پیام رسان تلگرام

چه چیزی در مورد پیام رسان تلگرام وجود دارد که کاربران را شیفته‌ی خودش کرده است؟

در این مقاله می‌خواهیم به امکانات و قابلیت‌هایی که از پیام رسان تلگرام (Telegram) بپردازیم که از آن پیام رسانی محبوب با کاربرانی چند صد میلیونی از سراسر جهان ساخته است.

تلگرام مسنجر یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام رسان است که هر روز بیش از پیش به محبوبیت می‌رسد. اما تلگرام چیست؟ کار با آن چگونه است؟ و چه ویژگی‌هایی به رشد و توسعه آن کمک کرده است؟ در این مقاله قصد داریم تا به موضوع علت علاقه افراد به تلگرام بپردازیم. شاید شما هم با مطالعه این ویژگی‌ها به این نرم افزار علاقه‌مند شدید.

تلگرام چیست؟

تلگرام یک برنامه پیام رسان مبتنی بر فضای ابری بوده و از سرعت بالایی برخوردار است. این نرم افزار یکی از جایگزین‌های WhatsApp‌ است که ارزش بررسی دارد. تلگرام در سال 2013 توسط دو برادر به نام‌های نیکولای و پاول دورف راه‌ اندازی شد. پیش از این، این 2 برادر سایت محبوب روسی به نام VKontakte (به اختصار VK) را راه اندازی کرده بودند. آن‌ها در سال 2014 بیزینس خود را واگذار کردند و پس از امتناع از انتشار اطلاعات در مورد رهبران معترض اوکراین، از روسیه گریختند.

پیام رسان تلگرام به دلیل امنیت بالا و داشتن فضای کاملا خصوصی در بین افراد محبوب شده است. برخلاف واتس اپ که متعلق به فیسبوک است، تلگرام منسجر توسط یک شرکت مستقل کنترل و اداره می‌شود.

امروزه، تلگرام برای تمامی سیستم عامل‌ها شامل شامل ویندوز، macOS، Android، iOS و Linux‌ در دسترس است. همچنین یک نسخه مبتنی بر وب هم وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های تگرام این است که دانلود و استفاده از این پیام رسان رایگان است.

پیام رسان تلگرام

کدام ویژگی تلگرام باعث محبوبیتش در بین افراد شده است؟

چرا تلگرام طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته؟ کدام ویژگی این نرم افزار آن را از دیگر برنامه‌های پیام رسان متمایز کرده است؟

1- تلگرام نسبت به سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان امنیت بیشتری دارد

تلگرام از پروتکل MTProto‌ استفاده می‌کند. این پروتکل به 3 جز تقسیم می‌شود:

زبان سطح بالا: روش تبدیل درخواست و پاسخ‌ها‌ی سرور به زبان دودویی را معرفی می‌کند.

لایه رمزنگاری: در این لایه روش رمز نگاری پیام‌ها قبل از ارسال را معرفی می‌کند.

مولفه‌ی انتقال: روشی را برای سرویس گیرنده و سرور برای ارسال پیام‌های رمزنگاری شده بر روی برخی پروتکل‌های شبکه از جمله UDP، TCP، Https و … معرفی می‌کند.

2- تلگرام دارای یک API ربات است

اگر یک توسعه دهنده هستید، می‌توانید ربات‌های خودتان را ایجاد کرده و در اختیار کاربران تلگرام قرار دهید. کاربران می‌توانند از طریق پیام، فرمان و درخواست‌های خطی با آن‌ها در اتباط باشند.

وجود API ربات، دنیایی از امکانات را فراهم می‌سازد. البته، شما می‌توانید یکی را برای کارهای ساده‌ای مثل پیش بینی هوا و تیتر خبرها درست کنید. همچنین می‌توانید آن را با برنامه‌های شخص ثالث مثل وردپرس، خدمات پرداخت و سایر برنامه‌های اجتماعی ادغام کنید. امروزه، ربات‌های پیام رسان زیادی در دسترس عموم است که ارزش بررسی دارند.

3- سیاست کسب درآمد تلگرام چیست؟

سال گذشته اولین بار بود که فیسبوک از افزودن تبلیغات به واتس‌اپ صحبت کرد ولی حالا این شرکت به صورت رسمی تأیید کرده که از سال 2020 واتس‌اپ همراه با تبلیغات عرضه خواهد شد. در کنفرانس سالانه بازاریابی فیسبوک در ماه مه 2019، مشخص شد که WhatsApp شروع به افزودن تبلیغات خواهد کرد. با توجه به تصاویر لو رفته، وقتی که روی وضعیت یک کاربر کلیک می‌کنید، تبلیغات روی نمایشگر گوشی شما ظاهر خواهد شد.

پیام رسان تلگرام از یک رویکرد قابل قبول‌تری استفاده می‌کند. این شرکت در وب سایت خود تایید کرده که تلگرام رایگان است و رایگان باقی خواهد ماند و هیچ تبلیغات و هزینه اشتراکی نخواهد داشت.

4- تلگرام از گروه‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند

تلگرام به افراد امکان می‌دهد تا 200000 نفر کاربر را به یک گروه اضافه کنند. اما حداکثر ظرفیت یک گروه در واتس اپ 256 نفر است. با وجود شایعاتی که در حال انتشار است این شرکت قصد دارد تا حد مجاز را افزایش دهد.

اگرچه کاربران کمی نیاز به گروهی با تعداد 200000 نفر دارند، اما ممکن است گروهی به بیش از 256 نفر اعضا نیاز داشته باشد. برای موارد این چنینی، تلگرام گزینه بهتری است. علاوه بر این‌ها تلگرام از هشتگ‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

5- تلگرام از فایل‌های حجیم هم پشتیبانی می‌کند

برای ارسال فایل‌هایی با حجم 1.5 گیگابایت می‌توانید از تلگرام استفاده کنید. این فایل‌ها در تمامی دیوایس‌های شما قابل اجرا هستند و می‌توان به راحتی آن‌ها را با سایر کاربران به اشتراک گذاشت. اما در واتس اپ می‌توان فایل‌هایی با حداکثر حجم 100 مگابایت ارسال کرد. 

6- در تلگرام می‌توانید ارسال پیام‌ها را زمانبندی کنید

تلگرام به کاربران امکان می‌دهد تا پیام‌ها را برای آینده زمانبندی کنید. این ویژگی مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال، می‌توانید برای قرار ملاقات یادآوری تنظیم کنید یا خبری را در زمان خاصی در یک گروه بزرگ منتشر سازید.

7- می‌توانید پیام‌ها را در تلگرام مسنجر ذخیره کنید

کلیه کاربران تلگرام به یک مرکز ذخیره سازی ابری شخصی دسترسی دارند. این ویژگی در نوامبر سال 2017 به این اپلیکیشن اضافه شد. شما می‌توانید پیام‌ها را نشانه گذاری کرده و آن‌ها را در پوشه ذخیره سازی خود نگه دارید (در صورت استفاده از تلگرام در یک فضای حرفه‌ای) یادداشت و یاد آوری‌های خود را بنویسید و پیام‌های ذخیره شده را به دیگر کاربران و پلتفرم‌ها ارسال کنید.

8- به هرکسی که می‌خواهید پیام ارسال کنید

اگر بخواهید به شخصی در واتس اپ پیام دهید، ابتدا باید شماره تلفن آن‌ها را در مخاطبین خود داشته باشید. اما تلگرام بر اساس نام کاربری عمل می‌کند. وقتی نام کاربری شخصی را بدانید، می‌توانید به آن شخص پیام دهید. به همین دلیل تلگرام ویژگی جستجو کردن را نیز دارد، بنابراین می‌توانید با جستجوی نام کاربری فرد مورد نظر، آن را پیدا کرده و ارتباط برقرار کنید، حتی اگر قبلا با آن فرد صحبت نکرده باشید.

برای حفظ امنیت، کاربران می‌توانند پیام‌های ناشناس و مشکوک را از طریق تنظیمات اپلیکیشن غیر فعال کنند. شما همچنین هیچ التزامی برای داشتن یک نام کاربری ندارید. بدون داشتن آن کاربران دیگر نمی‌توانند  با جستجو کردن شما را پیدا کنند.

ویژگی‌های بیشتر تلگرام

در این مطلب ویژگی‌های تلگرام را مورد بررسی قرار دادیم تا علت محبوبیت این اپلیکیشن نسبت به سایر برنامه‌های پیام رسان را بدانیم. با این حال، سایر ویژگی‌های خوب این اپلیکیشن را ذکر نکردیم. این پیام رسان شامل ویژگی های دیگری چون چت مخفی، پیام‌های خود تخریب شونده، کانال‌ها، امکان حذف پیام‌های خود بدون هیچ اثری، آلبوم عکس برای پروفایل، پیام‌های پین شده و… است که ارزش بررسی و کشف را دارند.