراه دارد و هیچ‌گونه تولید و سودی برای این شرکت‌ها به همراه نداشته و فقط پاداش و حقوق در این شرکت‌های اقماری پرداخت می‌شده است. علاوه بر این از دیگر موارد ذکر شده در گزارش خرید قطعه از برخی قطعه‌سازان به صورت انحصاری انجام شده است و از سوی دیگر این شرکت‌های خودروسازی حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.