خودروهای روسی

آیا خودروهای روسی می‌توانند استانداردهای ایرانی را پاس کنند؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت واردات خودروهای روسی بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه واردات خودرو همچنان ممنوع است و علاوه بر آن، باید استاندارد محصولات روسی مورد بررسی قرار بگیرد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص واردات خودروهای روسی به کشور عنوان کرد با توجه به تجربیات تخصصی که انجمن واردکنندگان خودرو دارد قادر است به خوبی فرایند واردات این خودروها را عملی کند و به دخالت دولت نیز نیازی ندارد. وی افزود برای تولید هر خودرویی در کشور رعایت استانداردهای تعیین شده ضروری است. از این رو می‌بایست استاندارد خودروهایی چون لادا، گاز و کاماز را مورد بررسی قرار دارد تا متوجه شویم که آیا توانایی پاس کردن استانداردهای 85 گانه ایران را دارند یا خیر؟

چالش خودروهای روسی و استانداردهای 85 گانه

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه تاکید کرد باید ببینیم آیا سازمان استاندارد خواهان کوتاه آمدن از معیارهای خود در خصوص استانداردهای 85 گانه است یا در شرایط فعلی برای خودروهای روسی یک استثنا در نظر گرفته می‌شود. اگر قرار است استاندارد خودرو تغییر پیدا کند، این موضوع می‌بایست برای تمام محصولات شرکت‌های خودروسازی اعمال شود. در حال حاضر باید به این سوالات هم پاسخ داده شود که چرا استانداردها برای برندهای اول تا دهم دنیا کاهش پیدا نکرد و چرا واردکنندگان داخلی هنگامی که به حوزه تولید روی آوردند، با سخت‌گیری مواجه شده و سرانجام ورشکسته شدند. همچنین در این شرایط چرا برای واردات خودروهای روسی می‌بایست هزینه پرداخت شود؟

دادفر در ادامه اظهار کرد:

اگر برای واردات خودرو باکیفیت به ‌کشور ارز کم داریم و دولت نمی‌خواهد مسیری برای ادامه فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو حتی با سرمایه‌های خودشان باز کند، باید پرسید چطور می‌شود برای خودروهای روسی هزینه کرد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تکذیب خبر واردات خودروهای روسیه افزود اینکه از روسیه خودرویی وارد کشور شود را بعید می‌دانم؛ چراکه واردات خودرو همچنان ممنوع است. وی خاطرنشان کرد در سال‌های قبل با حدود 640 شرکت خودرویی در اکثر کشورها همکاری می‌کردیم و محصولات برندهای مختلف نیز به بازار خودرو کشور عرضه می‌شدند، اما طی دو سال گذشته تاکنون با ممنوعیت واردات، بسیاری از شرکت‌های واردکننده و نمایندگان رسمی با ورشکستی مواجه شدند و این در حالی است که اگر زمان به‌روزرسانی سایت ثبتارش را در نظر بگیریم که البته توسط وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد، حدود 2 سال است که خودروهای وارداتی در گمرک‌های جنوبی کشور بلاتکلیف باقی مانده‌اند.