آلودگی هوا

دلیل آلودگی هوا گوگرد بنزین است یا کیفیت خودرو؟

مسئولان نفتی در حالی دلیل آلودگی هوا را به کیفیت خودرو و احتراق بد آنها مربوط می‌دانند که شرکت کنترل کیفیت هوا گوگرد بنزین را عامل اصلی در آلوده شدن هوا اعلام کرد.

امروزه موضوع آلودگی هوا به یکی از مسائل اصلی کلانشهرها تبدیل شده و هر کدام از سازمان‌ها دیگری را مقصر اصلی معرفی می‌کنند. برای مثال مسئولان نفتی، سوخت را عامل اصلی آلودگی هوا نمی‌دانند و بر این باورند که کیفیت خودروها در میزان آلودگی هوا نقش زیادی دارد. از سویی برخی از سازمان‌ها نیز اعلام می‌کنند وزارت نفت متهم اصلی آلودگی هوا است.

گوگرد بنزین عامل آلودگی هوا

آلودگی هوا

اخیرا شرکت کنترل کیفیت هوا گزارشی ارائه داد که طبق آن مقدار گوگرد در بنزین از حد مجاز فراتر است و در همین رابطه سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرد هم‌اکنون گوگرد به عنوان یکی از مشکلات سوخت توزیعی در تهران و سایر کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود که در اکثر نمونه‌های سال 98 میزان آن از حد مجاز و 50 PPM بیشتر بود. در همین راستا زهرا سماعی، سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:

3 فاکتور اصلی بنزن، آروماتیک و گوگرد مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ میزان بنزن و آروماتیک در سوخت بنزین طی سال‌های اخیر از حد مجاز بسیار فراتر بود، اما خوشبختانه هم‌اکنون تقریبا در محدوده مجاز قرار دارد. نمونه‌برداری‌های بنزین در کشور حاکی از آن است که در شهریور 98 گوگرد 85 درصد نمونه‌ها بین 50 تا 250 PPM بود، همچنین 15 درصد نمونه‌ها گوگردی فراتر از 250 PPM داشتند و نمونه‌برداری‌های ما در تهران تقریبا با نمونه‌برداری‌های شرکت کنترل کیفیت هوا مطابقت دارد؛ برای مثال غلظت گوگرد پمپ بنزین جایگاه وصال در تهران 162 PPM بود.

بر اساس اعلام سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست به صورت کلی می‌توان گفت در سال جاری میزان گوگرد موجود در نفت و گاز از گوگرد بنزین قابل قبول‌تر است و تمرکز این مرکز نیز بیشتر بر روی گوگرد گازوییل بود. البته شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی مدعی است در پایش‌های آنها میزان گوگرد سوخت پایین‌تر بوده است، اما مقرر شد شرکت پخش و پالایش هر ماه از 7 انبار اصلی توزیع سوخت خوداظهاری انجام دهد و این مرکز نیز از جایگاه‌های عرضه سوخت نمونه‌برداری‌های بیشتری را به انجام برساند. انتظار می‌رود بر اساس قانون هوای پاک تا سال 99 شرکت پخش و پالایش قادر باشد کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهرها را به حد مجاز یورو 4 ارتقا دهد. البته چنین موضوعی در زمان کوتاهی عملی نمی‌شود و برای رسیدن به کیفیت مطلوب می‌بایست منتظر ماند.

آلودگی هوا به سوخت ربطی ندارد!

آلودگی هوا

علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در همین راستا بیان کرد آلودگی هوا به هیچ عنوان از سوخت ناشی نمی‌شود و ما می‌توانیم این موضوع را با استانداردهای بین‌المللی به اثبات برسانیم. صادق‌آبادی تاکید کرد در مورد آلودگی یکی از مشکلات اصلی ندانستن راه‌های درمان است. وی افزود در موضوع کیفیت سوخت نیز یک واقعیت وجود دارد که سوخت خوب با احتراق بد باعث ایجاد آلایندگی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه اظهار کرد بنزینی که در کشور توزیع می‌شود همواره قبل و بعد از توزیع توسط وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان ملی استاندارد و سازمان‌های بازرسی نظارت می‌شود. از این رو اگر گوگرد موجود در بنزین تولیدی از حد مجاز بیشتر باشد، بنابراین واحدهای گوگردزدایی در پالایشگاه‌ها با این مقدار از سرمایه‌گذاری و تاسیسات به چه هدفی تاسیس شده‌اند؟

اظهارات کنترل کیفیت هوای تهران توسط سازمان استاندارد تکذیب شد

اخیرا سازمان ملی استاندارد اظهارات کنترل کیفیت هوای تهران را تکذیب کرد. در همین راستا وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد علاوه بر اینکه کیفیت بنزین را تایید می‌کنیم، آزمایش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را تکذیب می‌کنیم. وی افزود وزارت نفت این حق را دارد که در این خصوص شکایت کرده یا پیگیری حقوقی انجام دهد؛ زیرا در این خصوص گزارش دروغی بیان شده است.

وحید مرندی مقدم اعلام کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران صحت ندارد. از سویی در این گزارش اعلام شد که وضعیت میزان گوگرد در گازوئیل از بنزین بهتر است، این موضوع را نیز تکذیب می‌کنیم؛ زیرا وضعیت مقدار گوگرد در بنزین از گازوئیل به مراتب بیشتر است و این موضوع به طبیعت بنزین مربوط می‌شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در ادامه افزود:

پیش از سال 87 حد مجاز گوگرد در بنزین با استاندارد یورو 2، 300 PPM بود، اما در سال 87 استاندارد بنزین تغییر کرد و با اعمال استاندارد یورو 4، حد مجاز گوگرد در بنزین 6 برابر کاهش پیدا کرده و به 50 رسید. از سال 92 به بعد میزان گوگرد در بنزین هر سال کاهش پیدا کرد. متوسط گوگرد در بنزین در شهر تهران در سال 93 برابر 50 PPM بوده، اما در سال 94 و 95 به ترتیب به 40 و 32 PPM کاهش یافت. در سال 95 به دلیل مشکلات فنی در پالایشگاه شازند میانگین مقدار گوگرد در بنزین به 69 PPM افزایش پیدا کرد که از حد مجاز بیشتر بود و به آن‌ها اخطارهای ضروری نیز داده شد. در سال 97 هم متوسط میزان این آلاینده در بنزین مجددا به 34 PPM کاهش یافت. نمونه بنزین می‌بایست در فصل سرد و گرم نمونه‌برداری شود و در پایان سال میزان آلاینده‌های آن اعلام شود. میزان گوگرد در بنزین تهران در نیمه نخست سال 98 به 24.9 PPM رسید. افزودن بر این به احتمال زیاد در تجدیدنظر استاندارد بنزین و تغییر آن به استاندارد یورو 5، حد مجاز گوگرد را باز هم کاهش می‌دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه