واکسن آنفولانزا

آیا ممکن است واکسن آنفولانزا باعث انتقال ویروس آنفولانزا به بدن شود؟

یکی از سوالات رایج بسیاری افراد این است که آیا واکسن آنفولانزا می‌تواند موجب انتقال این بیماری به افراد شود؟ در ادامه این سوال را پاسخ خواهیم داد.

تزریق واکسن آنفولانزا به صورت سالانه از میلیون‌ها بیماری مرتبط با آنفولانزا و مرگ و میر جلوگیری می‌کند، اما میزان انجام واکسیناسیون به دلایل مختلفی پایین است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در فصول سرما سال‌های 2018 تا 2019، حدود 45 درصد از بزرگسالان ایالات متحده واکسن آنفولانزا دریافت کردند و این آمار حدود 8 درصد نسبت به سال‌های 2017 تا 2018 افزایش پیدا کرد، اما این آمار باز هم پایین‌تر از حداقل میزان واکسیناسیون یعنی 70 درصد است.

جالب است بدانید یکی از دلایل رایج و شایعی که افراد به خاطر آن از انجام واکسیناسیون دست می‌کشند این است که فکر می‌کنند با تزریق واکسن آنفولانزا، این بیماری به آن‌ها منتقل می‌شود، در صورتی که این تصور کاملا غلط است. علت آن هم این است که ویروس موجود در واکسن آنفولانزا فعال نبوده و ویروس غیرفعال نمی‌تواند بیماری را منتقل کند، البته امکان دارد پس از انجام واکسیناسیون علائم و تغییرات کوتاه مدتی را در بدن خود احساس کنید، اما این بدین معنی نیست که شما به آنفولانزا مبتلا شده‌اید.

ویروس موجود در واکسن آنفولانزا ، غیرفعال است!

واکسن آنفولانزا

آنفلوانزا یا آنفولانزا یک بیماری عفونی – تنفسی شایع اما جدی بوده که می‌تواند فرد را به بیمارستان منتقل یا حتی به کام مرگ بکشاند. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در طی هر فصل آنفولانزا، حداقل 8 درصد از جمعیت ایالات متحده آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند و این آمار یعنی بیماری آنفولانزا سالانه تقریبا 26 میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. فصل آنفولانزا هر ساله متفاوت بوده و ویروس آن هم افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از عوارض جدی و خطرناک آنفولانزا، ذات‌الریه بوده که در طی آن بدن برای مبارزه با این بیماری سخت تلاش می‌کند.

این شرایط به ویژه در افراد مسن، کودکان و کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، همانند افرادی که شیمی‌درمانی می‌کنند یا پیوند عضو انجام داده‌اند، بسیار خطرناک‌ است. به طور کلی در طول تاریخ، میلیون‌ها آمریکایی هر ساله به آنفولانزا مبتلا می‌شوند و صدها هزار نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و از این میان ده‌ها نفر از عوارض ناشی از آنفولانزا جان خود را از دست می‌دهند. در سال 1918 میلادی، یک سوم از جمعیت جهان یا حدود 500 میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده بودند و از آن زمان تاکنون، تزریق واکسن آنفولانزا تاثیر بیماری‌های عفونی را به طور چشمگیری تغییر داده است.

تنها راه پیشگیری از آنفولانزا، واکسیناسیون است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تمام افراد به غیر از کسانی که ممنوعیت سن یا پزشکی دارند، باید واکسیناسیون شوند. در پاسخ به افرادی که نسبت به انجام واکسیناسیون واهمه دارند، باید بگوییم درست همانطور که واکسن فلج اطفال موجب فلج اطفال نمی‌شود، واکسن آنفولانزا هم منجر به بیماری آنفولانزا نخواهد شد. دلیل پیدایش این شرایط آن است که واکسن آنفولانزا با سویه‌های غیرفعال ویروس آنفولانزا ساخته شده که قادر به ایجاد آنفولانزا نیستند. در حقیقت زمانی که شما واکسن آنفولانزا را دریافت می‌کنید، بدن شما ویروس غیرفعال آنفولانزا را به عنوان یک مهاجم خارجی تشخیص می‌دهد.

این مسئله اصلا خطرناک نیست، زیرا باعث می‌شود زمانی که سیستم ایمنی بدن شما در معرض آنتی بادی‌ها قرار بگیرد، به ویروس آنفولانزا حمله کند. این واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن موجب می‌شود که برخی افراد دچار تب خفیف، سر درد یا درد عضلانی شوند. معمولا این عوارض با آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شوند، اما در حقیقت آن‌ها پاسخ طبیعی بدن به واکسیناسیون هستند. باید بدانید که این علائم در مقایسه با آنفولانزا اثرات جانبی خفیف‌تر و کوتاه مدت‌تری دارند. بر اساس گزارش‌های موجود، کمتر از 2 درصد افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند، دچار تب خواهند شد. معمولا افراد سرماخوردگی یا آنفولانزای معده را با آنفولانزا اشتباه می‌گیرند. علائم آنفولانزا می‌تواند شامل تب، لرز، گلو درد، آبریزش یا چرک بینی، درد بدن، خستگی و سر درد باشد. علائم سرماخوردگی می‌‌تواند مشابه آنفولانزا باشد، اما به طور معمول خفیف‌تر است. آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ممکن است توسط چندین باکتری یا ویروس مختلف ایجاد شود و علائم آن شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است.

ابتلا به بیماری با وجود تزریق واکسن

ممکن است برخی افراد پس از دریافت واکسن هم دچار آنفولانزا شوند، اما این به دلیل تزریق واکسن نیست و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. اول اینکه افراد ممکن است پیش از تزریق واکسن به ویروس آنفولانزا مبتلا شده باشند، زیرا واکسن پس از گذشت 2 هفته تاثیر خود را گذاشته و سیستم ایمنی بدن در برابر آنفولانزا مقاوم می‌شود، بنابراین اگر در طی این مدت مبتلا به آنفولانزا شده‌اید، احتمالا پیش از انجام واکسیناسیون یا قبل از ایجاد ایمنی کامل در برابر این بیماری در معرض آنفولانزا قرار گرفته‌اید.

دوم اینکه بسته به نژاد ویروسی که در معرض آن قرار گرفته‌اید، ممکن است پس از انجام واکسیناسیون هم به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید. به این معنی که تاثیر واکسن آنفولانزا به شباهت میان ویروس موجود در جامعه و ویروس‌های کشته شده در ساخت واکسن بستگی دارد. با این وجود، تزریق واکسن آنفولانزا هنوز هم از شدت علائم این بیماری کاسته و به جلوگیری از عوارض ناشی از آن کمک خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*