زمان مناسب ارتقاء گوشی موبایل

قبل از ارتقاء گوشی موبایل خود٬ به این 5 سوال پاسخ دهید

آیا وقت آن رسیده است که گوشی موبایل خود را ارتقاء دهید و یک گوشی جدید خریداری کنید؟ قبل از تصمیم خود و هزینه‌ی چند صد دلاری٬ باید این 5 سوال را از خودتان بپرسید.

با تلاش شرکت‌های سازنده برای جلب نظر مشتری و دنبال کردن چرخه‌ی عرضه‌ی منظم٬ شما ناچار می‌شوید زودتر از زمان موعود گوشی موبایل خود را عوض کرده و یک مدل جدیدتر را خریداری کنید. تا سال گذشته این چرخه‌ی عرضه هر یک سال بود٬ اما حالا این مدت به شش ماه کاهش پیدا کرده است.

اما آیا واقعا وقت آن رسیده گوشی‌تان را ارتقاء دهید؟ در اینجا 5 سوال مهم وجود دارد که پیش از تصمیم گیری برای خرید یک گوشی هوشمند جدید باید آن‌ها را از خود بپرسید.

1- آیا بودجه‌ی شما اجازه‌ی خرید یک گوشی جدید را می‌دهد؟

اولین چیزی که باید هنگام خرید یک گوشی موبایل جدید در نظر بگیرید٬ بودجه‌ای است که در اختیارتان است. گوشی‌های بالارده‌ی بازار نظیر آیفون 11 و هواوی میت 30 پرو این روزها گران‌تر از هر زمان دیگری هستند و برای خرید آن‌ها باید بیش از هزار دلار بپردازید.

زمان مناسب ارتقاء گوشی موبایل

اگر نمی‌توانید چنین مبلغی را بپردازید٬ می‌توانید حداقل یک نسخه‌ی دست دوم از گوشی مد نظر خود را که از جعبه بیرون آمده و بخش قابل توجهی از ارزش قیمتی خود را از دست داده٬ خریداری کنید. اگر هم بخواهید به صورت اقساطی خرید کنید٬ باید بدانید که ماهانه بخشی از درآمد شما به پرداخت اقساط تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که آیا از پس پرداخت اقساط بر می‌آید یا خیر.

هرچند یک گوشی جدید وسوسه‌انگیز است٬ اما ابتدا باید واقع بینانه به ورودی ماهیانه‌ی خود توجه کنید. دستگاه‌های اقتصادی زیادی در بازار وجود دارد. اگر هم گوشی فعلی شما یک پرچمدار جدید است٬ با فروش آن علاوه بر خرید یک گوشی اقتصادی٬ می‌توانید مقداری پول نقد نیز در اختیار داشته باشید.

2- آیا فناوری گوشی هوشمند جدید مد نظرتان به بلوغ کافی رسیده است؟

پنجره‌های عرضه‌ی محصولات٬ بازتر از گذشته شده است. این بدان معناست که سازندگان بدون توجه به پیشرفت‌های واقعی در فناوری خود٬ محصولاتی تکراری با کمترین تغییرات را روانه‌ی بازار می‌کنند. برخی اوقات شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای خواهید بود٬ اما غالبا فقط چند قابلیت جدید یا پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌های جزئی در طراحی وجود دارد.

اما صرف نظر از گام‌هایی که در زمینه‌ی تکنولوژی برداشته می‌شود٬ قیمت این محصولات نیز با توجه به وضعیت بازار افزایش پیدا می‌کند. بناباین باید تصمیم بگیرید که آیا پیشرفت‌های حاصل شده ارزش این را دارند تا محصولات جدید را جایگزین گوشی موبایل خود کنید؟ شما باید مطمئن شوید آنچیزی که می‌خواهید٬ ارزش هزینه‌ای که می‌پردازید را داشته باشد.

زمان مناسب ارتقاء گوشی موبایل

معمولا وقتی چرخه‌ی عرضه کوتاه‌تر می‌شود٬ پیشرفت‌های حاصل شده نیز جزئی‌تر می‌شود. به طور مثال تفاوت زیادی را نمی‌توان بین دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 9 سامسونگ یافت. اما گلکسی اس 10 دارای فناوری به مراتب پیشرفته‌تری از گلکسی اس 8 است و اصلا نمی‌توان آن را با اس 7 نیز مقایسه کرد.

وقتی به پیشرفت‌های نرم افزارظی توجه می‌کنیم نیز٬ همه چیز به چگونگی دریافت منظم به‌روزرسانی‌های نرم افزاری روی دیوایس فعلی شما بستگی دارد. به‌روزرسانی سیستم عامل‌ها می‌تواند عملکرد کلی دیوایس را بهبود بخشیده و نیاز شما به خرید یک سخت افزار جدید را کاهش دهد. متاسفانه به‌روزرسانی‌های اندروید در بین برندهای مختلف متفاوت است٬ بنابراین همه‌ی گوشی‌های اندرویدی نمی‌توانند از یک درجه‌ی طراوت برخوردار باشند. اگر به‌روزرسانی‌های به موقعی را با گوشی خود دریافت می‌کنید٬ باید زمان به‌روزرسانی‌های بزرگ بعدی را در نظر بگیرید. ممکن است آپدیت بزرگ بعدی اندروید با تاخیر به دست شما برسد.

همچنین وقتی در مورد سخت افزار و نرم افزار در دیوایس‌های جدید صحبت می‌شود٬ مطمئن باشید که با فروش گوشی خود و خرید یک مدل جدیدتر متضرر نمی‌شوید. به پیشرفت‌های واقعی و بررسی‌های کاربران توجه کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

3- آیا قرارداد شما با شرکت‌های مخابراتی نیازمند بازبینی است؟

نکته‌ی دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا زمان آن رسیده تا قرار داد خود را با شرکت مخابراتی حال حاضر به‌روز کنید٬ یا با یک شرکت ارائه کننده‌ی جدید قرارداد خود را منعقد کنید. اکثر قراردادها بین 24 تا 36 ماه است که می‌تواند در این مدت زمان٬ تغییرات زیادی در تعرفه‌ها به وجود آید.

زمان مناسب ارتقاء گوشی موبایل

به طور مثال٬ با گذشت زمان٬ هزینه‌ی داده‌ها کاهش پیدا می‌کند. اپلیکیشن‌های جدید و روش‌های ارتباطی تازه‌ای به وجود می‌آید که می‌تواند محدودیت‌های پیام کوتاه٬ دقایق مکالمه و محدودیت‌های داده‌های مورد نظر شما را تغییر دهد. به تعرفه‌های شرکت مخابراتی‌تان نگاهی بی‌اندازید و ببینید که آیا زمان آن فرا رسیده است تا به یک ارائه کننده‌ی ارزان‌تر منتقل شوید یا خیر.

4- آیا گوشی هوشمندتان هنوز از پس نیازهای روزمره‌ی شما برمی‌آید؟

در مورد نیازها صحبت کنیم. شما باید پیش از ارتقاء در نظر بگیرید که آیا گوشی شما می‌تواند همچنان از پس نیازهای روزمره‌ی شما برمی‌آید؟ اگر تلفن هوشمند شما شارژ کافی برای روشن موندن بیش از چند ساعت در روز را ندارد٬ نمی‌توانید اپلیکیشن‌های جدید مورد نیازتان را روی آن اجرا کنید یا به یک سیستم عامل قدیمی مجهز است که دارای مشکلات عملکردی و امنیتی است٬ باید همین حالا به دنبال خرید یک گوشی موبایل جدید باشید.

اگر اگر گوشی فعلی شما می‌تواند از پس نیازهای شما برآید٬ پس فعلا نیازی به ارتقاء آن ندارید. اگر از دوربین گوشی خود برای کار یا علاقه‌مندی‌های خود اتکا نکرده‌اید٬ نیازی به آخرین فناوری‌های دوربین ندارید. همچنین اگر بیشترین مصرف شما از گوشی٬ استفاده از بازی‌هایی نظیر Candy Crush و اپلیکیشن‌هایی همچون واتس اپ نیست٬ نیازی به بالاترین قدرت سخت‌افزاری نخواهید داشت.

شاید یک دستگاه جدید وسوسه انگیز باشد٬ اما ارزیابی خواسته‌ها در مقابل نیازها به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا وقت خرید یک گوشی جدید فرا رسیده یا هنوز برای آن زود است.

آیا گزینه‌های ارزان‌تری به جز ارتقاء وجود دارد؟

وقتی عملکرد گوشی شما افول می‌کند٬ ارتقاء تنها راه حل نیست. به طور مثال٬ اغلب گوشی‌سازها جایگزینی باتری را برای گوشی‌های هوشمند تولیدی خودشان پیشنهاد می‌کنند. از آنجا که باتری‌های لیتیوم یونی به مرور زمان تنزل پیدا می‌کنند٬ از دست دادن ظرفیت باتری و راندمان آن آغاز می‌شود.

زمان مناسب ارتقاء گوشی موبایل

جایگزین کردن باتری خراب شده می‌تواند این مسئله را برطرف کند و عملکرد گوشی شما را بهبود ببخشد. اگر باتری٬ دلیل اصلی شما برای تعویض گوشی‌تان هست٬ بررسی کنید که آیا ضمانت نامه‌ی آن شامل تعویض باتری نیز می‌شود یا خیر.

شما می‌توانید مشکل فضای ذخیره سازی را نیز با راه حل‌های ارزان قیمت‌تری حل کنید. شما در مواردی خاص می‌توانید از فضای ذخیره سازی ابری نیز استفاده کنید. مشکل فضای ذخیره سازی می‌تواند عملکرد تلفن شما را کند کرده و عملکرد کلی دیوایس را تحت تاثیر بگذارد. اگر عملکرد دیوایستان٬ محرک اصلی شما برای ارتقاء گوشی‌تان است٬ ببینید آیا یک «بازگشت به تنظیمات کارخانه» یا افزایش فضای ذخیره سازی می‌تواند مشکل شما را حل کند؟

در عین حال می‌توانید به لوازم جانبی مختلفی که برای گوشی‌های هوشمند در بازار وجود دارد نیز مراجعه کنید. این لوازم می‌توانند شامل لوازم مربوط به دوربین٬ لوازم جانبی صوتی یا مواردی از این دست باشد. گاهی اوقات٬ این لوازم جانبی می‌توانند به قدری تاثیرگذار باشند که شما را از ارتقاء گوشی‌تان منصرف کند.