دانشمندان برای اولین بار در تاریخ موفق به ساخت گوشت مصنوعی قابل خوردن در فضا شدند!

در اتفاقی بسیار مهم، به تازگی دانشمندان موفق به ساخت گوشت مصنوعی در فضا شدند. این گوشت، درست مانند گوشت های طبیعی است و می‌توان آن را جایگزین گوشت گاو یا گوسفند و دیگر حیوانات کرد!

هزاران سال است که بشر برای زنده ماندن، از گوشت حیواناتی مانند گاو و گوسفند در وعده های غذایی خودش استفاده می‌کند. اما قطعا می‌دانید که طی چند دهه گذشته، افراد بسیار زیادی در حمایت از حقوق حیوانات، گوشت را به طور کامل از وعده های غذایی خودشان خارج کرده‌اند و به گیاه‌خواری روی آورده‌اند. برخی از کسانی که به رژیم گیاهی روی آورده‌اند، به اعتقاد خودشان این کار را برای افزایش سطح سلامتی بدنشان انجام می‌دهند ولی برخی افراد دیگر که تعدادشان به هیچ عنوان هم کم نیست، صرفا بخاطر جلوگیری از کشتار حیوانات به گیاه خواری روی آورده‌اند. این دسته از گیاه‌خواران، کشتن حیوانات برای تغذیه از گوشت آن‌ها را امری غیرانسانی می‌دانند و معتقدند انسان نباید از قدرت بیشتر خودش نسبت به سایر حیوانات، برای پرورش و سپس کشتن آن‌ها استفاده کند. اما چه می‌شود اگر بشر بتواند راهی پیدا کند تا هم گوشت را از رژیم غذایی خودش حذف نکند و هم برای دستیابی به گوشت، دیگر جانداران را قربانی نکند؟ به عنوان مثال آیا می‌توان در یک محیط آزمایشگاهی و با استفاده از پرینترهای سه بعدی پیشرفته که از جوهرهای بیولوژیکی استفاده می‌کنند، نوعی گوشت مصنوعی و دست ساز خلق کرد که تمام ویژگی‌های گوشت طبیعی را هم داشته باشد؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سوال، یک “بله” بسیار هیجان انگیز است!

دلایل اهمیت گوشت مصنوعی

علاقه انسان به خوردن گوشت

برخی افراد معتقدند بشر باید به طور کلی گوشت را از وعده های غذایی خودش خارج کند چرا که این ماده غذایی، نه تنها هیچ سودی برای بدن انسان ندارد بلکه باعث ایجاد انواع و اقسام بیماری‌ها، مخصوصا بیماری‌های قلبی هم می‌شود. با وجود اینکه این افراد ادعا می‌کنند شواهد و دلایل علمی زیادی هم برای صحبت‌هایشان دارند، اما در هر صورت هنوز در جامعه علمی به طور قطعی ثابت نشده که مصرف گوشت، لزوما می‌تواند برای بدن انسان مضر باشد. تقریبا تمام دانشمند و متخصصان تغذیه در سرتاسر دنیا معتقدند که مصرف بیش از اندازه گوشت می‌تواند به سلامت جسمانی بشر آسیب برساند. ولی اینکه حتی مصرف معقول گوشت هم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی برای بشر بشود چیزی است که مخالفان زیادی در دنیای علم دارد.

با وجود اینکه طرفداران رژیم گیاهی طی چند دهه اخیر با سرعت روبه رشدی درحال افزایش بوده، اما واضح است که کماکان تعداد این افراد، بسیار کمتر از انسان‌های گوشت‌خوار است. یک موضوع در رابطه با انسان‌های گوشت‌خوار یا بهتر بگوییم، انسان های همه‌چیز خوار وجود دارد که در نوع خودش می‌تواند بسیار جالب باشد. بسیاری از کسانی که در وعده‌های غذایی خودشان از گوشت مصرف می‌کنند، با کشته شدن حیوانات بخاطر گوشت آن‌ها شدیدا مشکل دارند اما از آن طرف هم معتقدند که مصرف گوشت برای سلامت بدن انسان ضروری است. به طور کلی اگر راهی وجود داشت که بشر می‌توانست یک گوشت مصنوعی با همان خواص، کیفیت و طعم گوشت طبیعی را بسازد، بسیار بعید است کسی کماکان ترجیح می‌داد گوشت حیوانات کشتار شده را بخورد.

ساخت گوشت آزمایشگاهی در فضا !

گوشت مصنوعیسال‌ها است که دانشمندان در حال تلاش برای ساخت جایگزینی برای گوشت حیوانات هستند و ساخت گوشت مصنوعی و دست‌ساز، یکی از اصلی‌ترین اهداف آن‌ها در این زمینه بوده است. پیشرفت‌هایی هم تاکنون توسط دانشمندان و شرکت‌های پیشگام در این زمینه بوجود آمده بود اما این شرکت فوق پیشرفته و پیشگام آلِف فارمز (Aleph Farms) بود که درنهایت توانست واقعا یک گوشت مصنوعی را خلق کند.

به طور کلی اگر بخواهیم نحوه ساخت گوشت مصنوعی توسط آلف فارمز را توضیح دهیم، باید بگوییم که آن‌ها ابتدا نمونه‌هایی از بافت گوشتی حیوانات را، طبیعتا بدون کشتن آن‌ها، بدست می‌آورند. سپس طی یک فرایند بسیار پیچیده و حرفه‌ای، این نمونه‌ها به جوهرهای بیولوژیکی تبدیل می‌شوند. این جوهرهای بیولوژیکی تبدیل به جوهر پرینترهای سه بعدی دقیق و حساسی می‌شوند که مخصوص ساخت گوشت مصنوعی ساخته شده‌اند. درنهایت هم که این پرینترهای سه بعدی، می‌توانند یک گوشت کامل را خلق کنند.

گوشت مصنوعی

تصویری شماتیک از یک خط تولید سنتی (در بالای تصویر) و خط تولید اختصاصی آلف فارمز (در پایین تصویر)

این گوشت مصنوعی به طور کامل و از صفر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، موسوم به ISS ساخته شده است. همانگونه که قطعا می‌دانید، کشورهای مختلفی در این ایستگاه فضایی حضور دارند و هر کدام هم به نحوی دارای ناحیه مخصوص به خود هستند. این گوشت مصنوعی توسط خدمه روسی ایستگاه فضایی بین المللی و با استفاده از تکنولوژی توسعه داده شده توسط آلف فارمز ساخته شده است. نکته جالب این است که خدمه روسی هم کاملا از این گوشت مصنوعی استقبال کرده است!

مدیرعامل شرکت آلف فارمز، یعنی آقای دیدیِر توبیا (Didier Toubia) هم صحبت‌های جالبی در رابطه با ساخت این گوشت دست‌ساز در ایستگاه فضایی بین المللی مطرح کرده است:

در فضا ما به 10هزار الی 15هزار لیتر آبی که برای بهره‌برداری از یک کیلوگرم گوشت، مورد استفاده قرار می‌گیرد، دسترسی نداریم. ساخت گوشت مصنوعی در ایستگاه فضایی بین المللی می‌تواند قدمی بسیار بلند برای بشریت باشد چرا که اینگونه ما می‌توانیم بدون آسیب رساندن یا مصرف کردن منابع طبیعی خودمان (مانند آب) نیازهای غذایی خودمان را برطرف کنیم

اما با تمام این اوصاف، به این موضوع هم باید اشاره کنیم که درست است بشر بالاخره توانست گوشت مصنوعی را از صفر و صرفا با استفاده پرینترهای سه بعدی بیولوژیکی خلق کند، اما به هر حال هنوز گوشت‌های دست‌ساز، فاصله بسیار زیادی با تولید انبوه و اضافه شدن به بازار دارند. ولی در هر صورت به هیچ عنوان نمی‌توان موفقیت شرکت آلف فارمز و خدمه روسی ایستگاه فضایی بین المللی را در ساخت گوشت مصنوعی نادیده گرفت. این را می‌توان با اطمینان گفت که اکنون بشر بیش از هر زمان دیگری به جایگزین کردن گوشت کشتار شده با گوشت دست ساز نزدیک شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عییییی من که دلم نمیخواد از این بخورم